"GBS", הוא אחד החיידקים המסוכנים ביותר לעובר בדרך לצאתו לאוויר העולם, וכעת מנסים במערכת הבריאות לצמצם את מספר המקרים. מסמך הנחיות חדש המובא כאן לראשונה קובע שמעתה תיבדק נוכחות החיידק בכל הנשים ההרות לקראת הלידה. במקרה שימצא החיידק תקבל האישה אנטיביוטיקה עד לרגע הלידה.

"הביע את דעתו": מרצה באוניברסיטת ת"א ביקש - "בלי דסקיות חטופים"
תפסתם מרובה, לא תפסתם: הרמז של השופטים שתמכו בביטול חוק היסוד ללוין ורוטמן

החיידק GBS (ובשמו המלא: סטרפטוקוק מקבוצה B) הוא אחד החיידקים השכיחים ביותר באדם: חלק מאיתנו נושאים אותו בגופנו, אך הוא לרוב אינו גורם למחלה. כ-20 אחוז מהנשים בהיריון נושאות את החיידק בנרתיק או בפי הטבעת, וגם אז הוא אינו גורם לתסמינים ועשוי להופיע ולהיעלם ללא כל תסמין.

אלא שבזמן הלידה התמונה שונה וקריטית: העובר שנע בתעלת הלידה ונחשף לחיידק אותו נושאת האישה ההרה בנרתיק, עלול בכאחוז מהמקרים להידבק בו וללקות במחלה קשה ביותר הגורמת לפגיעה נוירולוגית, פרכוסים, נזק מוחי ואף למוות.

עד כה לא היו המלצות גורפות בישראל לבצע את הבדיקה לכל הנשים ההרות, ולכן רבות הגיעו לחדר הלידה כשהן אינן יודעות אם החיידק בגופן. טיפול אנטיביוטי ניתן רק לנשים שהיו בסיכון גבוה להדבקה ותחלואה ובהן לידה לפני השבוע ה-37 להיריון, ירידת מים ממושכת, עליית חום במהלך הלידה, היסטוריה של הדבקה בחיידק או צמיחה של החיידק בבדיקה שבוצעה.

"בשנים האחרונות דנו רבות בצורך לבצע את הבדיקה לכלל הנשים ההרות" אומרת ל"מעריב" הפרופ' טל בירון, יו"ר החברה לרפואת העם והעובר ומנהלת האגף לנשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר, שעמדה בראש צוות המומחים שכתבו את ההנחיות החדשות, "שכיחות המחלה בארץ נמוכה, ובעוד שבארצות הברית מבצעים את הבדיקה, במדינות אירופה רבות אין המלצה לבצע אותה כבדיקת סקר". 

כעת קובע מסמך ההנחיות החדש שכלל הנשים יעברו את הבדיקה עד 4 שבועות לפני הלידה, כלומר בשבוע ה-36 להיריון. הבדיקה אליה יפנה רופא המשפחה או הגינקולוג תתבצע על ידי מטוש שנראה כמו זה של בדיקת הגרון, בנגיעה בכניסה לנרתיק ולאחריו בכניסה לפי הטבעת. המטוש יימסר לאחות במרפאת הקופה והתשובה תינתן בתוך 48 שעות. במקרה של תשובה חיובית, כלומר צמיחה של החיידק – תקבל האישה טיפול אנטיביוטי בתרופות פנבריטין או מוקסיפן מהשלב הפעיל של הלידה (פתיחת צוואר הרחם של כ-5 ס"מ) ועד ללידה עצמה. 

"למרות השכיחות הנמוכה של הדבקות העוברים בישראל בחיידק הזה, כשהוא פוגש את העובר, הוא גורם אצלו לזיהום קשה ביותר והתוצאה עלולה להותיר אצל התינוק נזק מוחי חמור ובמקרים מסויימים גם להביא למותו. הבדיקה נחשבת זולה יחסית וקלה, האישה יכולה לבצע אותו בעצמה, והטיפול פשוט ומציל חיים".