הפתגם המוכר גורס שאין משיחין בשעת סעודה פן יקדים קנה לוושט, והוא כל כך נכון: הצוותים הרפואיים מכירים היטב את התופעה הלא נדירה, שבה אדם נחנק בזמן אכילה, לאחר ששאף חלקיק מזון. לזמרת עינת שרוף זה קרה כבר פעם אחת בשידור חי בערוץ 24, כשבזמן שנגסה במאפה שנראה כבורקס, החלה להשתעל ולהיחנק עד שחלקיק המאפה נפלט החוצה מפיה.

מי שחטף את המכה הכי קשה מבג״ץ הסבירות זה בכלל דודי אמסלם
גלי בהרב מיארה היא המרוויחה הגדולה מבג"ץ הסבירות

שרוף נחנקת בערוץ 24 בפעם הראשונה

הפעם זה קרה שוב: בסרטון שהופץ ברשתות נראית שרוף יושבת על כיסא, כשדפים לברכיה, והיא נחנקת ככל הנראה ממזון אותו אכלה. לשרוף הוגש בקבוק מים, ולאחר מספר שיעולים הצליחה להשתחרר מחלקיק המזון שנתקע בגרונה.

צפו: עינת שרוף נחנקת שוב 

אז איך מצילים נפגע מחנק? את התמרון שיש לבצע, המציא כירורג אמריקני בשם ד"ר הנרי היימליך. בתימרון מבצעים תחילה טפיחות בין השכמות במטרה לנסות ולשחרר את הגוף הזר, לרוב חלקיק מזון, ואם השלב אינו גורם לפליטתו, עוברים ללחיצות מתחת לסרעפת כלפי מעלה – במטרה לגרום ללחץ חיובי בבית החזה כך שהמזון ייפלט החוצה. 

כך מתבצע תמרון היימליך במבוגר
הרגיעו את האדם הנחנק עד כמה שניתן והזעיקו את מד"א בטלפון 101. הקפידו למסור את הפרטים בבירור: שם, טלפון וכתובת מלאה.
 
עודדו את הנפגע להשתעל. זהו האמצעי היעיל ביותר לפליטתו של גוף זר. אם הגוף הזר לא נפלט והמצוקה גוברת: עמדו מאחוריו כשרגלכם האחת נמצאת בין רגליו, "חבקו" את בטנו והניחו את אגרופכם מעליה. בצעו לחיצות מהירות פנימה ומעלה מעל הטבור (כפעולה אחת) וחזרו על כך 10-6 פעמים. לאחר כל תנועה בדקו אם הגוף הזר יצא.
 
חזרו על השלבים עד הגעת צוות מד"א למקום או עד שהנפגע מאבד את הכרתו. אם הנפגע איבד את הכרתו - התחילו בהחייאה. מה עושים במקרה של חנק בתינוקות? הזעיקו עזרה ראשונה בטלפון 101. מסרו את שמכם, כתובתכם ומספר הטלפון שלכם. הפכו את התינוק על האמה ושמרו עליו מפני נפילה.
 
בצעו שלוש טפיחות מתונות על שכמות התינוק. אם הגוף הזר לא סולק, הפכו את התינוק והניחו שני אגודלים על בטנו מעל איזור הטבור. בצעו לחיצות עדינות כלפי מעלה. חזרו על פעולת הטפיחות שנית עד להוצאת הגוף הזר. אם הגוף הזר לא חולץ והתינוק אינו נושם ואינו מגיב, התחילו בהחייאה.