ארגון הבריאות העולמי, לצד גורמים נוספים בהם מנהלי בתי חולים ברצועת עזה, הביעו בתקופה האחרונה דאגה מתרחיש בו בשל המצב השורר ברצועת עזה, יחלו להתפתח מגפות באזור בו נמצאים רבים מתושבי הרצועה. "לצד הסוגייה ההומניטרית, וגם העובדה שתרחיש בו מגפה מתפרצת באזור ישפיע אולי על חופש הפעולה הישראלי - הדבר עלול להשפיע גם על יכולת צה"ל לפעול באזור, שכן מזהמים הנמצאים באזור עלולים לפגוע בחיילים", הסבירה ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון בשיחה עם מעריב, "עם זאת, אני מבינה שיש הנחיות לגבי איסור שימוש במים מקומיים בשל חשש מקריסת התשתיות".

מחלות החורף כבר כאן: מהן הדרכים המומלצות להתגונן?
הישג נוסף בצפון הרצועה: אחרי בי"ח שיפא - זה המתחם שצה"ל הולך לטהר

"לצד ההיבטים הללו - ישנם מזהמים נוספים, שמשפיעים על הסביבה באופן כללי", הוסיפה, "חשוב לזכור שבאזורי אסון ומלחמה ישנה עלייה בתחלואה במחלות זיהומיות, כאשר האופייניות ביותר הן מחלקות בדרכי הנשימה. אני לא חושבת שבמצב הנוכחי חיילים באמת חשופים לזה, אבל אם נסתכל על תרחישי קיצון היפותטיים, אז כן, תחלואה באזור בו ישנו ריכוז אוכלוסייה צפופה - התחלואה בהחלט יכולה להגיע לחיילים. נכון שאין להם ממשק עם המים ברצועת עזה, אבל כולרה היא מחלה מידבקת ברמה שאפילו מגע מקרי וזניח ביותר יכולים להביא להידבקות".

המומחית המשיכה להדגיש כי "הסבירות שהדבקה כזו תתרחש היא די נמוכה לפי מה שאני רואה בתיעוד מהרצועה, ואני באמת מקווה שהחיילים מקבלים הדרכה על דרכי הימנעות מהמחלה - למשל על ידי התרחקות ממקורות מים עומדים. בכל מקרה, מכל המחלות הזיהומיות - כולרה היא בהחלט הכי מפחידה, הכי קשה והכי מגפתית מכולן". לדבריה, לצד הכולרה, ישנן מחלות נוספות שיכולות להיות מועברות על ידי בעלי חיים שלא ברור האם מחוסנים לכלבת ולמחלות שונות".

"בסיכומו של דבר - הסיכון הוא גבוה יותר לפליטים מאשר לחיילים - לפחות במציאות הנוכחית ישנה הפרדה מסוימת שאמורה למנוע הדבקה, אבל במידה ותהיה התפרצות של מגפה - במיוחד כזו שעוברת במים ובביוב - כן יש סיכון מסוים. אבל יש מודעות גבוהה לכך, ונקווה שלא יקרה", סיכמה, "לנתונים הללו ניתן להוסיף מחלות נשימתיות שהופכות לשכיחות יותר ויותר כאשר מתקרר - ובכל מקרה, במידה ויש גשמים רבים, מערכת הביוב יכולה לקרוס, דבר שיוביל לזליגת מים מזוהמים למקומות שלא אמורים להיות בהם, וגם לזיהום הסביבה והצפות".