בשבועות האחרונים החלו להתפרסם בעולם דיווחים על מחלה נשימתית מסתורית שמתפשטת ברחבי סין. הדיווחים הללו מזכירים לרבים את הדיווחים הראשונים שפורסמו בסוף 2019, ועוסקים בדלקת הריאות המסתורית שמתפשטת במחוז ווהאן שבסין – הקורונה, שמלווה אותנו גם בימים אלה.

"אלפים אושפזו": נגיף חדש מסתורי מתפשט בסין - ובעולם כבר מבוהלים

"מהדיווחים שמגיעים כעת מסין עולה שלא מדובר בזנים חדשים של קורונה, אלא במחלות חורף שמתפשטות כאש בשדה קוצים, ככל הנראה בשל מצב בשם immunity debt, שמשמעותו היא מצב בו אוכלוסייה שלא נחשפה במשך זמן רב לתחלואה – נחשפת אליה", הסביר פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן גוריון וראש תחום מדיניות בריאות, מרכז טאוב, "זהו החורף הראשון בסין לאחר הסרת ההגבלות שהיו בתוקף בשנים האחרונות".

לדבריו, המצב מזכיר את העלייה בתחלואת החורף שהיתה במדינה לאחר הסרת המסכות. "העלייה בתחלואה מובילה לעומסים בבתי החולים, וכאשר מספר החולים הכולל גבוה, אז גם מספר האנשים המהווים האחוז הקטן שמפתח מחלה קשה יותר הוא גבוה יותר", ציין, "זו ההערכה של מומחים ברחבי העולם".

בתי החולים קורסים תחת עומס הקורונה (צילום: רויטרס)

יש סיבה להימנע מטיסה לסין?
"כרגע, אין אזהרה כלשהי על טיסה לסין, אבל כל אחד צריך לשקול עבור עצמו מה לעשות – למשל, לעטות מסכה בטיסה ארוכה, דבר שכדאי לעשות בכל מקרה. חשוב להקפיד על שמירה על הגיינה כללית ולא ללכת לעבודה כשחולים".

פרופסור דוידוביץ' הוסיף: "ארגון הבריאות העולמי וארגונים נוספים ממשיכים לעקוב אחר הנתונים והפרטים המלאים, ונמצאים בקשר הדוק עם סין. מסיבה זו, חשוב לחזק את הארגון. עם זאת, ישנה עדיין סכנה להיווצרות זנים חדשים ומדבקים יותר – בין אם מדובר בשפעת ובין אם מדובר בקורונה – לכן, חשוב מאוד להקפיד לנתח את הנתונים הללו מבחינה אפידמיולוגית, ולנטר את התחלואה גם מעבדתית וקלינית".

עוד אמר כי "בישראל הוקם ופועל מערך מודיעין אפידמיולוגי, וחשוב להמשיך ולתקצב אותו, כי הקורונה תמשיך ללוות אותנו מעתה ועד עולם. אנחנו צריכים לזכור שגם התחלואה הרגילה של החורף גובה קורבנות בנפש, ואמנם לא מדברים על זה כעת, אבל גם עכשיו המצב במחלקות הפנימיות לא טוב".