העולם עוד לא הספיק ללקק את הפצעים ממגפה בריאותית שהשלכותיה הכלכליות יהדהדו לאורך שנים ועודנה כאן וכבר מדברים על המגיפה הבאה, הפחות מדוברת, שכבר כאן: קוצר ראייה. כמו בעולם, כך גם בישראל מדובר בתופעה במצויה במגמת עלייה. כבר כיום, באוכלוסיית ישראל, שכיחות קוצר הראייה הינה כ-30%, כאשר הצפי הוא לעלייה בשיעור זה בשנים הבאות.

קוצר ראייה זוכה בעשורים האחרונים לתשומת לב מחקרית עקב הקצב המדאיג של שכיחות מוגברת, אשר הגיעה במדינות רבות לרמות מגיפה. "הסיבות לעלייה בשכיחות המחלה קשורות לאורח החיים המודרני במהלכו אנחנו מרבים להסתכל על מטרה קרובה (ספרים ומסכים) ומבלים משמעותית פחות שעות מחוץ לבית, באור יום טבעי", מסבירה אורטל פלטשי סבג אופטומטריסטית מוסמכת ומנהלת חטיבת מחקרים ב-CooperVision.

צמצמו זמן מסך. משקפיים שמאטות גדילת מספר (צילום: באדיבות CooperVision)
צמצמו זמן מסך. משקפיים שמאטות גדילת מספר (צילום: באדיבות CooperVision)

איך תדעו שהגיע הזמן להרכיב משקפיים

לפני הליך התאמת המשקפיים הנכונים, נתחיל בסימנים שיכולים להצביע על כך שיש צורך במשקפיים. "אנחנו ההורים, מכירים את ילדנו ולכן נדע לזהות שינויים בהתנהגות שמעידים על הפרעות בראייה וסימנים לכך שיש צורך במשקפיים, אם רק נכיר אותם" אומרת ליאורה רז אופטומטריסטית ברשת אופטיקנה. זאת כמובן לצד בדיקת עיניים אצל רופא מומחה. ההמלצה הרפואית לבצע היא לבצע בדיקת עיניים בגילאי שנה, שלוש ושש. אלו הסימנים העיקריים שיש לשים אליהם לב:

  • תלונות מרובות על כאבי ראש
  • התקרבות למסך בזמן צפייה
  • דיווח שהשורות "קופצות " בזמן קריאה
  • הבעת חוסר עניין מהיר בזמן צפייה במסכים או קריאה
  • שימוש באצבע לעקוב אחר השורות בזמן קריאה
  • קריצות או מצמוצים לעיתים תכופות
  • תלונות על עייפות 
  • תלונות על ראייה מטושטשת
  • עיניים אדומות

בדיקת עיניים מומלצת מגיל שנה. OPTICANA KIDS (צילום: באדיבות אופטיקנה)
בדיקת עיניים מומלצת מגיל שנה. OPTICANA KIDS (צילום: באדיבות אופטיקנה)

טיפים לבחירת משקפיים לילדים

  • כיום מבחר המשקפיים לילדים הוא צבעוני וכיפי ומוצע במגוון רחב של צורות וגדלים כך שכל ילד יוכל למצוא זוג שיהיה לטעמו ושירכיב אותו בשמחה. 
  • חובה להתחשב בסוג העדשות להן הילד זקוק בהתאם לבדיקה ולהתאים מסגרת שתכיל אותן - גם מבחינת גודל העדשה וגם מבחינה אסתטית בכדי למנוע תסכול לילד - שלא ייבחר דגם שיתברר כלא מתאים.
  • בגלל מגוון האפשרויות הגדול - חשוב לשמור את חווית הבחירה ממוקדת ולא מציפה בשביל לשמור על הסבלנות של הילד.
  • מומלץ לבחור משקפיים מחומרים גמישים, קלים, היפואלרגניים וחזקים וכמובן שהם צריכים לעמוד בתו התקן הישראלי.
  • בהרבה מהמקרים הצורך בהרכבת משקפי ראייה לילדים נובע מפזילה ועין עצלה ולכן חשוב שהעין תהיה במרכז או בשליש העליון של המסגרת כדי להבטיח טיפול יעיל בבעיה.
  • המסגרת חייבת להיות במידה הנכונה והמתאימה לתווי הפנים ולכן חשוב לשים לב לדגשים: הגשר של המשקפיים צריך להיות מותאם לאף, המוט צריך להסתיים בסוף האוזן של הילד/ה והעדשה צריכה לכסות את כל חלל העין
  • מותגים גדולים כמו NIKE ו-RAY-BEN פונים לילדים בייצור מיוחד עבורם והם יכולים להרכיב משקפיים "ממש כמו של אמא ואבא".

משקפי דיסני לילדים (צילום: באדיבות אופטיקנה)
משקפי דיסני לילדים (צילום: באדיבות אופטיקנה)

מקסימום יעשה לייזר כשיגדל: מה הבעיה עם קוצר ראייה?

להבדיל ממגפת הקורונה שלמרבה המזל השפיעה על בריאותם של ילדים באופן מינורי, מגפת קוצר הראייה הרבה פחות רחמנית כלפי בני ובנות הגיל הצעיר, בני ובנות 6-12 שנים,  בהם העין מצויה בשלבי התפתחו, ובשנים אלה  קצב גדילת המספר מהיר מאוד ויכול להגיע למספר ואף מספר וחצי בשנה. הזמינות הגבוהה של משקפיים ועדשות מגע לתיקון ראייה כמו גם ניתוחי הלייזר שהפכו לפופולאריים בשנים האחרונות נותנים תחושה שזה לא כל-כך נורא להיות משקפופר. כמה שנים עם משקפיים או עדשות מגע, ניתוח לייזר עם ההתבגרות ונפתרה הבעיה. יחד עם זאת רופאי עיניים מתריעים שמגוון הפתרונות מתקני הראייה מעוורים אותנו, תרתי משמע, לעומק של הבעיה.

"ראשית, רק כשני שליש מהמטופלים מתאימים לניתוחי לייזר להסרת משקפיים, השאר לא יכולים לעבור את הניתוח מסיבות שונות. שנית, ככל שהמספר גבוה יותר כך ישנו סיכוי גדול יותר לפתח מחלות עיניות ובהן היפרדות רשתית או גלאוקומה. ניתוח לייזר אומנם פוטר מהצורך בהרכבת משקפיים, אך איננו מוריד כהוא זה את הסיכון לפתח מחלות". אומרת פלטשי סבג.

"הסיכון להיפרדות רשתית במהלך החיים במי שיש לו קוצר ראייה גבוה הוא פי 12 מזה של אדם ללא קוצר ראייה, בעוד שהסיכון לפתח היפרדות רשתית במהלך החיים בבעלי קוצר ראייה נמוך (2- למשל) הוא בסך הכל פי 3 מאדם ללא בעיות ראייה. חוץ מהסיכון המוגבר להיפרדות הרשתית, ישנם סיכונים נוספים למי שסובל מקוצר ראייה. קוצר ראייה מעל מינוס 5 טומן בחובו סיכונים רבים נוספים לראייה כמו קטרקט וגלאוקומה, ולכן יש לעשות ככל הניתן על מנת להאט את קצב גדילת המספר".   

"מבחינת דרכי טיפול והתמודדות עם הבעיה,  אנשי מקצוע מדברים פחות על טיפול בקוצר הראייה ויותר על ניהול קוצר הראייה. בעבר, טיפול בקוצר הראייה הסתכם לרוב במשקפיים או בעדשות מגע לתיקון ראייה. אך כיום מתבססת גישה חדשה בתחום הנוקטת במגוון אסטרטגיות שלא רק מתקנות ליקוי ראייה קיים, אלא גם מונעות או מעכבות ככל הניתן את עליית המספר שמובילה לשלל מחלות הראייה בגיל מבוגר".

"גישת הטיפול העכשווית בקוצר ראייה כוללת טיפול בעזרת משקפיים ועדשות מגע ייחודיות אשר גם מתקנות ראייה וגם עוצרות או מאטות את קצב גדילת המספר. בנוסף, ישנם גם שינויים התנהגותיים שחשוב ליישם על מנת להאט את קצב גדילת המספר כמו הפחתת שעות מסכים ועידוד יציאה החוצה לאור השמש הטבעי. לכאורה, מדובר במשהו שנחשב לברור מאליו, אך למעשה מדובר בשני תנאים חשובים במיוחד שעל ההורים והילדים לדעת את חשיבותם".