עמותת חלאסרטן, שהוקמה בהשראת טל יעקובסון ז״ל, מונה יותר מ־30 אלף צעירות וצעירים שמתמודדים עם מחלת הסרטן או החלימו ממנה, אשר מובילים מגוון פעילויות ותוכניות עבור חברי הקהילה. לקראת יום המודעות הבינלאומי למחלות הסרטן, המצוין היום, שיתפו חברי הקהילה פעולה עם אונקולוגים מובילים והוציאו את "הסיפור של הצעירים #2".

לבריאות הלב וכלי הדם: כך כף אחת ביום של שמן זית תשנה את חייכם
להכיל ולהאכיל: איך משקמים אדם שהורעב במשך עשרות ימים?

הספר מיועד בעיקר לרופאי ורופאות משפחה, ורלוונטי גם לתחומי התמחות נוספים שבהם סרטן עלול להתגלות בבדיקות שגרתיות, כמו גינקולוגיה, אורתופדיה וכדומה.

בספר, המפרט את שבעת סוגי הסרטן הנפוצים בצעירים, מובא סיפורם של צעירים וצעירות שהתמודדו או מתמודדים עם המחלה, וחלקם עברו ביקורים חוזרים ונשנים אצל הרופא, עם סימפטומים ברורים לסרטן, אולם הגיל הצעיר היווה את המחסום המרכזי לאבחון מוקדם. חלק אחר סובל מאיכות חיים ירודה ביותר כתוצאה מהטיפולים ומבקש להאיר שאלות מהותיות בנושא. 

"ישנה חשיבות מכרעת להמשיך וללמוד על ייחודיות הסרטן בקרב צעירים. במחקרים רבים ובספרות הרפואית יש תת־ייצוג לחולי סרטן צעירים. לעתים אף לא קיימת ספרות רפואית מבוססת עובדות כלל. לכן, בסוף כל פרק מפורטות גם המלצות מחקר להבנה מעמיקה יותר של התחום", מסבירים בעמותה. 

מדי יום עשרה צעירים בישראל בני 18־44 מאובחנים בסרטן - כ־13% מכלל מקרי הסרטן המאובחנים בישראל. חלקם יאובחנו בשלב מאוחר כתוצאה מתפיסה שגויה שזאת מחלה של מבוגרים. בנוסף, חלק גדול ומשמעותי מהמחלימים הצעירים עלול לסבול מתופעות לוואי ומפגיעות ארוכות טווח בלתי הפיכות. 

הספר רצוף עדויות מבדיקות ראשונות שעברו הצעירים, ובהן נאמרו להם מפי רופאים משפטים כגון: "הגוש בשד הוא בגלל הנקה", "כאבי הבטן בגלל ההורמונים", "הזעות הלילה מגיעות מחרדה" ועוד. הוא משקף את ייחודיות הסרטן אצל צעירים, שהתעקשו שיקשיבו להם, כשהם מספרים לרופא שמשהו לא בסדר, ודרשו לקיים בדיקות נוספות להמשך בירור. 

"מחלימים צעירים שנותרו בחיים, חיים בגוף של אדם קשיש ומלא בעיות. המערכת יודעת לתת תרופות, אבל לא ערוכה לפן השיקומי", מסבירים יוזמי הספר השני של העמותה, אחרי שהספר הראשון יצא ב־2022 והוביל למהפכה. לראשונה, הוגדר תפקיד חדש של אחות צעירים באונקולוגיה, עודכנה תוכנית הלימודים באקדמיה לסיעוד, הוקמו מרפאות צעירים במכונים האונקולוגיים ועוד.