פרסום ראשון: על התרחיש הזה העדיפו עד כה לא לחשוב, אולם בחדרי חדרים עולם הרפואה הישראלי נערך לאפשרות המזוויעה של חטופות שייתכן כי נאנסו בשבי ונכנסו להריון. ל"מעריב" נודע כי בשבועות האחרונים דנו בבתי החולים בארץ בהכנות לקראת חזרה כזו של חטופות בשלבים שונים של הריון. המחוקק הישראלי מאפשר ביצוע הפלות, ובידי הנשים תעמוד הזכות לבחור כיצד לפעול. אולם, המדינה תהיה חייבת כבר מעתה להיערך לטרגדיה שתלווה את הנאנסת ומשפחתה למשך כל חייהם.

בוגי במחאה נגד הממשלה: "הזויים, עדיין לא החליטו מהי מטרת המלחמה"
מסתמן: עסקת העברת התרופות לחטופים תצא לדרך מחר | זו רשימת התרופות המלאה

בין 136 החטופים שעדיין מוחזקים בידי מחבלי חמאס ברצועה נמצאות גם נשים, שעננת חשש כבד נותרה מרחפת מעליהן ואינה מדוברת מספיק: על פי הידוע, כבר בשבת השחורה ביצעו המחבלים מעשי אונס אכזרי. מעדויות חלק מהחטופות שהוחזרו, עולות ההערכות כי ייתכן שהנשים עברו אונס בשבי.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ההערכות הקשות האלה הובילו בשבועות האחרונים צוותי גינקולוגים לערוך דיונים פנימיים בסוגיה המזוויעה. כל יום שחולף מגביר את הסיכון במצבה של החטופה, שכן בעת הריון, גוף האישה נמצא במצב של דיכוי חיסוני מסוים, ותנאי ההיגיינה הקשים ברצועה מגבירים את הסיכון לזיהומים חמורים. ואולי יותר מכל, הפגיעה הנפשית הקשה כל כך של אישה שנושאת ברחמה עובר שנוצר בעקבות אונס אכזרי של מחבל רוצח.

החוק בישראל מאפשר לבצע הפסקות הריון באמצעות ועדה רגילה להפסקת הריון, המורשית לאשר הפלה עד השבוע ה־24 להריון. משבוע זה ניתן לבצע הריון באמצעות ועדת־על. בכל מקרי האונס בישראל, שתי הוועדות מאשרות תמיד לבצע הפלה. עם זאת, ככל שההפלה מאוחרת יותר, עולה הסיכון הרפואי לאם ולסיכוייה להיכנס להריונות עתידיים.

הפגנת משפחות החטופים (צילום :אבשלום ששוני)

צוותי גניקולוגים במרכזים רפואיים ברחבי הארץ כבר מינו ראשי צוותים להיערכות למקרה קטסטרופלי שכזה. הפן הרפואי, כך אומרים הרופאים, מבוסס על פרוטוקולים ידועים. אלא שעתה המדינה תיאלץ להתמודד עם הפן הקשה ביותר - והוא התמודדות עם חטופה שהרתה.

"המוח האנושי לא מצליח לתפוס מקרה של חטופה בשבי, שתצטרך להתמודד לא רק עם ההריון - אלא עם העובדה שהוא נוצר מאונס אכזרי של מחבל רוצח", אומרת פרופ' טל בירון, יו"ר החברה לרפואת האם והעובר, ומנהלת האגף לנשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא.

עוד היא מוסיפה כי "הקושי המרכזי שהמדינה חייבת כבר כעת להיערך אליו הוא הטראומה הנפשית האיומה. אישה בהריון שחשה תנועות נקשרת לעובר. אבל במקרה שהוא תוצר של מחבל שרצח את קרוביה ואנס אותה באכזריות, התוצאה הרגשית בלתי נתפסת. "לצערנו, מערך בריאות הנפש בישראל דל כל כך, התורים ארוכים ואין מענה לכלל האוכלוסייה הנזקקת. אינני יודעת איך יצליחו להתמודד, אבל כבר כעת חייבים להיערך לאפשרות התאורטית האיומה הזו. חייבים להפסיק את הזוועה הזו, לא לתת לחטופים לגווע שם - אלא להחזיר אותם ולטפל בהם. זו החובה של העולם, שיושב ושותק".

"קשה יותר לסיים הריון ככל שעוברים הימים בשבי", מוסיף פרופ' חגי לוין, יו"ר רופאי בריאות הציבור וראש מערך הרפואה של מטה החטופים. "סטרס, סביבה מזוהמת והיעדר הפיקוח הרפואי מגבירים את סיבוכי ההריון ואת הסכנה לאם, אם יש בשבי אישה שחלילה הרתה מאונס - חייבים להחזירה בדחיפות הביתה".