בזכות חבריו לבית הספר – חייו של ילד בן 12 ניצלו: זה אמור היה להיות עוד בוקר שגרתי בלימודים השבוע כשמ' וחבריו שיחקו כדורגל במהלך ההפסקה. אלא שלפתע הבחינו חבריו שהכרתו מתערפלת, והוא אוחז בראשו. הם ניגשו אליו, הבחינו שמצבו מידרדר והזעיקו את הוריו ועזרה. הוא פונה בתוך דקות לבית החולים שניידר ולאחר סדרת בדיקות התגלה שהוא סובל משבץ מוחי, מקרה נדיר ביותר לגילו. לאחר טיפול אינטנסיבי שכלל הדמיות, צנתור ממושך וטיפולים לתוך הווריד בטיפול נמרץ, חייו ניצלו ומצבו הולך ומשתפר.

גם עם שיעול: הנחיות חדשות קובעות מתי להחזיר ילד חולה לגן ולבית הספר
המצב במדינה פוגע באיכות השינה שלכם? יש לכך פתרון

האירוע התרחש בשבוע שעבר בבית ספר באזור המרכז כשילדי הכיתה פנו למשחק כדורגל רגע לפני תחילת שיעור השעה עשר. במהלך המשחק הבחינו הילדים שמ' נסוג ממשחקו, אוחז בראשו. הילדים שמרו את הקוד הסודי של מכשירי הסלולר האחד של השני, נכנסו למכשירו ויידעו מיד את ההורים ואת צוות בית הספר. בתוך דקות הוזעקה למקום ניידת טיפול נמרץ של מד"א.

למקום הגיע הפראמדיק מוחמד עראקי עם צוות נט"ן מד"א, שהבחין כי מדובר ככל הנראה בפגיעה נוירולוגית חמורה: "כשהגענו למקום התחלתי בבדיקות רפואיות וראיתי את כל הסימנים הקלאסיים לאירוע מוחי, אף שזה חריג מאוד לילד בגילו. החלטתי לפנות אותו במקום לבית חולים מאיר הסמוך, לבית החולים שניידר שנחשב מרכז רפואי מיומן למקרים מורכבים כאלה".

מ' הובהל לחדר המיון שם הצוות הרפואי החל בבדיקות אינטנסיביות שבשלב הראשון לא העלו דבר. "חשבו בהתחלה שזה התקף אפילפסיה" מספרת אמו של הילד, "הוא היה בהכרה אך מבולבל, ולא הצליח לדבר. הוא היה מבולבל, הבינו שמשהו לא טוב מתרחש, והעבירו אותו ישר ל-CT ראש".

הפראמדיק מוחמד עראקי. זיהה סימני שבץ מוחי (צילום: פרטי)
הפראמדיק מוחמד עראקי. זיהה סימני שבץ מוחי (צילום: פרטי)

ההדמיה המוחית איתרה כי מ' לקה בשבץ מוחי מדמם בשל פציעת כלי דם מרכזי במוח. הדימום גרם להופעת קריש דם, ולסימנים הנוירולוגיים שאופייניים לשבץ. עם האבחנה הוא הובהל לחדר הצנתורים, שם עמלו 10 מומחים על הוצאת הקריש ותיקון כלי הדם הקרוע. הוא הועבר לאישפוז בטיפול נמרץ כשהוא מטופל בנוגדי קרישה וכיום מצבו הולך ומשתפר.

"אין לנו עדיין תשובות מה גרם לקרע בכלי הדם שהוביל לשבץ המוחי הנדיר" מסבירה הפרופ' רחל שטראוסברג, מומחית לנוירולוגית ילדים מהמרכז הרפואי שניידר, "ערכנו את כל הבדיקות וההדמיות האפשריות, ולא מצאנו סיבה לתופעה. בינתיים הוא משתפר היטב, וזכה לכך שחבריו, צוות המורים, אנשי מד"א והרופאים הביאו אותו לטיפול מהיר שהציל את חייו".

"המסר המרכזי הוא שבכל מקרה של סימני שיתוק, חולשה, בלבול, חוסר יכולת לדבר צריך להזעיק מיד מגן דוד אדום ולפנות למיון" מסכמת פרופ' שטראוסברג, "במקרה כזה חלון הזמן לטפל מבלי שייגרם נזק בלתי הפיך הוא מצומצם מאוד, וככל שהטיפול יהיה מהיר יותר, כך הסיכוי להינצל ולהשתקם יהיה גבוה יותר".

"כל יום אנחנו רואים שיפור ואין ספק שזה בזכות החברים שלו שהזעיקו עזרה, וההחלטה האמיצה של הפראמדיק מוחמד לפנות אותו לשניידר" מוסיפה אמו, "כל עיכוב של דקות בטיפול, היה יכול להסתיים באסון. זה לא פשוט כשהילד שלך בריא ופעיל ומתרחש עליך כזה סיוט. לא הפסקנו לבכות ארבע ימים. מחיים רגילים פתאום הכל משתנה לנו. עדיין קשה לעכל את מה שקרה, אבל המזל שלנו הוא שהיו סביבו אנשים טובים שהצילו את חייו, מתחילת המקרה ועד לרגע הזה. יש לנו עוד דרך ארוכה לשיקום, אבל אנחנו נתגבר".

סימני האזהרה לשבץ מוחי:

  • פה עקום
  • חולשת יד או רגל
  • ראייה כפולה
  • בלבול או קושי בדיבור
  • סחרחורת פתאומית

במקרה של הופעת אחד הסימנים יש להזעיק מד"א בטלפון 101