הוא אחד הוויטמינים החשובים בגוף, אך מרבית הישראלים סובלים מרמות נמוכות עד אפסיות שלו: נתונים שהגיעו לידי "מעריב" מצביעים על כך שרבבות ישראלים לוקים במחסור בויטמין D, המשפיע כמעט על כל המערכות בגוף, והיעדרו גורם למגוון רחב של תסמינים ומחלות.

טרגדיה איומה: פעוט בן שנתיים נמצא מת מרעב לצד אביו שמת מהתקף לב
ללא צורך בקצירת עצם: זהו הפטנט הייחודי להשתלת עצם אנושית

בחלק מהמקרים החולים קיבלו תרופות כרוניות שלא לצורך, אף שהפתרון הוא פשוט – נטילת ויטמין D מדי יום עד לעליית רמתו. אלא שקופות החולים אינן בודקות רמתו באופן שגרתי בשל עלותה הגבוהה מאוד של הבדיקה.

מדובר באחד הוויטמינים החשובים ביותר בגוף, שמשפיע על מערכות רבות, כך שמחסור בו עלול לגרום לעייפות, בעיות ריכוז וקשב, דיכאון, שברים בעצמות, פגיעה בשיניים, ניוון שרירי ועוד.

הגוף מייצר ויטמין D רק בעקבות חשיפה לקרינת UVB, אלא שמחקרים בעולם הראו שהחשיפה של האוכלוסייה לקרינת השמש הולכת ופוחתת עקב ההסתגרות בבתים - בפרט לאחר מגיפת הקורונה, החשש מפני סרטן העור והשימוש במסנני קרינה המגינים מפניו.

סקירה שערך ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בלאומית, על פי מדגם של המבוטחים ברחבי הארץ, מצביעה על אותו מחסור משמעותי שנמשך כבר שנים. מהנתונים עולה שלפני עשור, בשנת 2014, מתוך יותר מ־133 אלף נבדקים, נמצאה רמה תקינה של הוויטמין רק אצל 12% מהמטופלים שעברו בדיקת דם לרמת הוויטמין.

שיעור החסר היה יציב ברבות השנים, כשבשנת 2021 מתוך 152 אלף שעברו בדיקות דם, נמצאה רמה תקינה רק אצל 1 מתוך 5 ישראלים. 67% לקו בחסר של הוויטמין, וחסר חמור נמצא אצל 13%.

משרד הבריאות ממליץ על מתן ויטמין D לכל התינוקות מגיל לידה ועד שנה במינון של 400 יחידות בינלאומיות ביום, ולמבוגרים מגיל 65 במינון של כ־1,000 יחידות בינלאומיות מדי יום.

"ויטמין D הוא אחד החשובים ביותר בגוף, ובעל השפעה נרחבת", מסבירה ד"ר הדר דסקין, מומחית לאנדוקרינולוגיה מבית החולים בילינסון. "מחסור בו עלול לגרום למגוון אדיר של תסמינים, שעלולים לבלבל עם אבחנה של מחלות אחרות. הוא עלול לגרום להפרעות נוירולוגיות, להשפעה על מערכת הלב וכלי דם וגם לבריחת סידן.

"חשוב מאוד ליטול תוספי ויטמין D על פי הנחיות משרד הבריאות, וכמובן בכל מחלה עם תסמינים לא מוסברים - להיוועץ ברופא המטפל ולבצע בדיקת דם פשוטה לרמת הוויטמין. הבשורה היא שהטיפול הוא פשוט וניתן בכדורים או בטיפות, ובעקבותיו הוויטמין חוזר מהר לרמתו התקינה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לממצאי "מעריב": "על פי ההערכות, יש אוכלוסיות שאינן נחשפות מספיק לוויטמין D מהשמש, הכוללות קשישים ואנשים העובדים במשרד, אולם לא ניתן לקבוע זמן מוגדר לחשיפה לשמש, משום שהדבר תלוי בשעה, בלבוש, בזמן החשיפה ובגורמים נוספים".