אימהות רבות מרגישות שייצור החלב שלהן נפגע עקב המצב. חרדה, סטרס ומתח מקושרים לעלייה של רמות הקורטיזול, הורמון הסטרס, אשר עלול לשבש את הפרשת הורמון האוקסיטוצין, "הורמון האהבה" שנדרש לשם שחרור החלב בהנקה. כך בפועל, המצב הנפשי עלול לגרום לשחרור חלב איטי יותר בהנקה ובשאיבת חלב. חשוב להדגיש שלא מדובר בפגיעה תמידית אלא זמנית, המתרחשת בזמן שהאם מצויה בתחושת מתח וחרדה גדולה. אספקת החלב עצמה לא יורדת, אך שחרור החלב מעוכב.

מציאות המלחמה שיבשה את שגרת חייהן של נשים רבות והכניסה מתח רב. למרבה הצער אנו עדות לתופעה רחבה של נשים שחוות לפתע קשיים בהנקה. עם זאת, למרות האתגרים, ישנה חשיבות גדולה לשימור ההנקה דווקא בזמנים כאלו, במיוחד עבור נשים ותינוקות שיצאו לגמרי משגרת חייהם הרגילה.

הנקה (צילום: אינגאימג)
הנקה (צילום: אינגאימג)

הנקה היא לא רק ההזנה הטובה ביותר עבור התינוק, אלא מספקת גם הגנה חיסונית באמצעות נוגדנים וגורמי חיסון שונים המועברים מהאם לתינוק דרך החלב. בנוסף, ההנקה מעניקה מענה רגשי ותחושות ביטחון והרגעה, באמצעות הקרבה הגופנית בין האם לתינוק, ומעצם פעולת היניקה. כל אלו חשובים בימות השגרה ועל אחת כמה וכמה במצבי דחק. 

כמו כן, בעתות משבר לאומי או מלחמה, נשים מניקות יכולות לסייע רבות באמצעות תרומת חלב ל'בנק חלב האם של מד"א", הדואג לתרומות חלב מצילות חיים לפגים ולתינוקות במצבי סיכון בריאותיים.  עקב מתקפת הטרור תינוקות יונקים איבדו את אימותיהם, או נפצעו ואושפזו, נזקקים גם הם לתרומת חלב באופן מתמשך. בזכות תרומות שנאספו בבנק החלב באמצעות אימהות מניקות מרחבי הארץ ניתן לתת להם מענה. 

ישנם מספר דברים חשובים שנשים מניקות החוששות מהתמעטות חלב או חוות קשיים בהנקה לאור המתח הרב של תקופת המלחמה צריכות לדעת, כדי לשמר את ההנקה . 

הנקה (צילום:  www.pexels.com - Kristina Paukshtite)
הנקה (צילום: www.pexels.com - Kristina Paukshtite)

כיצד משפיעים מתח וחרדה על ההנקה שלך?

כאמור סטרס ומתח יכולים לגרום לשחרור חלב איטי יותר, גם בהנקה וגם בשאיבה. תחושות אלו משפיעות זמנית על שחרור החלב. דבר העשוי להתבטא גם בתינוק "עצבני על השד", המתנתק בתדירות גבוהה באופן פתאומי במהלך ההנקה. או בעת השאיבה, כאשר נראה לכאורה שכמויות החלב פחותות מהרגיל, כאמור בגלל שהחלב משתחרר באיטיות.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

ראשית, עלייך להיות קשובה לתינוק ולצרכיו, לאפשר לו גישה חופשית לשד, להציע יותר הנקות מהרגיל ולא להגביל את זמן ההנקה. יתכן שההנקות בזמנים אלו תהיינה ארוכות מהרגיל. לכן, לא מן הנמנע שבכל הנקה תצטרכי להציע לתינוק לינוק לסירוגין מכל שד כמה פעמים. זוהי טכניקה שעוזרת למקסם את כמות החלב בהנקה אחת.

להנקה תפקיד חשוב בוויסות ההדדי. המגע הקרוב, בעיקר מגע העור לעור וצריכת החלב על ידי התינוק, משחררים אוקסיטוצין אצל האישה כמו גם אצל התינוק. להורמון האוקסיטוצין השפעה כפולה, הוא מקדם שחרור של חלב, ובנוסף הוא בעל אפקט פיזיולוגי מרגיע אצל האם והתינוק.

אם בכל זאת את מרגישה שבעת הזו אינך פנויה להנקה, חשוב מאוד לשמור על יכולת הייצור של החלב בשד. ניתן לעשות זאת על ידי שימוש במשאבת הנקה והקפדה על שאיבת חלב באותה התדירות של מספר ההנקות בשגרה. זאת על מנת לשמור על אספקת החלב הקיימת ולאפשר המשך הזנה בחלב אם, מניעת גודש, סתימות ודלקות בשד. 

בזמן השאיבה, רצוי לפנות כמה דקות לנשימות עמוקות כדי להרגיע את הגוף ולהכינו לשחרור החלב. אפשר להיעזר במוסיקה מרגיעה, בבגד בריח של התינוק, או בכל דבר אחר שנוסך תחושת רוגע ונינוחות. במידה והחלב משתחרר באופן איטי מן הרגיל, רצוי להוסיף זמן לשאיבה.

המשאב החשוב ביותר בזמן זה, הוא הכוח שלך כאם. שמרי על עצמך, השתדלי לשתות ולאכול כרגיל, לישון כמה שמתאפשר, להתנתק מרצף החדשות ומהגלילה האינסופית ברשתות החברתיות, ולמצוא פעילויות שיתרמו להרגשה הטובה ולהפחתת הסטרס. 

הנקה בבקבוק (צילום: ingimage ASAP)
הנקה בבקבוק (צילום: ingimage ASAP)

מה לעשות אם ההנקה תופסת אותך בממ"ד?

בימים אלו חשוב להתארגן מראש לאפשרות שהאזעקה תתפוס אותנו במפתיע. אם יש לך ממ"ד בבית, כדאי לארגנו כחדר שינה וכחלל המתאים לשהייה עם התינוק. ארגני במרחב המוגן פינה אינטימית ונוחה עד כמה שניתן, עם כל מה שיאפשר הנקה בנינוחות מקסימלית. ניתן גם להוסיף שתייה, נשנושים, ערכת החתלה, חיתולי בד, כיסא נוח, מיטה, פוף, כרית הנקה ועוד.  

מהם כללי האצבע לבחירת משאבה?

במיוחד בימים אלו בהן כל צליל גורם למתח, אצל האם והתינוק רצוי לבחור משאבה שקטה ככל הניתן. דבר זה נכון גם עבור ימות השגרה בהן כדאי להשרות נינוחות ולגרום מינימום הפרעה בעיקר בלילות. שאיבה צריכה להיות נוחה ואף נעימה. וודאי שאת בוחרת את מידת מגן השד המתאימה לך. משאבה עם מידת מגן שד מתאימה, לא תגרום כאב. רצוי  לבחור משאבה שבה הפירוק וההרכבה נוחים ומהירים להרכבה ולניקוי.

השימוש במשאבה דורש החלפה או חידוש חלקים מידי פעם (לרוב כל 3 חודשים), לכן חשוב לוודא שיש חלקי חילוף זמינים לרכישה. אישה ששואבת יותר מפעם ביום, יכולה לקנות חלקי חילוף יחד עם קניית המשאבה וכך להקל על ההתעסקות סביב החלקים. מומלץ לרכוש משאבה המגיעה מראש עם סט נוסף. 

בחרי משאבה המדמה פעולה טבעית ככל הניתן. משאבה המדמה קצב יניקה קרוב יותר לקצב היניקה של התינוק תהיה טובה יותר ועשויה לשחרר יותר חלב מהשד. שיטות השאיבה מתחלקות לשני סוגים, באמצעות וואקום או באמצעות שיטה חדשה המדמה את פעולת הלשון של התינוק בעת היניקה. בחרי את שיטת השאיבה המתאימה לך. 

נטלי לוין היא יועצת הנקה מחברת 'אנבלה', משאבת ההנקה היחידה בעולם המחקה את פעולת הלשון של התינוק בזמן יניקה.