לבני האדם יש המון הרגלים. חלקם מצוינים, חלקם טובים, חלקם טובים פחות וחלקם ממש רעים, שלא לומר דוחים, ועלולות להיות להם השפעות שליליות.

הקורונה בארה"ב: הבעיה החדשה שנוצרה בקרב מיליוני אמריקאים
בפעם הראשונה בעולם: גור של ג'ירף נולד בצבע אחיד וללא כתמים | צפו

על פי כתב העת האירופי לפסיכולוגיה חברתית, כדי לחדול מאחד ההרגלים המגעילים דרושים בין 18 ל-254 ימים. אבל לפני שאתם נפטרים מההרגלים הרעים, דעו שחלק מהם דווקא טובים לבריאות שלכם.

לחטט באף 

ממחקר הולנדי שנערך בקרב 200 עובדי בריאות עולה כי חיטוט באף נמצא כמשלש את הסיכוי להידבק בקורונה. החוקרים גילו כי 17% מאלה שחיפשו אוצרות באפם נדבקו בנגיף, לעומת 5.9% בלבד מאלה שלא חיטטו.

ד"ר דבורה לי הבריטית, מבית המרקחת המקוון של ד"ר פוקס, אמרה ש"באחד הסקרים 91% מהמבוגרים הודו שהם מחטטים באף. אם החיטוט באף תכוף מדי, אלים או נעשה עם ציפורניים חדות, זה יכול לגרום לדימום ולפגוע במחיצת האף. בנוסף זה יכול להוביל לזיהומים בדרכי הנשימה או בסינוסים, ובמקרים נדירים גם להיווצרות של קרישי דם".

לקלל

ד"ר לי אומרת שקללות נחשבות כמשחררות מתח ועלולות להקהות את תחושת הכאב הפיזי. "באופן מצחיק, פסיכולוגים מאמינים שזה טוב לנו לקלל. זו דרך לשחרר רגשות וזה עוזר לעצור אותנו מלהתמלא בזעם".

ללעוס מסטיק

יש אנשים שחושבים שלעיסת מסטיק היא הרגל לא טוב, בגלל האקט של הלעיסה והרעש. "לעיסת מסטיק במשך 20 דקות לאחר הארוחות הוכחה כמפחיתה פלאק דנטלי, מחזקת את אמייל השן ומפחיתה דלקות חניכיים", אומרת ד"ר לי. "בנוסף היא גם מעודדת ייצור ושחרור של יותר רוק ומסייעת למניעת יובש בפה. רק ודאו שהמסטיק שלכם נטול סוכר, כדי להגן על השיניים".

לעיסת מסטיק, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
לעיסת מסטיק, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

לעשות פיפי במקלחת

להשתין במקלחת זה הרגל מגעיל, במיוחד אם אתם לא גרים לבד וחולקים את המקלחון או האמבטיה עם אנשים נוספים. חוץ מהעובדה שזה דוחה, השתנה במקלחת לא אמורה לגרום נזק, אם כי כמה מומחים טוענים שזה יכול להחליש את שרירי רצפת האגן שלכם ואת השליטה בשלפוחית השתן.

ד"ר לי טוענת ש"השתן הוא בדרך כלל סטרילי, כך שאי אפשר להעביר זיהום בהשתנה במקלחת אלא אם יש לך כזה, ורוב האנשים עם דלקת בדרכי השתן הם מאוד סימפטומטיים ויודעים הכל על זה. השתן אכן מריח ואם אתם רוצים להשתין במקלחת תצטרכו לנקות טוב מאוד לאחר מכן".

לכסוס ציפורניים

כ-20 עד 30 אחוזים מהאוכלוסייה כוססים ציפורניים. מלבד העובדה שזה מגעיל לראות ציפורניים מפוזרות על המיטה, ספה, ריצפה וכו', זה יכול לדברי ד"ר לי לגרום ל"עיוות של מיטת הציפורן ולזיהומים סביבה, קיצור כרוני של הציפורן והעברת וירוסים וחיידקים מהיד לפה כמו וירוס הפפילומה האנושי, תולעים, חיידקי אי קולי וסלמונלה". בנוסף כסיסת ציפורניים עלולה לגרום לסדקים בשיניים ודלקות חניכיים, לפי ד"ר לי.

כסיסת ציפורניים (צילום: אינגאימג')
כסיסת ציפורניים (צילום: אינגאימג')

לא לשטוף ידיים אחרי ביקור בשירותים

מעבר לכך שזה דיי מגעיל, יציאה מהשירותים בלי לשטוף ידיים עלולה להיות מסוכנת. לאחר שימוש בשירותים, סביר להניח שיהיו לכם 200 מיליון חיידקים על הידיים. ד"ר לי אומרת ש"שטיפת ידיים לאחר השימוש בשירותים מפחיתה את מספר האנשים שמפתחים שלשולים והקאות בעד 40% ומפחיתה מחלות נשימה בעד 21%". היא ממליצה לשטוף את הידיים במים חמימים וסבון למשך 40 שניות.

לאכול שיער

טריכופאגיה הוא השם המדעי לאכילת שיער, והוא עלול לסכן חיים. ד"ר לי מזהירה: "זה יכול לגרום לכדור שיער בבטן, לגרום לכאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים, עצירות וחסימת מעיים. בעיות חמורות יותר כוללות אנמיה, מחסור ב-B12, מחלת כבד ודלקת בלבלב. ייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי להסיר את כדור השיער".

לא לשטוף את בקבוק המים האישי

מתי בפעם האחרונה שטפתם את בקבוק המים שלכם? כן כן, הבקבוק שאתם לוקחים איתכם בתיק כל יום לעבודה, לחדר הכושר, וכו'. מחקר שנערך לאחרונה גילה כי בקבוק ממוצע מכיל מעל 300,000 חיידקים לסנטימטר רבוע.

לדברי ד"ר לי, "זה יותר מכיור או אסלה. 99% מהחיידקים היו חיידקי אי קולי, שעלולים לגרום לקלקול קיבה. בקבוק המים שלכם צריך להישטף  כל יום".