סטרס ממלא חלק נכבד ובלתי נפרד מהחיים שלנו. בדרך כלל אנחנו חווים אותו בגלים ויודעים להתמודד עם מתחים שנובעים מריבוי משימות וטרדות החיים.

בחודש האחרון, אנחנו חווים סטרס שונה, חדש ובעוצמות גבוהות יותר מבדרך כלל המלווה בחרדה גדולה ובעצב רב. מספר רב של מחקרים איכותיים וגדולים שנעשו בעבר, הוכיחו שתחושת סטרס מתמשכת משפיעה ישירות, בן היתר, גם על עור הפנים שלנו

כך סטרס משפיע על עור הפנים שלנו (צילום: אינג'אימג')
כך סטרס משפיע על עור הפנים שלנו (צילום: אינג'אימג')

למה זה קורה?

מצבים של סטרס גורמים לגוף להתנהל במנגנון של Flight or fight – הגוף נכנס למצב הישרדותי ובאופן אוטומטי משנה את הדרך שבו הוא "מחלק" את המשאבים להם הוא זקוק. למשל ,כשאנחנו בסטרס מוגבר, זרימת הדם  המחומצן שלנו לאזורים פריפריים יותר, או "פחות אקוטיים" מופחתת.

הגוף מסיט את זרימת הדם למערכות קריטיות (מערכת הנשימה, מערכת העצבי והלב) כדי לטפל במה שמרגיש לנו (ולגוף) כמצב חירום ו"סוגר" את הפריפריה ומספק פחות דם למערכות הפחות חיוניות מבחינתו - לכן אנחנו חיוורים בזמן סטרס. ברגע שהמערכות עובדות בנוהל הישרדותי, פחות דם מוזרם לעור, מה שגורם ליובש בפנים, פצעונים ואפילו פריחה. 

מצבים של סטרס גורמים לגוף להתנהל במנגנון של Flight or fight (צילום: אינג'אימג')
מצבים של סטרס גורמים לגוף להתנהל במנגנון של Flight or fight (צילום: אינג'אימג')

מה ההשלכות?

מצבי סטרס גורמים לנו להקפיד פחות על תזונה נכונה ושתייה מספקת של מים (לפחות שלושה ליטרים ביום לאדם מבוגר) מה שגורם לעור להיות יותר יבש ולהיראות פחות חיוני, הוא גם יותר רגיש לזיהומים חיידקים מחיידקים שנמצאים על העור באופן קבוע ולכלוך יום יומי. מצבי סטרס נוטים לשבש את קצב ההפרשה התקין של ההורמונים בגוף, מה שגורה להופעתם של פצעונים, ביחוד אם העור שומני או נוטה לפצעים /אקנה.

המצב המדיני גורם לנו לשהות שעות ארוכות בבית ובמרחבים סגורים, ללא חשיפה מספקת לאור השמש מה שעלול לגרום למחסור בוויטמין D וויטמין A (החשובים שמירת עצמות ועור). הסטרס והמצב המורכב שבו אנחנו חיים בשבועות האחרונים מפחיתים את היכולת שלנו להקפיד על שגרת טיפוח מסודרת. גם אם מדובר בהרגלים קטנים כמו מריחת קרם לחות אחרי המקלחת או ניקוי האיפור ובמיוחד הנחת מקדם הגנה מתאים על העור.

הסטרס גורם לחלקנו לקשיים בשינה (צילום: אינג'אימג')
הסטרס גורם לחלקנו לקשיים בשינה (צילום: אינג'אימג')

ברגע שאנחנו זונחים את שגרת הטיפוח שהעור שלנו התרגל אליה, זה בא לידי ביטוי במראה העור, חוסר חיוניות, יובש  וקמטוטים. הסטרס גורם לחלקנו לקשיים בשינה. מחסור בשעות שינה וחוסר מנוחה לשרירי הפנים, גורם להחמרה בקפלים וקמטים, יובש ונפילה מוגברת של כריות השומן ושרירי הפנים.

מה עושים?

עור לא בריא בדרך כלל מעיד על מצב בריאותי לא תקין וזה מעגל שמזין את עצמו ולכן, לשמירה על עור הפנים יש השפעה רבה על המצב הפיזי והנפשי שלנו, הרבה מעבר למניעת קמטים ואסתטיקה. 

מומלץ לשמור על ההיגיינה של עור הפנים, גם אם לא תקפידו על שגרת טיפוח מלאה, חשוב לנקות את הפנים לפחות פעם אחת ביום ולמרוח קרם  לחות עשיר. שימוש במקדם הגנה בשעות השמש הוא קריטי לשמירה על מראה עור בריא. מספיקים גם 15SPF בכדי לספק הגנה טובה.   בנוסף, חשוב להקפיד על שתיית 3 ליטרים של מים ביום ולהוסיף פירות, ירקות , סידן ודגנים מלאים לתפריט היומי.