מכת שעלת הולמת בישראל בצורה אינטנסיבית ביותר: נתוני משרד הבריאות המסכמים את שנת 2023 מצביעים על קפיצה של כמעט 7,000% במספר המקרים המדווחים בשעלת, כשמספר כפול לפחות נדבק ושאינו מדווח או שאינו יודע כלל על דבר מחלתו וממשיך להדביק אחרים. המחלה גורמת לשיעול טורדני מכאיב שיכול להמשיך גם 4 חודשים אך בעיקר להדביק אנשים בעיקר ובעיקר תינוקות בני יומם שעלולים להיחנק וללקות בדום נשימה.

העדכון האחרון של משרד הריאות בדבר הקפיצה הראשונה של השעלת פורסמה בספטמבר האחרון, כשחלה עליה בתחלואה בישראל ובמקרי האישפוז על רק המחלה. אז דווחו רק 166 מקקרים, בהם תינוק בן 10 שבועות שנפטר משעלת. מקרים דווחו בכל הארץ אך מרביתם באזור ירושלים. משרד הבריאות הזכיר כי שעלת היא מחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל חצי שנה שעלולה לגרום לסיבוכים ולמוות, החיסון שניתן לתינוקות להחל מגיל שישה שבועות, נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו. 

עוד המליצו במשרד על חיסון לנשים בשליש השלישי להריון, שמאפשר לאשה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעובר ברחמה, וכך להעניק לתינוק הנולד הגנה עד שהוא יוכל לקבל את החיסון בעצמו. אלא שהמלצות המשרד מן הסתם לא יושמו, ועוד פחות בזמן הלחימה כשרבם מההורים, וגם מאנשי הצוות – נקראו לצו 8 והתוצאה היא מאות אם לא אלפי תינוקות שאינן מחוסנים, כל אחד כזה בפונטציאל להדביק כיתות שלמות של ילדים שיכולים להדביק פוטנציאלית ביום אחד – שכונות שלמות.

משרד הבריאות בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
משרד הבריאות בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

במשרד הבריאות מנסים כבר שנים להתגונן בפני בעיית "כיסי החיסונים" בעיקר בשכונות חרדיות סגורות, המסרבות להתחסן באופן שגרתי ולהיענות לחוקי ותקנות משרד הבריאות, ובכך הם מפצים את המחלה ומחלות זיהומיות אחרות. לכן במקד מתמקדים באופן כיסי התחסנות וסיוע רבים פותחים במבצעי חיסונים כדי להשלים את החסר הזה. אלא שהשנה משום מה החסר הלך וגדל באופן משמעותי עד שהוא כבר מסכן את תושבי העיר. ההמלצה היחידה שיש לתת לאלה שמבקרים בערים נגועות: ענדו מסכה ושמרו מרחק. במשרד הבריאות טרם הגיבו לנתונים.

מי גורם למחלת השעלת?

מחלת השעלת (פרטוסיס) נגרמת בשל הדבקה בחיידק בורדטלה פרטוזיס. היא נחשבת לאחת מעשר המחלות הקטלניות ביותר בעולם, ובתחילת המאה הקודמת הייתה גורם עיקרי בתמותת תינוקות, עד להכנסת החיסון שהביא לירידה משמעותית בתחלואה ובתמותה. 

איך מתבטאת המחלה?
המחלה, המכונה גם "מחלת מאה הימים", בשל משכה הארוך העלול להגיע לכדי חודשים של שיעול, מתבטאת בשלושה שלבים. השלב הראשון נמשך כשבועיים ומאופיין בנזלת ובהפרשה מהעיניים. בשלב השני מופיע שיעול התקפי ממושך המלווה בהאדמה בפנים, אודם בלובן העין (לחמיות) הקאות ואף הפסקות נשימה בתינוקות. התקפי השיעול מסתיימים בקושי בשאיפת אוויר המתאפיין במעין שריקה. השלב השלישי מתאפיין בהמשך השיעול תקופה ארוכה. 

מנתוני משרד הבריאות עולה כי אשתקד דווח על 19 חולים, ואילו השנהמספר הנדבקים הוא 1259 חולים, עליה של מעל 6000 אחוזים במספר הנדבקים המדווחים.  מספר הנדבקים האמיתי גבוה הרבה יותר, שכן מרביתם אינם נשלחים לבדיקה לשעלת או שאינם פונים כלל לרופא. העלייה בשעלת מתרחשת בישראל ובעולם כולו כבר כמה שנים. אחת הסיבות לכך היא זמינות גבוהה יותר של בדיקות איבחון חדשות. אולם הסיבות המרכזיות הן מתנגדי החיסונים המפיצים את החיידק, ואלימות הולכת וגוברת של החיידק שמגלה עמידויות לחיסון.

ישנן אוכלוסיות גדולות שלא מחסנות, לא רק לחצבת, אלא לכלל החיסונים ובהם שעלת, התוצאה היא איים של אנשים לא מחוסנים שגורמים להתפרצויות של מחלות מדבקות ובהן שעלת". האזורים הנגועים ביותר בשעלת הם תל אביב, ירושלים, צפת, רחובות רמלה וחדרה. באזורים אלה נמצאה לפני כשנה  גם הדבקה רבה בנגיף החצבת, נתון המתאים להערכה כי אחד הגורמים העיקריים לתפוצת מגפת השעלת היא אוכלוסיות מתנגדי חיסון.

כאמור, סיבה נוספת היא אלימות החיידק ההולכת ומתגברת בשנים האחרונות. החיידק קצת השתנה כמו שוירוס של שפעת משתנה וצריך לחסן כל שנה, גם חיידק השעלת השתנה מה שיצריך בשנים הקרובות להתאים את החיסון לאלימות של חיידק השעלת. כיצד תוכלו בינתיים להתגונן בפני ההדבקה בשעלת?  חשוב להקפיד על מתן כל החיסונים לילדים במועד. החיסון לשעלת ניתן בגיל חודשיים, 4 חודשים, חצי שנה, שנה, כיתה א', כיתה ח' ולנשים בהריון בשבוע ה-27 עד 35 כדי להגן על התינוק בחודשי חייו הראשונים בהם ההדבקה בשעלת עלולה להיות קטלנית. בנוסף אנחנו ממליצים כיום לכל מבוגר מגיל 18 ומעלה להתחסן לפחות פעם אחת נוספת במהלך חייו.