חברת הביו-פרמצבטיקה הישראלית מילאוטיס (Mileutis) מנס ציונה, המפתחת תכשיר ביולוגי המהווה תחליף לשימוש באנטיביוטיקה, הודיעה על השלמת ניסוי קליני קפדני, מבוקר ואקראי שהתבצע בקרב למעלה מ-500 פרות בשבעה משקי חלב שונים ברחבי ישראל. תוצאות המחקר מעידות באופן ברור על יכולתו של התכשיר הביולוגי Imilac™ שפיתחה מילאוטיס להחליף את השימוש השגרתי באנטיביוטיקה בענף הרפתות ולשפר את האיכות והערכים התזונתיים של חלב.    

 הבעיה הבריאותית החמורה ביותר של פרות חלב היא דלקת העטין. לצורך טיפול בשכיחות דלקת זו נעשה כיום שימוש נרחב באנטיביוטיקה הגורם להגברת העמידות של החיידקים. תכשיר Imilac™ של מילאוטיס מאפשר לטפל ולמנוע דלקת עטין ללא שימוש באנטיביוטיקה. הניסויים הקליניים שביצעה החברה השיגו תוצאות שמשנות את כללי המשחק ומובילים את תעשיית החלב לעתיד בר קיימא.

 מילאוטיס ערכה ניסוי מקיף במשך למעלה משנתיים (כולל שנת מעקב מלאה) שנועד לנתח את האיכות והכמות של חלב שנחלב מפרות שעברו טיפול בתכשיר שפיתחה החברה, בהשוואה לטיפולים הרגילים המבוססים על אנטיביוטיקה. הניסוי בוצע בשבע רפתות גדולות ברחבי ישראל, מקיבוץ יוטבתה ויהל בערבה, דרך מושב כפר ויתקין בעמק חפר ועד לעמק המעיינות בצפון הארץ. משקים אלה מספקים חלב ליצרני החלב הגדולים בישראל: שטראוס, בבעלות חלקית של דנונה, ותנובה. הניסוי חשף ממצאים משמעותיים התומכים ביעד של מילאוטיס להפחית את השימוש באנטיביוטיקה במשק החלב. 

 ה-Imilac הפגין יכולת מרשימה להגדיל באופן ניכר את תנובת החלב מושווה ערכים תזונתיים (ECM – Energy Corrected Milk) במהלך 305 ימי התחלובה העוקבת לאחר הטיפול בתכשיר. גידול זה הסתכם ב-957 ק"ג (8.6%) לפרה והושג באמצעים ביולוגיים טבעיים ללא הורמונים וללא אנטיביוטיקה. וכן נרשם שיפור באיכות החלב הכולל גידול של 7.2% בחלבון ו-4% בשומן החלב.  

 כמו כן, המחקר הוכיח שהשימוש ב-Imilac™ מאפשר לקצר את "תקופת היובש" של הפרות ובו בזמן להגדיל את מספר ימי החליבה. פריצת דרך זו הביאה לגידול של 236 ק"ג בתנובת החלב לפרה, ללא שימוש באנטיביוטיקה. בנוסף לכך, התכשיר מביא לשיפור ברווחת הפרות בימים הראשונים לאחר תקופת היובש.

 דייויד חויאר איסקוביץ', מנכ"ל ומייסד משותף, Mileutis: "הרפתנים יכולים לצפות במתווה העתידי של התעשייה שבו החלב שהם ייצרו יהיה עם ערכים תזונתיים משופרים, רווחי יותר וידידותי לסביבה ולצרכני החלב – הודות לחדשנות החלוצית של מילאוטיס. מעבר לשיפורים בבריאות וברווחה של הפרות, השיפור ברווחיות של בעלי המשקים עשוי להשפיע על מחירי החלב ולהועיל לקהל הרחב של הצרכנים - תוך הענות לביקוש העולמי הגדל למוצרי חלב".      

 איסקוביץ' הוסיף: "לפריצת הדרך שהשגנו תהיה השפעה דרמטית וחסרת תקדים על תעשיית החלב, על הצרכנים ועל הסביבה. השיפור באיכות החלב ובתנובה יגרמו לא רק לצריכה טובה יותר לצרכנים אלא יתרמו גם לתהליכי ייצור חלב יעילים יותר וידידותיים יותר לסביבה. הצרכנים יכולים לצפות לעתיד שבו יצרכו חלב עשיר יותר בחלבונים ושומנים, שהופק מפרות בריאות יותר – ללא כל פגיעה בבעלי החיים".

 רם סרוגו, מנכ"ל מחלבות יטבתה של שטראוס: "בשנים האחרונות אנחנו מיישמים ברפתות שלנו את תכנית רפת מקיימת, פרויקט הבוחן מקרוב את דרך יצור החלב בהסתכלות של קיימות ורווחת הפרה: כיצד היא חיה, קירבה להתנהגות הטבעית של הפרה, בריאות הפרה, בחינת הטיפולים שעוברת, דאגה למזון שאוכלת, איכות הסביבה, צמצום פליטת גזי חממה ועוד.  החבירה לחברת מילאוטיס עם הניסוי פורץ הדרך בפיתוח תחליף האנטיביוטיקה, מסייע לנו בהעמקת ההשפעה שיש על רווחת הפרות וביישום חלק חשוב מיעדי הקיימות ברפתות. ואכן, מדיווחים של הרפתות שהשתתפו עולה שביעות רצון גבוהה בפרמטרים שונים של רווחת הפרה ואיכות הסביבה והרפתנים אף הביעו רצון להתחיל לעשות שימוש בתכשיר. אנו מאמינים כי אם ננהג בדרך נאותה ואחראית בתהליך ייצור החלב, נוכל לתת לצרכן את נוחות הדעת והביטחון במוצרי החלב שלנו בכל הקשור ליחס שלנו כלפי הפרות, להשפעה שלנו על הסביבה ומשאביה הטבעיים וכמו כן את השקיפות הרצויה בכל הדרך שעבר החלב מהשדה לצלחת".

 השימוש בתכשיר הביולוגי של מילאוטיס משפר את רווחת הפרות ומקטין את סבלן. השיפורים המשמעותיים שהשיגה החברה חורגים מעבר לתועלות המיידיות של Imilac™ והחברה נמצאת בתהליך פיתוח של קווי מוצרים נוספים המתייחסים  לאינדיקציות אחרות מלבד דלקות עטין. על פי הערכת החברה, השימוש בתכשיר, יחד עם טכנולוגיות נוספות עליהן עובדת החברה, צפויים להפחית את השימוש באנטיביוטיקה ברפתות בשיעור של עד ל-90%.              

 מילאוטיס נוסדה על ידי מנכ"ל החברה, דייויד חוויאר איסקוביץ' במשותף עם אביו, ד"ר חוזה איסקוביץ', אפידמיולוג מומחה, על בסיס טכנולוגיה ראשונית של מכון וולקני, המחקרים של האב והמומחיות של שניהם. החברה מעסיקה למעלה מ-50 עובדים ומגייסת עובדים נוספים.

 מילאוטיס פיתחה קו של מוצרים ביולוגיים המתבססים על חלבונים הנמצאים באופן טבעי בחלב. קו המוצרים הראשון כולל פפטידים (חלקי חלבונים) ספציפיים המגבירים את פעילות המערכת החיסונית בעטין ובכך מאפשרת לטפל ולמנוע את המחלה. החברה מאמינה כי מוצר ה-Imilac™ וטכנולוגית החברה בכללן מהווים מהפכה בבריאות בעלי החיים ובניהול מחלות העטין ברפת בפרט. הידע העשיר שצברה מילאוטיס ישמש לפיתוח תרופות ביולוגיות טבעיות עבור בני אדם שיטפלו ויצילו חייהם של מיליונים ברחבי העולם. החברה מעריכה שלמוצריה המובילים יש פוטנציאל שוק שנתי של למעלה מ-1 מיליארד דולר.