פרסום ראשון: התפרצות מחודשת של מחלת הדיזנטריה בכל רחבי הארץ. נתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי "מעריב" מצביעים על עלייה משמעותית של עשרות אחוזים בשיעור ההידבקות בחיידק ה"שיגלה" ,הגורם למחלת שלשולים והקאות וסיכון מוגבר לדלקת קרום המוח. במשרד הבריאות מעריכים כי רוב מקרי ההדבקה התרחשו באוכלוסיות הפעוטות והילדים.

מצרים לחוצה לעסקה לקראת הרמדאן: "אם זה יקרה, המצב ייצא משליטה" | דיווח
גדודי חיזבאללה בעיראק בביקורת מפתיעה: איראן התנגדה לפעילותינו נגד ישראל

על פי נתוני המשרד, במהלך שנת 2023 נרשמו 4,679 הדבקות במחלה. אולם, המספרים האמיתיים שלא דווחו גבוהים הרבה יותר. שכן, הנתונים כוללים רק את אלה שלקו במחלה ופנו לרופא, שהפנה לבדיקות מעבדה, או שנדרש אשפוז. בהשוואה, שנה קודם לכן נרשמו 1,721 מקרים בלבד. שנה לפניה נרשמו כ־1,100 מקרי הדבקה, ואילו בשנת 2020 דווח על כ־300 מקרים בלבד.

גורם בכיר במשרד הבריאות מסר ל"מעריב" כי מרבית מקרי ההדבקה התרחשו בגני ילדים, או בעקבות צריכת מזון מזוהם. הגורם מעריך כי שנות הקורונה, הסגרים, הבידודים וסגירת פעילות ההסעדה גרמו לירידה בשיעור ההידבקות. ואילו בשנה החולפת, עם החזרה לשגרה - שב החיידק לפעילות סוערת בישראל.

שיגלה נמנה על משפחת "חיידקי גרם שליליים", האופייניים למערכת העיכול והשתן. מדובר בחיידק מידבק ביותר, שעלול לגרום למחלה קשה במיוחד בפעוטות מתחת לגיל חמש. הדבקה במהלך חצי השנה הראשונה לחיים אינה שכיחה, ככל הנראה משום שבגיל זה הילדים אינם שוהים בגני ילדים וצורכים בעיקר חלב אם או פורמולות.

חיידק השיגלה מועבר לרוב באמצעות מזון מזוהם או מגע בין בני אדם הנושאים את החיידק או חולים בזיהום ממנו. לאחר ההדבקה דוגר החיידק בגוף בין 12 שעות למספר ימים, ואז גורם לתסמינים האופייניים הכוללים חום גבוה, כאבי בטן, הקאות, אובדן תיאבון, חולשה וכאבים בעת יציאות.

סימן ההיכר הקלאסי של המחלה הוא שלשול מימי ההופך לדמי רירי. הסיכון המרכזי מההדבקה בחיידק היא דלקת קרום המוח, המתבטאת בהקאות, הכרה מעורפלת, פחד מאור, ולעתים אף פרכוסים וסכנת חיים. במקרה של תשובה חיובית לחיידק בתרבית מעבדה, ניתן טיפול אנטיביוטי בזריקה "רוצפין" או בתרופה "אזיתרומיצין" דרך הפה.

במשרד הבריאות ממליצים במקרה של הופעת שלשול להקפיד על שתייה מרובה, היגיינה מקסימלית הכוללת שטיפת ידיים במים וסבון ושימוש במגבת נפרדת. על פי ההנחיות, אין לשלוח ילד הסובל מהתסמינים למוסד הלימוד. במקרה של הופעת סימני התייבשות הכוללים ריריות פה יבשות, בכי ללא דמעות, אי־מתן שתן מעל עשר שעות, הידרדרות כללית במצב ההכרה או הופעת שלשולים דמיים או ריריים - יש לפנות לבדיקת רופא.