רחיצת הפנים בבוקר נחשבת לשגרה יומיומית עבור רבים ויש הטוענים שזו אחת הדרכים החשובות לשמור על עור בריא. אך האם יש צורך לעשות זאת בכל בוקר?

ר"מ בריטניה מזהיר: "הרחובות שלנו נכבשו ע״י קבוצות איסלאמיסטיות"
מה מצבו הבריאותי של סינוואר? בכיר בחמאס מגיב לשמועות

סטפני סקסטון דניאלס, רופאה מומחית לדרמטולוגיה, הסבירה לאל-ערבייה שאין ספק שרחיצת הפנים יכולה להיות מועילה, מכיוון שהיא עוזרת להסיר לכלוך, שומנים, תאי עור מתים, איפור וחומרים החוסמים את הנקבוביות והבלוטות. אבל היא הוסיפה: "אם רחצת את פניך בלילה, האם באמת יש צורך לעשות זאת שוב כמה שעות לאחר מכן?"

לא תמיד בריא לנו לרחוץ פנים בבוקר (צילום: אינג'אימג')
לא תמיד בריא לנו לרחוץ פנים בבוקר (צילום: אינג'אימג')

לדבריה, רחיצת פנים תכופה מדי יכולה במקרים מסוימים להפר את המיקרוביום של העור ולהחמיר מחלות עור כגון דלקת סביב הפה או עור רגיש. עבור רוב האנשים, רחיצת פנים לפני השינה אמורה להספיק. קרוליין סטול, רופאה עור, אמרה לאל-ערבייה שכשמדובר במספר הפעמים שאדם צריך לנקות את עורו, אין תשובה אחת המתאימה לכולם, וזה תלוי בסוג העור.

עבור אנשים מסוימים - במיוחד הסובלים מאקנה או בעלי עור שמנוני - רחיצת פנים פעמיים ביום יכולה להועיל, מכיוון שזו דרך טובה להסיר שומנים ותאי עור מתים החוסמים את הנקבוביות. רחיצת הפנים בבוקר גם עוזרת להיפטר משאריות מוצרי טיפוח עור כגון שעוות ושמנים כבדים. כמו כן, סילוק הלכלוך והשמנים בבוקר מפחית את הסיכוי לסתימות נקבוביות ופריחות.

לא תמיד בריא לנו לרחוץ פנים בבוקר (צילום: אינג'אימג')
לא תמיד בריא לנו לרחוץ פנים בבוקר (צילום: אינג'אימג')

למרות שניקוי הפנים בבוקר יכול לשפר את בריאות העור עבור חלק מהאנשים, זה אינו הכרחי לכולם. אם אדם רוצה לנסות להפחית את שגרת רחיצת הפנים, ניתן לרסס מים על הפנים לאחר ההתעוררות. סטול המליצה במיוחד על כך לאלה עם עור רגיש או יבש, מכיוון שמים ללא חומר ניקוי בבוקר עשויים להספיק ולא יסירו שומנים מגינים.

חלופות נוספות כוללות תרסיס להרטבה, טונר או מגבונים לחים לפנים שמרעננים במהירות ללא צורך ברחיצה מלאה. בבניית שגרת טיפוח עור יש לקחת בחשבון את סוג העור, האם נדרש ניקוי או חלופות כגון מגבונים לחים, מריחת קרם הגנה יומיומי להגנה מקרינת UV, וטיפולים ספציפיים כגון ויטמין C, חומצה היאלורונית או ניאצינאמיד לבעיות עור שונות.