פרסום ראשון: "נייס גאי" הוא אחד הסמים המסוכנים הפופולריים בישראל, המכונה גם "סם הפיצוציות", וכעת נמצאה דרך חדשה לאבחן את הנפגעים מההרעלה הקטלנית שלו. חוקרי בית החולים רמב"ם הצליחו לזהות סימנים ייחודיים להרעלה בסם בהדמיית CT. השיטה החדשה תאפשר לזהות ולטפל במהירות בנפגעים. ממצאי המחקר התפרסמו בגיליון האחרון של כתב העת הרפואי European Radiology.

מחקר חדש: איך מלחמת חרבות ברזל משפיעה על החלומות שלנו?
לקראת ט"ו בשבט: עדיף להימנע מאכילת פירות יבשים

במשך תשעה חודשים, בין השנים 2021 ל־2022, הגיעו לבתי החולים בצפון ישראל קרוב ל־100 מטופלים שסבלו מדימומים שנגרמו מהרעלה חמורה, כתוצאה משימוש בסם הפיצוציות "נייס גאי", תחליף מריחואנה סינטטי. ארבעה מאותם מטופלים מתו כתוצאה מההרעלה. מדובר כאמור ב"סם פיצוציות", חומר שמיוצר באופן סינטטי ומיועד לחקות את ההשפעה הממסטלת של עישון מריחואנה. הסם מגיע בצורת שקית ובה עשבים שמרססים בחומרי רעל עכברים. הוא נלקח לרוב בצורת עישון ובמקרים מסוימים גם בהזרקה או בהסנפה.

הסם גורם תחילה למצב רוח מרומם והירגעות שנמשכים לעשר דקות בלבד, ועל כן המשתמש מתפתה להשתמש בכמויות חוזרות. עד מהרה מתפתחות תופעות לוואי פסיכיאטריות, הכוללות חרדה קיצונית, בלבול, פרנויה, הזיות, דופק מהיר, הקאות, התנהגות תוקפנית ומחשבות אובדניות.

לדברי ד"ר ניתאי בר, ראש צוות החוקרים ממחלקת הדימות הרפואי ברמב"ם, מנגנון הפעולה של החומרים הרעילים דומה למנגנון ששימש בתרופות ותיקות לדילול דם, אבל בניגוד לתרופות שנשארות בגוף מספר ימים - הסם נותר פעיל בדם במשך שבועות, ועוצמתו פי 15 מזו של התרופות.

עיקר הבעיה בטיפול בנפגעים, מסביר ד"ר בר, היא באבחון המאוחר שלהם. במחקר החדש סקרו ד"ר בר ועמיתיו את כלל בדיקות ההדמיה שנעשו ל־48 נפגעים מהרעלה בסם, שטופלו בבית החולים רמב"ם וציינו את הממצאים האופייניים להרעלה שכזו. החוקרים מצאו דימומים בכליות אצל מרבית המשתמשים ב'נייס גאי', גם כאלה שלא התלוננו על תסמינים כמו דם בשתן.

"מצאנו שאפשר לזהות אצל 90% מהמשתמשים סימנים אופייניים לפגיעה במנגנון הקרישה, שמתבטאים בדימום בדרכי השתן", מסביר ד"ר בר, "אלה סימנים עדינים שקל לפספס אותם אם לא יודעים שצריך לשים לב אליהם. סוג כזה של דימום כבר תועד בעבר במקרים נדירים, אבל בהקשר של ההרעלה מ'נייס גאי' גילינו שהוא נפוץ ביותר", הוא מוסיף. "החשיבות של הגילוי היא שניתן לראות את הממצאים הללו בבדיקות ההדמיה שנעשות באופן שגרתי במקרה של חשד לאבנים בדרכי השתן, לזהות במהירות את הנפגעים ולתת להם את הטיפול המתאים - שיכול להציל את חייהם".