מכת שושנת יריחו בצה"ל: עשרות חיילים אובחנו בנגעי עור החשודים לטפיל הלישמניה הגורם למחלת שושנת יריחו, זאת בעקבות עקיצות של זבוב החול. בשנים האחרונות נרשמה עלייה במקרי ההדבקה בכל רחבי הארץ, ככל הנראה בעקבות האצת הבנייה.

"נשמה טהורה, מלא בטוב לב ונתינה": סרן הראל איתח נפטר מפצעיו
"סקרן, חכם, מלא בשמחת חיים": רס"ר קונסטנטין סושקו נפל בקרב במרכז הרצועה

ל"מעריב" נודע על עשרות חיילים שלקו בנגעי עור כיביים או מפרישים. החיילים פנו לרופאי היחידות או לרופאי עור, ואלה אבחנו חשד לשושנת יריחו. האבחנה המשוערת נסמכת על נגע עורי דלקתי מכאיב מאוד, שאינו מחלים ונמשך שבועות ארוכים. ללא טיפול, הנגע הזה מותיר לרוב צלקות על העור.

חלק מהחיילים נשלחו לבדיקות מעבדה, שהתשובה להן טרם התקבלה. לאחרים הופסקה הפעילות המבצעית והם הופנו למרפאות עור. הבדיקה אינה מתבצעת בצה"ל, אלא במספר מרכזים רפואיים בישראל, לרוב במחלקות העור של בתי החולים תל השומר, הדסה, סורוקה ושניידר - כשהתשובה מתקבלת בדרך כלל לאחר כשבוע.

"לישמניה היא מכת מדינה כבר כמה שנים", מסביר פרופ' אלי שוורץ, מומחה לרפואה פנימית ורפואת מטיילים מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר, ונשיא האגודה הישראלית למחלות טרופיות, החוקר ומטפל שנים בחולי לישמניה. "כבר במבצע צוק איתן בקיץ 2014 טיפלנו בהדבקות רבות של חיילים שחלו בלישמניה, והתופעה חזרה בתחילת הלחימה כעת".

לדברי פרופ' שוורץ, ההידבקויות המדוברות בטפיל התרחשו לא בעזה, אלא בעוטף עזה. "האזור נגוע שנים במכרסמים שנושאים בגופם את הטפיל, ובזבוב החול שנפוץ שם במיוחד. החיילים נדבקו בעיקר בתחילת הלחימה, כשתנאי מזג האוויר באוקטובר היו קיציים - אז קיימת פעילות ניכרת של זבוב החול".

טפיל הלישמניה עובר לבני אדם דרך עקיצת הזבוב הזעיר. כל חרק עלול לעקוץ אדם מספר פעמים, לרוב בשעות הלילה, וכל עקיצה מותירה נגע דלקתי ומכאיב שאינו מתרפא. הטיפול דורש בחלק מהמקרים השבתה של פעילות מבצעית בשל הטיפול המורכב שמתבצע בבתי חולים בלבד. נגעים שאינם מטופלים לא יסכנו חיים, אולם הם יותירו צלקות על העור לכל החיים.

"ישראל היא שיאנית לישמניה, ולא נעשה הרבה בתחילת הלחימה, כשההידבקויות היו בשיאן, כדי למנוע את ההדבקה", מוסיף פרופ' שוורץ. "את התוצאות אנחנו רואים בשבועות האחרונים, כשהנגעים מתפתחים אחרי כמה שבועות מהעקיצה. למרות אזהרות שלנו במשך שנים, לא נעשה הרבה במדינה כדי למגר את ההידבקויות הרבות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בכל יחידות צה"ל נעשות פעולות שונות למניעת הדבקה בלישמניה בקרב החיילים. במסגרת זו חולקו דפי הסבר בנושא ותכשירים דוחי יתושים לחיילים ביחידות שטח. בכל אזור שבו דווח על הימצאות יתושים או חיילים עם סימני עקיצות בוצעו פעילויות מניעה סביבתיות.

"כלל המטופלים הסובלים מתסמינים מחשידים נבדקים על ידי רופא עור צבאי, מקבלים טיפול מתאים ומופנים על פי הצורך למרפאת לישמניה ייעודית. בצה״ל קיים מלאי מוגבל של משחת הלשקוטן, אשר ייצורה הופסק בשנה האחרונה, ובהמשך יינתן טיפול על ידי תכשיר דומה שיספק טיפול אלטרנטיבי. לרוב, נגעי לישמניה אינם מונעים את המשך הפעילות של החיילים המטופלים. מקרים מורכבים מוערכים פרטנית על ידי רופא עור".