על רקע מלחמת "חרבות ברזל", עשרות אלפי אזרחים יעבדו בקלפיות בבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו ב-197 עיריות ומועצות מקומיות וב-44 מועצות אזוריות. סך הכול יש בישראל השנה 7,190,920 בעלי זכות הצבעה. השנה מתמודדים בבחירות המקומיות 24,910 מועמדים בכ-3,705 רשימות.

801 מועמדים מתמודדים על תפקיד ראש הרשות, מתוכם 83 הן נשים, ו-474 מתוכם הם מתמודדים שלא התמודדו בעבר על ראשות עיר או מועצה בבחירות קודמות. עובדי קלפיות יעבדו ברחבי המדינה שהתפקיד כולל ניהול תקין של עבדות הקלפי, זיהוי המצביעים, פתיחת הקלפי וסגירתה ומסירת תוצאות ההצבעה בקלפי לוועדת הבחירות האזורית.

בכדי להימנע מכאבי גב וצוואר ותחלואות תעסוקתיות נוספות בסיום יום הבחירות, המומחים הארגונומיים של המוסד לבטיחות ולגהות (היושב תחת משרד העבודה) מסבירים - כך תשמרו על בריאותכם: 

1.  דאגו לסביבת עבודה מתאימה: כדאי לבחור למקם את שולחן חברי הועדה באזור שבו נבחנה סביבת העבודה לאיתור מפגעים (ריצוף לא תקין/שבור/בולט וכו') למניעת נפילות והיתקלויות, שולחנות כשירים (ללא פינות/דפנות סדוקות/שבורות, סיכות/מסמרים תקועים בשולחן, רגלים לא תקינות, שולחן רועד וכו') למניעת פגיעה וחתכים, דאגו למקם את השולחן בסמוך לתאורה כך שגם אחר הצהרים והערב תוכל להתקיים העבודה בתאורה מתאימה.

2.  התאימו את הכיסא לשולחן: מומלץ לבדוק את הכיסא לפני הישיבה, לוודא שהכיסא כשיר ותקין, לא רועד, שאין ברגים בולטים או מסמרות בולטות. יש לשבת על הכיסא כך שהמרפק יהיה בגובה השולחן, במקרה והרגלים בישיבה על הכיסא לא נוגעות ברצפה יש להוסיף הדום, ארגז או כל דבר אחר שיתמוך בכפות הרגליים.

איך יושבים נכון בכיסא?

o     כפות הרגליים במנוחה על הרצפה או על הדום.

o     הירכיים נתמכות על ידי מושב; הברכיים בגובה הירכיים או מעט מתחת להן.

o     הגב נתמך ונשמרת הקשת המותנית. 

o     הצוואר בקו ישיר עם פלג הגוף העליון.

o     הכתפיים רפויות, והמרפקים קרובים לגוף בגובה השולחן.

ישיבה נכונה (צילום: המוסד לבטיחות ולגיהות)
ישיבה נכונה (צילום: המוסד לבטיחות ולגיהות)

3.    התאמת העבודה מול המחשב נייד: במידה ובשולחן הועדה משתמשים במחשב נייד לאורך זמן ממושך, מומלץ לוודא את מיקום המחשב כך שגובה המסך יהיה בגובה העיניים, ובכך להפחית את הצורך בכיפוף של הצוואר. כמו כן, מומלץ לעבוד עם מקלדת ועכבר חיצוניים, שיאפשרו הקלדה בישיבה בגובה המרפק.

4.    שימוש בטלפון הנייד: במידה וחבר ועדה נדרש לדווח ולעשות שימוש רב בטלפון הנייד מומלץ להרים את המכשיר לגובה העיניים, במקום להרכין את הראש, וכדאי להשתמש בקיצורים ובהקלטות קוליות, כדי למנוע תנועה חוזרנית של האצבעות בזמן הקלדה.  כמו כן, כדאי להתאים את בהירות המסך בהתאם לאור סביבתי ומומלץ להשתמש בסינון אור כחול בשעות הערב.

5.    שימוש בטאבלט: במידה וחבר ועדה נדרש לדווח ולעשות שימוש בטאבלט מומלץ להרים את המכשיר לגובה העיניים. מומלץ לשמור על מסך נקי ולהימנע מאור ישיר על המסך, למניעת בוהק שיקשה על הראייה. 

6.    חובה לצאת גם להפסקות: התיישבתם לעבוד, מצביעים מגיעים וממשיכים להגיע, כמו בכל סביבת עבודה, חשוב לבצע הפסקות התרעננות ושחרור הגוף במהלך היום. מומלץ לשנות תנוחה כל חצי שעה, לכן כדאי לבצע את שיחות הטלפון בהליכה ולחלק את ההפסקות לאורך יום העבודה. בהפסקה נסו לעשות הליכה, ארוחה קלה, או שיחת טלפון על מנת לתת למוח ולעיניים מנוחה. ביצוע הפסקות במהלך עבודת הועדה מסייע לשמירה על הקשב ומעלה את הריכוז.

 מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר: "העבודה בקלפיות ביום הבחירות יכולה להיות אינטנסיבית ומלחיצה וחשוב שמנהלי ועדת הבחירות ישמרו על הכללים לבטיחותם ובריאותם של עובדי הקלפיות. יום הבחירות לרשויות המקומיות הוא חגיגה לדמוקרטיה וחשוב שנדאג שכלל העובדים יחזרו מהיום הביתה בריאים ושלמים וללא שום נזק. בהצלחה לכלל המועמדים".