מחקר חדש מצא סיבה נוספת לא לשתות משקאות קלים דיאטטיים: מדענים גילו כי המשקאות שמכילים ממתיקים מלאכותיים עלולים לגרום לדיכאון. זאת, לאחר שבשבוע שעבר פורסם מחקר שמצא קשר בין הממתיק המלאכותי אספרטיים, שנמצא בהרבה משקאות ומזונות דיאט, לבעיות פוטנציאליות בזיכרון וביכולת הלמידה, ואחרי שבחודש יולי החליטו שני גופים של ארגון הבריאות העולמי ובהם סוכנות המחקר הבינלאומית לסרטן, לכלול את האספרטיים ברשימה ארוכה של גורמים אפשריים לסרטן. בנוסף, במאי האחרון פרסם ארגון הבריאות העולמי אזהרה לפיה השימוש בתחליפי סוכר אינו מוביל להרזיה ואף מגביר את הסיכון לסוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם ולתמותה מוקדמת בקרב מבוגרים.

אמנות השחרור: איך הסליחה משחררת את משקל העבר?
בדקו אם יש לכם אחד: המטבע הזה יכול להיות שווה פי 300 מערכו

המחקר, אותו ערכו חוקרים מאוניברסיטת "הרווארד" ומבית החולים "מאס ג'נרל בריגהם" במסצ'וסטס, ארצות הברית, גילה כי אנשים שצורכים ממתיקים מלאכותיים נוטים יותר לסבול מדיכאון בהשוואה לאלה שצורכים סוכר טבעי.

החוקרים בדקו את הרגלי התזונה של 31,712 נשים בנות 42 עד 62, וביקשו מהן למלא שאלונים על הרגלי האכילה שלהן במשך ארבע שנים.

תוצאות המחקר הראו כי מתוך 31,712 המשתתפות, 2,122 סבלו מדיכאון מג'ורי - דיכאון קליני עמוק, הפרעה אקוטית ומשמעותית במצבי הרוח, אליה מתלווים תסמינים רגשיים, גופניים והתנהגותיים, שפוגעים בתפקוד היומיומי בצורה משמעותית. בנוסף כ-4,820 נשים סבלו מדיכאון קל יותר.

החוקרים הסיקו כי מזונות מעובדים כגון חטיפים, רטבים ומזונות מוכנים לאכילה יכולים להוביל לסבירות גבוהה יותר לדיכאון, אם כי הם לא בטוחים מדוע. הם ציינו כי ממתיקים מלאכותיים ומשקאות ממותקים באופן מלאכותי נקשרו ישירות לסיכון מוגבר לדיכאון על ידי הפעלת תרכובות מסוימות במוח.

ד"ר דואן מלור, תזונאית מאוניברסיטת "אסטון" בבריטניה, אמרה: "חוקרים משערים שייתכן שזה נובע מהתרכובות המגיעות למוח, והמחקר הזה לא מספק שום ראיה שתומכת בכך. ייתכן שאנשים עם דיכאון בחרו יותר במשקאות ממותקים".

חוקרים אחרים ציינו שלמרות שהתוצאות מבטיחות, יש צורך במחקר נוסף. הנוירולוג הגרמני ד"ר צ'ארמאלי אדווין תאנראחה אמר: "מחקר זה מספק תובנות לגבי התפקיד הפוטנציאלי של ממתיקים מלאכותיים בבריאות הנפשית והפיזית, אך יש לאשר זאת על ידי מחקר נוסף ומעבר לנתונים תצפיתיים בלבד".