אם תסתכלו על האנשים שמקיפים אתכם - תגלו שרוב המוחלט, אם לא כולם - הושפעו מהמלחמה בצורה כזו או אחרת, או מכירים מישהו שהושפע ממנה. במרכז הרפואי הלל יפה מדווחים כי בשבועיים האחרונים חלה עלייה משמעותית במספר הפניות של נשים צעירות בגילאי חמישים, עם תלונות אופייניות להתקף לב - בין אם מדובר בהתקף לב אמיתי ובין אם ב"תסמונת הלב השבור" ובשמה הספרותי טקצובו 'Takotsubo cardiomyopathy'. "זו תסמונת מוכרת, שבאה לידי ביטוי בירידה זמנית של תפקוד שריר הלב, המתרחש לרוב כתוצאה מלחץ נפשי משמעותי, מסיבות שונות - החל מפיטורין מהעבודה, הודעה על מוות של אדם אהוב, פריצה לבית, הליך רפואי או כל דבר אחר שמעורר חרדה משמעותית. היא שכיחה יותר בנשים מאשר גברים, בערך פי תשע - והיא דבר די חריג להיתקל בו בחדר המיון", ציין פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי.

"יש לנו קבוצת וואטסאפ של מנהלי המחלקות הקרדיולוגיות ברחבי הארץ וכולם דיווחו על עלייה בתופעה הזו, כאשר במקביל ישנן נשים שאפילו חוו התקף לב - מבלי שיש להן איזשהם גורמי סיכון. כאשר אנחנו מסתכלים על התמונה הרחבה, אנחנו מגלים למשל שאחת מהן דואגת לבן שלה שמשרת במגלן ברצועת עזה, והם לא נפגשו בחודש האחרון, ואחרת סיפרה שהבן שלה בגולני והם לא נפגשו כבר ארבעה שבועות", סיפר, "באופן כללי, מחלות לב נפוצות הרבה יותר אצל גברים - כך שאני לא זוכר מתי נתקלתי במצב בו רוב המטופלים במחלקת טיפול נמרץ לב - היו מטופלות, עד עכשיו".

פרופ' רוגין הוסיף: "חמש נשים אושפזו במחלקה, כאשר אחת מהן חוותה התקף לב בגיל 48 - ללא גורמי סיכון, והכל העורקים שלה היו חלקים, פרט לאחד שנסתם בגלל מצב של מתח וסטרס גדול, מכך שהבן שלה משרת ביחידה מובחרת ונמצא ברצועת עזה. עם הגעתה לבית החולים היא נלקחה לצנתור באופן מיידי. הנשים האחרות אובחנו עם תסמונת הלב השבור, שמאופיינת בשינויים באק"ג - כאשר ברוב הפעמים העורקים של החולה מתבררים כתקינים לחלוטין".

יודעים מה הגורם לתסמונת?
"כן, מדובר בסטרס. במצב כזה, משתחרר המון אדרנלין וכשהוא מגיע בכמות גדולה מאוד הוא בעצם משפיע על רמת תפקוד הלב. לשמחתנו - בכל הנוגע לחולות בתסמונת, הלב חוזר לתפקוד נורמלי כעבור מספר שבועות".

יש דרך למנוע את המצב?
"קצת קשה לי להגיד לאנשים לא להיות בלחץ בימי המלחמה - אז אני אמליץ לנסות למצוא דרכים להרגעת הנפש, דוגמת פעילות ספורטיבית, מדיטציה או כל דבר שעושה לכם טוב. בכל מקרה אני מדגיש - אם את מרגישה לא טוב, בצורה חריגה, תפני לקבלת טיפול רפואי. אסור לזלזל בזה כי לפעמים התחושות הללו הן התקף לב".

ומה לגבי הילדים של המאושפזות?
"יצרנו קשר עם קצין העיר והוא דאג שיוציאו את החייל ממגלן מרצועת עזה כדי שיפגוש את אמו. עם זאת, האישה שסיפרה שבנה בגולני ביקשה שלא יקראו לו - היא הגיעה למצב הזה בגלל הדאגה, ועכשיו לא רוצה להדאיג אותו".