הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות משה ארבל ושר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף להמשך תכנית "Masa Doctors", שתביא כ-195 רופאים נוספים מיהודי התפוצות להשתלב במערכת הבריאות הישראלית. מדובר ברופאים מומחים או כאלה הנמצאים במהלך ההתמחות, והם מצטרפים ל-200 רופאים שכבר עלו לארץ בשנה שעברה והשתלבו במערכת הבריאות הישראלית.

מדובר בתוכנית בת שמונה חודשים, הפועלת משנת 2008 ברציפות, וכוללת לימודים תיאורטיים והכשרה מעשית, מיועדת לרופאים צעירים, בגילאים 22-40, בעלי תעודה מאחת מן האוניברסיטאות המוכרות, בעלי הכשרה וניסיון, ומטרתה היא לשלבם במערך הרפואה הישראלי בזמן קצר יחסית.

הממשלה יזמה בשנת 2022 את התוכנית הייעודים הזו, במטרה לעודד הגעתם של משתתפים נוספים. עד כה, סיימו את התכנית למעלה מ- 1,200 רופאים וכ-95% מבוגרי התכנית עלו ארצה והצטרפו למערכת הבריאות הישראלית. כיום התכנית מבוצעת בבאר שבע - בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון וביה"ח סורוקה, ובחיפה - בשיתוף עם מכללת ידע ברמב"ם וביה"ח רמב"ם. מרבית המשתתפים בחרו להישאר בערים שבהן התגוררו במהלך התכנית או בסביבתן.

פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, יו"ר פורום בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית התייחס להחלטה ואמר בשיחה עם מעריב: "התוכנית הזו היא בסופו של דבר רק טיפה בים, לעג לרש. בוודאי שחשוב להשקיע בכל רופא שרוצה להגיע לארץ, וחשוב לחזק את הפריפריה, אבל בסופו של דבר - אלפים רבים של רופאים מדברים על הכוונה לעשות רילוקשיין, ורבים מאלה שלומדים בחו"ל לא מתכננים לחזור לארץ".

"בסופו של דבר, התוכנית הזאת לא מתחילה לתת אפילו מענה למחסור האדיר שהיה פה עוד לפני ההפיכה. התוכניות של משרד הבריאות בנושא לא מקבלות מספיק קשב בממשלה ומימון, וכל מה שהוצג היום זה בסופו של דבר רק טיפה בים, וחוסר הבנה של חומרת המצב והבעיה", הדגיש.

מטעם החלוקים הלבנים נמסר: "ההפיכה המשטרית קורעת את העם ואת מערכת הבריאות. הפרת החוזה הישראלי והפגיעה בשוויון גורמת לחוסר אמון ומבריחה, לצערנו, רופאים ורופאות רבים. הממשלה ממשיכה בדרכה בניסיון לכסות על המשבר החמור באמצעות פלסטר של קליטת רופאים עולים. בעבר נתניהו הציע לייבא רופאים מהודו. נתמוך בקליטת עליה אבל זה עדיין לא יכסה על ערוות הממשלה הכושלת שמחריבה את המדינה ואת מערכת הבריאות המפוארת".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית הוסיף כי "החלטת הממשלה לקדם את עלייתם של רופאים ורופאות מחו"ל היא חשובה, אולם הינה טיפה בים מבחינת ההיקף. אנו נמצאים בעיצומה של בריחת מוחות עצומה מישראל 'ודימום' של אלפי רופאים ורופאות לארה״ב, צפון אמריקה, אוסטרליה, ניו זילנד ואירופה. ממשלת ישראל חייבת לקדם תוכנית חירום יחד עם ההסתדרות הרפואית לעצירת הדימום של הרופאים והרופאות למדינות המערב ולהחזרתם לישראל".

"אלפי רופאות ורופאים בישראל נמצאים בתהליך בדיקה של אפשרויות המעבר למדינות אחרות, וזאת בנוסף להחלטה של רבים מהסטודנטים הלומדים בחו״ל והרופאים הבכירים המשתלמים כרגע בניכר שלא לחזור עקב אירועי החודשים האחרונים- זהו משבר עצום שדורש טיפול חירום מיידי", ציין.