בשבועות האחרונים דווח ברחבי העולם על וריאנטים חדשים של נגיף הקורונה, אשר מקורם באומיקרון. "התהליך בו נוצרים וריאנטים חדשים נמשך ללא הפסקה - זה שהפסקנו לדבר על הנגיף זה לא אומר שהוא נעלם", הדגישה ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון בשיחה עם מעריב.

הקורונה תחזור לחיינו? "יש עליות בארה"ב שמבשרות על גל"
התגלה בישראל: וריאנט הקורונה שמדאיג את ארגון הבריאות העולמי

"הרושם כעת הוא שהם גורמים למחלה דומה לאומיקרון, פחות קשה משראינו בתחילת הקורונה, אך היא עלולה להיות משמעותית עבור חולים מדוכאי חיסון או כאלה שסובלים ממחלות רקע. הווריאנטים החדשים הובילו בעצם לעלייה שאנחנו רואים כעת בקורונה", אמרה.

למה זה קורה דווקא עכשיו?
"שילוב של מספר גורמים. ראשית, עצם העובדה שהם חדשים ומדבקים יותר מהקודמים. בנוסף, חשוב לזכור שעבר זמן מאז החיסונים - ומספר די מועט של ישראלים לקח יותר משלוש מנות חיסון - והשפעתם לא נמשכת לנצח. בעצם, החסינות שהיתה לנו מהדבקה בזכות החיסונים הולכת ונחלשת, וכך גם זו שמושגת לאחר תחלואה בקורונה, שכן בשנה האחרונה היה מספר נמוך יחסית של חולים".

ההגנה בעצם נעלמה לחלוטין?
"לא, המצב שאנחנו רואים כעת הוא שילוב של מספר גורמים, בהם וריאנטים חדשים שהמערכת החיסונים שלנו פחות מכירה. יכול להיות שסיכויי ההדבקה ילכו ויעלו במידה ונמשיך לא להיבדק, ובחורף אנחנו נמצאים בשטחים שאינם מאווררים מספיק - כך שבסופו של דבר, הסיכוי להידבק בקורונה הולך ועולה. נצטרך לראות מה יהיו ההמלצות של משרד הבריאות, אבל בכל מקרה - האסטרטגיה הכי טובה במצב הזה היא לקבל את החיסון המעודכן שיגיע לארץ בעוד כחודש".

 "הרע ביותר מאחורינו, לא נחזור למצב שהיה בשנת 2020, אבל בשנה האחרונה יש קצת תחושה כאילו המשכנו הלאה והקורונה נעלמה. צריך לנקוט במאמצים כדי להפחית את התחלואה בנגיף. העובדה שהפנדמיה נמצאת בשליטה, בזכות החיסונים, עושה את כל ההבדל", הוסיפה.

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות נערך למתן חיסונים ייעודיים בחורף הקרוב. משרד הבריאות ממליץ לאנשים בקבוצות סיכון להתחסן כנגד הקורונה בחורף הקרוב. ניתן יהיה להתחסן בכל חיסון מעודכן ומאושר על ידי משרד הבריאות לכשיגיעו החיסונים לישראל.  המשרד ממשיך לנטר את מצב התחלואה ויעדכן את הנחיותיו לפי הצורך".