הפוך? שחור? סויה? או עם מלא קצף? קפה הוא ללא ספק מלך הבוקר של רובנו, ולרוב גם של המשך היום. אבל חוץ מקפה, שהוא בעל יתרונות וחסרונות משל עצמו, יש לא מעט משקאות ומאכלים שיכולים לתת לכם בוסט של אנרגיה. לכבוד יום הקפה הבינלאומי הבא עלינו לטובה, ציפי קדוש, נטורופתית, הרבליסטית קלינית ומנהלת מגמת הרבליסט קליני במכללת רידמן, נותנת לנו כמה הצעות למאכלים ומשקאות שישאירו אתכם ערים וחדים לכמה שעות טובות.

"פשוט מדהים": אדם שרק לעורב בפארק הירקון, ולא תאמינו מה הוא עשה
המדען ההולנדי באזהרה קריטית: "רעידת אדמה עוצמתית בין ה-1 ל-3 באוקטובר"

ראשית חשוב להגיד, שכל המשקאות והמאכלים המצוינים כאן הם טבעיים, בריאים ומומלצים לצריכה בצורתם הטבעית ללא תוספת סוכר. ניתן להוסיף סוכר או תוספים אחרים אבל ההמלצה היא, כמו בכל תחום אחר בחיים, לנהוג בשיקול דעת והכי חשוב – בצורה מאוזנת.

משקה האצטקים לפני היציאה לקרב: קקאו

בניגוד לקפה, בקקאו יש מעט מאוד קפאין אבל יש בו חומר אחר שנקרא טיאברומין שנותן אנרגיה ותחושת התעוררות ממושכת. למעשה, קקאו נחשב למשקה כל כך מעורר, שהלוחמים האצטקים, כמו גם רבים אחריהם, היו גומעים משקה קקאו לפני הקרב כדי להישאר מרוכזים וערניים. יותר מכך, בני המאיה גם האמינו שהמשקה המר יבטיח להם און והון.

קקאו, וליתר דיוק, קקאו אורגני, לא רק יודע להעניק אנרגיה, הוא גם עשיר בנוגדי חמצון ובסידן, מפוצץ במינרלים כמו מגנזיום ומלא בוויטמינים C ו-B. אם זה לא מספיק -  צריכת קקאו גם מעלה את רמות הסרוטונין והדופמין – הורמוני האושר והשמחה שלנו.

ממריצים, מחממים ומזרימים את הדם: ג'ינג'ר וקינמון

גם בנפרד יש להם ערכים מצוינים אבל ביחד הם ללא ספק צמד מנצח. נתחיל מזה שברפואת הצמחים, הצמחים המחממים, ביניהם ג'ינג'ר וקינמון, ידועים כצמחים שגם תורמים לערנות שלנו. הג'ינג'ר הוא שורש תבלין בעל ערך רפואי גדול מאוד אשר ממריץ את מערכת העיכול, נוגד דלקות, משפר זרימת דם ונוגד חמצון עוצמתי. קינמון הוא צמח תבלין בעל ערכים דומים: משפר את זרימת הדם, משפר את תפקוד מערכת העיכול, נוגד דלקות וגם צמח אנטי בקטריאלי - קוטל חיידקים. ברפואת צמחים המסורתית משתמשים בו לטיפול במחלות זיהומיות של מערכת העיכול.

ג'ינג'ר  (צילום: אינג'אימג')
ג'ינג'ר (צילום: אינג'אימג')

שילוב של שני התבלינים המחממים ביחד מספק משקה מחמם ומעורר שמתאים מאוד לימים בהם קשה לכם לצאת מהמיטה. שימו לב שהמלצה זו תקפה באופן כמעט בלעדי לימי החורף בגלל אותה יכולת החימום האדירה של שני התבלינים.  

קינמון (צילום: אינג'אימג')
קינמון (צילום: אינג'אימג')

טיפ בונוס: שימו מקל קינמון בכוס מים רותחים, השאירו את מקל הקינמון בתוך הכוס למשך שעה ולאחר מכן הוסיפו פרוסה דקה או שתיים של ג'ינג'ר טרי. אם אתם חייבים המתקה אז ההעדפה היא למעט דבש או סילאן טבעי.

פצצת אנרגיה מזינה: תמר מג'הול ואגוזי מלך

שילוב טעמים מנצח עד אלוהי! מדובר בשני מזונות שהם גם "מנחמים" אבל גם עשירים באנרגיה. ברגע שתתנו את הביס, תרגישו את רמת האנרגיה עולה באופן כמעט מידי. למה זה קורה? תמר מג'הול מכיל סוכר טבעי שמעלה את רמות האנרגיה אבל השילוב עם השומנים הבריאים שנמצאים באגוזי המלך מאט את קצב ספיגת הסוכר בדם ושומר על רמות סוכר מאוזנות. בניגוד לקוביית שוקולד שתקפיץ את רמות האנרגיה מיד אבל גם תוריד אותה מהר ותגרום לכם לחזור למקרר, תמר ואגוזי מלך ישמרו את האנרגיה לפרקי זמן ארוכים. מנת פרי של שני תמרים ושני אגוזים היא מנת ביניים מזינה, בריאה, ומומלצת אפילו לפני אימון.

תמר מג'הול (צילום: אינג'אימג')
תמר מג'הול (צילום: אינג'אימג')

ובנפרד? לתמר מג'הול, האליטה של התמרים, יש תכולת סיבים גדולה (לידע כללי: סיבים הם שווי ערך לתחושת שובע לאורך זמן), שפע של ויטמינים, מינרלים והמון נוגדי חמצון ששומרים על הגוף שלנו מפני מחלות. בנוסף, תעשיית התמרים בארץ היא כמעט אורגנית לחלוטין כך שהפרי לא עובר תהליך ייבוש מלאכותי והוא נטול תוספים מעובדים.

אגוזי מלך (צילום: אינג'אימג')
אגוזי מלך (צילום: אינג'אימג')

לצידם, אגוזי המלך קשורים לבריאות המוח. לאורך השנים בוצעו עשרות מחקרים שמצביעים על הקשר הזה ואפילו משהו במראה האגוז קצת מזכיר את המוח האנושי. לאגוזי מלך יש שפע שומנים בריאים שגם להם יש תפקיד חשוב בשמירה על מערכת הדם, מערכת העיכול, מערכת החיסון והמערכת ההורמונלית. ההמלצה היא כמובן לאכול אותם בצורתם הטבעית.

הצמחים של הטבע: מאצ'ה/תה ירוק

מדובר אמנם בשני משקאות מעט שונים אך מבחינת הערכים שלהם, הם די דומים. שני המשקאות מופקים מצמחים שהטבע מספק לנו, בשניהם יש כמות קטנה מאוד של קפאין שמעלה את רמות האנרגיה בצורה עדינה אבל הערך המוסף המשמעותי הוא שבשניהם יש חומצת אמינו שנקראת ל–טיאנין, או בשפה עממית - פרוזק טבעי שמספק את תחושת האושר והרגיעה. בנוסף לכל, שני המשקאות מכילים כמות אדירה של נוגדי חמצון רבי עוצמה ויותר מכך, שניהם מכילים גם רכיב טבעי שנקרא EGCG והוא בעל יכולת אנטי דלקתית חזקה. 

תה ירוק (צילום: אינג'אימג')
תה ירוק (צילום: אינג'אימג')

פרט בונוס: תה ירוק נחקר רבות בהקשר של מחלות לב, סרטן ומחלות קוגניטיביות. גם למאצ'ה, שהוא למעשה תה ירוק יפני, מייחסים תכונות של מניעת מחלות לב. 

לנשים אחרי לידה אבל לא רק: שיבולת שועל

שיבולת שועל מכילה סיבים תזונתיים ששומרים על רמות האנרגיה והשובע לאורך זמן, כמות אדירה של מינרלים ונוגדי חמצון ושפע של ויטמינים, בעיקר ממשפחת ויטמיני B שיש להם השפעה מטיבה על מערכת העצבים שלנו. רמב"ם התייחס לשיבולת השועל בתור המאכל האולטימטיבי במיוחד עבור נשים אחרי לידה. למה? כי גם אז כמו היום, נשים אחרי לידה היו מותשות ועייפות אבל הן היו צריכות להתאושש מהר כדי להמשיך במטלות הבית. לכן, בימים שאחרי הלידה, נשות הכפר היו מתגייסות לצד היולדת ומכינות לה דייסת שיבולת שועל שנחשבה ועדיין נחשבת למזינה, טובה לבריאות המוח ואפילו, שימו לב, מעודדת יצירת חלב אם.

שיבולת שועל (צילום: אינג'אימג')
שיבולת שועל (צילום: אינג'אימג')

לאנשים עייפים ורעבים: ממרח שקדים טבעי

מכירים את זה שאתם עייפים נורא ובמקום ללכת לישון אתם הולכים למקרר? אנשים עייפים נוטים לאכול כי הגוף שלהם מאותת שהם צריכים אנרגיה. ממרח שקדים שמכיל 100% שקדים ובכבישה קרה הוא ממרח עשיר בויטמינים, חלבון ומינרלים כמו אבץ, מגנזיום וסידן. מדובר באחד מהמזונות העשירים שכפית אחת שלו על קרקר כוסמין (עם טיפת סילאן טבעי לאוהבי המתוק) יכולה להשביע אדם למספר שעות ולתת לו אנרגיה לפרק זמן ארוך במיוחד.

הכותבת הינה נטורפתית, הרבליסטית קלינית ומנהלת מגמת הרבליסט קליני במכללת רידמן