שיעור התחלואה במחלות מעי דלקתי בישראל נמצא בעלייה מדאיגה, והמדינה מזניחה את החולים. בדיון שנערך אתמול בוועדת הבריאות של הכנסת הבהירו גורמי  המקצוע כי המחסור במומחים, התורים הארוכים והפערים המשמעותיים במיוחד בפריפריה מביאים לעיכוב באבחון ובטיפול בחולים ולהחמרת מצבם.

מהתלקחויות להקלה: על אפשרויות הטיפול במחלות מעי דלקתיות

כ־70 אלף ישראלים חולים כיום במחלות המעי הדלקתי, הכוללות את מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית. מדובר במחלות הנפוצות יותר אצל יהודים ממוצא אשכנזי, לרוב ממעמד סוציו־אקונומי גבוה, ובאזורים מתועשים יותר מבאזורים כפריים. על פי הידוע, מסיבות לא ברורות מערכת החיסון תוקפת את מערכת העיכול וגורמת לסימפטומים הכוללים כאבי בטן עזים, שלשול כרוני, ירידה במשקל, חוסר תיאבון ואנמיה.

תסמיני המחלה מופיעים בהתקפים, ויש תקופות של הפוגה. לא ניתן לרפא את מחלת הקרוהן, והטיפול מתבסס על תרופות אנטי־דלקתיות המביאות להפוגות מסוימות, בשילוב אנטיביוטיקה, סטרואידים ותרופות ביולוגיות. בשל הסיבוכים הרבים של המחלה, כולל חיבור בין איברים שונים בגוף, החולים מגיעים פעמים רבות לכדי אשפוזים וצורך בכריתת המעיים. מחלת קרוהן דומה ל"אחותה", מחלת הקוליטיס, התוקפת חלקים סופיים יותר של מערכת העיכול, והיא ניתנת לריפוי באמצעות כריתה, שלא כמו מחלת קרוהן חשוכת המרפא.

שכיחות מחלות המעי הדלקתי נמצאת בעלייה בעולם וגם בישראל, ולקראת שנת 2030 צופים המומחים כי היא צפויה לעמוד על 1% מהאוכלוסייה, כלומר זינוק לכדי כ־100 אלף חולים. בוועדת הבריאות של הכנסת ציינו גורמי המקצוע כי קיים מחסור משמעותי במומחים למחלות גסטרו ובאנשי צוות ייחודיים לטיפול בחולים הכרוניים הנזקקים לאשפוזים ממושכים ולטיפול כרוני.

החולים בפריפריה הם הנפגעים העיקריים. ד"ר נתנאל כהן, מומחה לרפואה פנימית וגסטרואנטרולוגיה בבית החולים איכילוב, סיפר: "יש קושי בנגישות החולים בפריפריה למומחים ולטיפול בזמן, והתוצאה היא שהחולים סובלים מסיבוכים ונדרשים לעבור ניתוחים".

"חולה שאינו מטופל - קורס", אמר עו"ד אייל צור, יו"ר העמותה לתמיכה בקרוהן וקוליטיס. "מתח נפשי מחמיר את המחלה ומעלה את הסיכון לחלות בה. כבר לפני חצי שנה התרענו על הפערים הטיפוליים, שרק גדלו". לדברי צור, בכל מרפאה המיועדת לחולי קרוהן, צריכה להימצא אחות ייעודית ודיאטנית. משרד הבריאות קבע תקן שלפיו כל רופא יטפל ב־400 חולים בממוצע, ואילו כיום אין אנשי צוות כאלה במרפאות, וכל רופא מטפל בלמעלה מאלף חולים.

אחת החולות, שירה חן תושבת קריית שמונה, סיפרה בוועדה כי נאלצה להמתין חצי שנה לתור למומחה. כתוצאה מכך, התאחרו האבחון והטיפול בה, ומחלתה הסתבכה והצריכה ניתוח שהתבצע מאוחר.