החיסונים מצילים חיים – אך בתנאי שהם ניתנים במינון ובתזמון הנכון. תושב גרמניה שככל הנראה לקה בנפשו, נעצר לאחר שבמרמה התחסן 217 פעמים בתקופה של שנתיים וחצי. בדיקות רפואיות שנערכו לו הראו מה קרה לגופו ולמערכת החיסון בעקבות כמות שיא מוטרפת כזו של חיסונים. הממצאים פורסמו בגליון החדש של כתב העת היוקרתי "לאנצט".

שאלות ותשובות: מהו וריאנט הקורונה החדש בישראל? והאם החיסון עמיד?
חליתם בקורונה וחשים בבעיות בזיכרון? זה לא מקרי

האיש שפרטיו חסויים דיווח כי בין יוני 2021 לנובמבר 2023 קיבל 217 זריקות נגד נגיף הקורונה. הוא לא דיווח על תופעות לוואי הקשורות לחיסון, וגם לא נדבק בקורונה כפי שהוכח בבדיקות אנטיגן ו-PCR חוזרות. על פי תיעוד החיסונים שלו, בשנת 2021 קיבל 16 זריקות במרכזים רפואיים ברחבי מדינת סקסוניה המזרחית. שנה לאחר מכן הוא הפשיל את שרווליו לזריקות בזרועו הימנית והשמאלית כמעט בכל יום בינואר, ובסך הכל 48 פעמים באותו חודש.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אבל זה לא הספיק לו: חודש אחר כך קיבל 34 זריקות, ועוד שש זריקות במרץ של אותה שנה. בסביבות הזמן הזה אנשי הצלב האדום הגרמני בעיר דרזדן התחילו לחשוד והפיצו אזהרה למרכזי חיסון אחרים כשהם קוראים להם להתקשר למשטרה אם יראו את האיש שוב.

בתחילת מרץ הוא הופיע במרכז חיסונים בעיירה אילנבורג שם הוא נעצר על ידי המשטרה כשנחשד במכירת כרטיסי חיסון. זה היה בתקופה שבה מדינות רבות באירופה דרשו הוכחת חיסון כדי לגשת למקומות ציבוריים ונסיעות. התובע הציבורי פתח בחקירה נגד האיש בגין הנפקה בלתי מורשית של כרטיסי חיסון וזיוף מסמכים, אך היא לא הסתיימה בהגשת כתב אישום פלילי. באותו שלב הוא כבר השלים את קבלתן של 213 זריקות.

לאחר מעצרו הסכים האיש לספק מידע רפואי, דגימות דם ורוק, תוך שהוא ממשיך להתחסן במרמה.  החוקרים ניתחו את בדיקות הדם שלו שלא הראו חריגות שקשורות לחיסון היתר שלו. הם גם בחנו סמנים שונים כדי לנסות ולהעריך כיצד מערכת החיסון שלו מתפקדת.

חיסון קורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חיסון קורונה (צילום: אבשלום ששוני)

מערכת החיסון האדפטיבית היא תת חלק של המערכת החיסונית שלומדת לזהות ולהגיב לפתוגנים ספציפיים כשנתקלים בהם במהלך החיים. ישנם שני סוגי תאים עיקריים במערכת החיסון הזו, תאי B המייצרים נוגדנים המנטרלים את הנגיף הפולש, ותאי T המייצרים תאים המחסלים את הנגיפים. אצל העצור, חיסון היתר הגדיל את מספר תאי ה-T ואת התאים יוצרי הנוגדנים, אך איכות מערכת החיסון שלו נותרה כפי שהיתה.

במהלך 217 זריקות החיסון שקיבל, נמצא שהיו שמונה תכשירי חיסון שונים, כולל חיסוני mRNA של פייזר, מודרנה, חיסון מבוסס וקטור מתוצרת ג'ונסון אנד ג'ונסון וחיסון חלבון רקומביננטי מתוצרת סאנופי.

עדיין לא ברור מה גרם לו לפעול במידה כזו של טירוף אך לא מן הנמנע שהאיש לוקה בנפשו לוקה בהפרעה פסיכיאטרית. בין המחלות הנפשיות העלולות לגרום להתנהגות כזו ייתכנו הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, הפרעות פסיכוטיות בהן קיים אובדן בוחן המציאות, ותסמונת מינכהאוזן.