פרופ' חזי לוי, מנהל בית חולים ברזילי ולשעבר קצין רפואה ראשי ומנכ"ל משרד הבריאות, התייחס היום (ראשון) בראיון לאודי סגל וענת דוידוב למכתב שכתבו עשרה מנהלי בתי חולים לבריאות הנפש למבקר המדינה בשבוע שעבר בו דרשו להכריז על מצב חירום בעקבות מה שהגדירו "תנאים לא אנושיים באשפוזי חירום". 

פרסום ראשון: התפרצות שושנת יריחו בקרב הלוחמים בעזה
פנייה למפכ"ל המשטרה: פתח בחקירה פלילית נגד הרב שמואלי

"טיפלנו במעל 3,500 נפגעים מאז 7 באוקטובר", אמר. "9-7 באוקטובר ייזכרו כאחד האירועים הקשים ביותר, מבחינת אירועי רבי נפגעים שגם בעלי הניסיון בינינו ראו. התאשפזו במהלך התקופה הזאת יותר מ־400 נפגעים. גם כעת אנחנו מקבלים נפגעים רבים, חלקם קלים לשמחתי. בסוף השבוע הזה קיבלנו שני פצועים קשים מאוד, שאנחנו עדיין מתמודדים על חייהם. האירוע לא מפסיק במשך של כ־3 חודשים".  

"סדר גודל שמעולם לא ידענו, אבל הדבר הקשה היה באמת 7 באוקטובר שזה היה אירוע רב נפגעים עם סדר גודל שלא ידענו כמותו, לא בשטף הנפגעים, לא בחומרת הפגיעות, גם במעמס הרגשי. זה יום שבו ראינו יותר מ־370 נפגעים בפחות מיממה, זה סדר גודל שאינני בטוח שאי פעם מישהו חווה כזה אירוע". 

לגבי השיקום הנפשי: "ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בידע באשר לטיפול בתגובות קרב בקרב חיילים ושיטות לטיפול, וגם טיפולים מאוחרים באלו שלא תמיד ששים לבוא ולחשוף את היותם לוקים בתגובת קרב שמשבשת לחלוטין את חייהם. היום אנחנו נמצאים במצב אחר. אנחנו נמצאים במצב שבו עשרות אלפים, אם לא יותר, יידרשו לטיפול הזה. אנחנו מדברים גם על האזרחים. אנחנו מדברים על כל המפונים". 

על השאלה מה אפשר לעשות בקשר למצב החירום בתחום בריאות הנפש, בגינו שלחו את מכתב החירום, השיב: "זה יהיה אתגר גדול מאוד ועומס גדול מאוד על מערכת הבריאות, זה יהיה עומס ענק. נצטרך לעשות ככל שניתן כדי להנגיש את הנפגעים למטפלים. גם בזה לא הצטיינו לצערי". 

"גם לפני המלחמה ובמהלך השנים האחרונות הייתה בעיה להנגיש את שירותי בריאות הנפש לכל סוגיהם למטופלים, גם בקהילה. לכן נצטרך לתעדף את המקצועות האלו ולהתמודד עם זה. לא נוכל להמציא יש מאין. נעשה ככל שנוכל. אני לא יכול לצערי לבוא ולומר שבן רגע יצמחו מטפלים בבריאות הנפש ובתגובות קרב בבריאות הנפש, אבל נוכל לעשות את הטוב ביותר לרבות בירוקרטיה והתנהלות של מערכת הבריאות מול האנשים האלו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm