הכתבה נכתבה בשיתוף דנטלי פרסונלי

רובנו מאמינים שצחצוח שיניים, ביקור אצל שיננית או שימוש בחוט דנטלי ומי פה יפתרו את הבעיה לפחות עד להתפרצות הדלקת הבאה, ולא חושבים בכלל כי מדובר בסימפטום שיחזור על עצמו שוב ושוב עד לפתרון מלא של הבעיה. במרפאת דנטלי פרסונלי בירושלים נמצא את שורש הבעיה בחניכיים ונפתור אותה אחת ולתמיד, כדי שבכל יום תתעוררו לחיוך זוהר ללא אדמומיות, כאב ונפיחות, דימום וקושי בלעיסה בגלל דלקת חניכיים.

מהן דלקות חניכיים ולמה הן חוזרות שוב ושוב?
דלקת חניכיים נגרמת בעיקר בגלל הצטברות אבן שן בין החניכיים לבין השן. אבן השן גורמת להתרחקות של החניכיים מן השן אליה הן אמורות להיצמד כדי להוות תמיכה טובה, והתוצאה הינה חיידקים אשר חודרים אל תוך הרווח, מייצרים שם רעלנים שונים ופוגעים הן ברקמת החניכיים והן בשן, כאשר התוצאה הבלתי נמנעת היא היווצרות חורים וזיהומים עד לעומק שורש השן. בדרך כלל סילוק אבן השן באופן סדיר על ידי ביקורים אצל שיננית אמורים לפתור את הבעיה, אולם במקרים מסוימים, כאשר לגורם אבן השן מתלווים גורמים נוספים כגון תזונה לא נכונה, עישון, שתיית משקאות אלכוהוליים, הזנחת היגיינת השן או גורמים אחרים, הדלקת חוזרת שוב ושוב ומותירה אתכם עם נזקים הולכים ומצטברים של נסיגת חניכיים, החלשות האחיזה של השן והתרופפותה, תזוזה של שיניים והתעקמותן, כאבים, דימומים וכאב בזמן לעיסה. אם יש לכם בעית חניכיים ואתם רוצים לפתור אותה אחת ולתמיד, פנו עוד היום אל ד"ר שרית - מרפאת שיניים בירושלים והחיוך יחזור לכם לפנים.

דלקות חניכיים קשות? רק דנטלי פרסונלי! (צילום: Canva)
דלקות חניכיים קשות? רק דנטלי פרסונלי! (צילום: Canva)

למה גורמת הזנחה של מצב החניכיים?
כולנו מנהלים חיים עמוסים, מן הבית לעבודה ומן העבודה אל הילדים, מנסים לשמור על תזונה נכונה אבל חוטפים את מה שהכי נוח וקל לנו בשל קוצר זמן, וכשמגיע הזמן לישון, אנחנו בדרך כלל נסתפק בצחצוח קצר כדי לפגוש את הכרית מהר יותר. חיים מלאי סטרס, שיש בהם עומס ומעט מאד זמן פנוי לטפל בעצמכם כהלכה, עלולים להתבטא בדלקת חניכיים חריפה בשל צחצוח חזק מדי, מועט מדי, עישון, אכילה מזיקה ולא נכונה, שתיית אלכוהול ועוד. בעוד שבמקרה של כאב שיניים עז אנחנו נמהר אל הרופא כדי שיטפל בכך מהר ככל הניתן, רובנו ממשיכים לדמם תוך כדי לעיסה, להתעלם מהצד הכואב ולאכול בצד השני, לצחצח בחוזקה בניסיון להיפטר מהדלקת ( מה שרק מזיק לה יותר ) או למרוח כל מיני מרקחות ומשחות כדי לפתור באופן זמני את הבעיה. אך רק באמצעות פתרון של קבע, אשר מתייחס לכל גורמי המחלה, תוכלו באמת להפטר מדלקות חניכיים ולמנוע נזקים חמורים בהרבה בעתיד:

נסיגת חניכיים - נסיגת החניכיים מונעת מן השן את התמיכה שהיא זקוקה לה על מנת להישאר יציבה וחזקה. נסיגת חניכיים חמורה עלולה לגרום לתזוזת השן והתעקמותה, ובמצבים חמורים במיוחד גם לנשירת השן ואובדנה.

זיהום כללי – זיהום מקומי כמו למשל בחניכיים, עלול ללא טיפול נכון להפוך לזיהום כללי ואף לספסיס ( זיהום בדם ) חשוב לזכור כי הפה עשיר מאד בכלי דם, וחדירת חיידקים מתוך רקמת החניכיים לתוך הגוף עלולה להיות מסוכנת מאד, במיוחד למי שמערכת החיסון שלו אינה כה חזקה.

ריח בלתי נעים מהפה – אמנם ריח לא טוב מהפה אינו חמור כמו אובדן שן או זיהום כללי בגוף, אך חשוב לזכור שהמעגלים החברתיים שלנו תורמים רבות למניעת בדידות, תחושת הצלחה ושייכות, מציאת בן או בת זוג לחיים וחיי חברה נעימים. ריח בלתי נעים מהפה יכול לחבל קשות במערכות היחסים שלכם, לגרום לאנשים להתרחק מכם ולחשוב שאינכם אסתטיים מספיק וחבל מאד.

רגישות לחום וקור – גם כאן לא מדובר אמנם בחיים ומוות, אך כל מי שחווה אי פעם רגישות לקור וחום יודע כמה כואב ולא נעים זה יכול להיות, כשכל נגיסה בכדור גלידה קריר הופך לסיוט, ואפילו לגימה אחת של קפה יכולה לגרום לאדם לייסורים. אז למה לא להימנע מכך וליהנות מכל מה שאתם אוהבים לאכול ולשתות בלי פחד מכאבים?

כיצד מטפלים נכון בדלקות חניכיים?
הדרך הטובה והמועילה ביותר לטפל בדלקות חניכיים היא למצוא את המקור שגורם להן מלכתחילה. על ידי אבחון מקיף של פריודונט ( רופא שיניים המומחה לחניכיים ) אפשר יהיה למצוא את הדרך הנכונה ביותר לטיפול בדלקות חניכיים ולרפא אותן אחת ולתמיד. להלן מספר טיפולים מומלצים לטיפול בדלקות חניכיים קשות:

  1. ניתוחי חניכיים – ניתוח החניכיים מיועד לשיקום החניכיים לאחר שנגרמו להם נזקים וחוסרים. בניתוח מוסרת הרקמה החולה והדלקתית, והחלקים הבריאים מחוברים זה לזה על מנת ליצור שכבה אחידה של רקמה בריאה לתמיכה מלאה בשיניים ולמעשה לאפשר עוד שנים ארוכות של בריאות הפה ללא צורך בעקירות או אמצעים דרמטיים אחרים.
  2. שיקום חניכיים – זהו טיפול ללא ניתוח באמצעים שונים כאשר הדגש הוא על מציאת הגורם האמיתי לבעיות החניכיים וטיפול בו במקביל לטיפול המקומי בחניכיים, לדוגמא בעיות במערכת העיכול, שינה לא מספקת, חוסר איזון הורמונלי, לחץ וסטרס, רמת החומציות בפה ועוד.
  3. הקצעת שורשים – זהו ניקוי של אבן שן עד לעומק השורשים אשר מתבצע בהרדמה מקומית, ובדרך כלל יידרשו מספר פגישות בשל אופי הטיפול המעמיק והממצה. בטיפול זה יתבצע ניקוי הדומה לניקוי אבן שן אצל שיננית, אך החדירה לתוך עומק החניכיים תהיה עמוקה ומשמעותית יותר, ומטרתה לחטא היטב חיידקים, רובד שן ( פלאק ) ואבן עד לרמת שורש השן.
  4. ריפוי חניכיים באמצעות גז אוזון – גז האוזון מצטיין בחיטוי חיידקים ועידוד רקמות להחלים מהר יותר, שימוש בו מאפשר לרקמת החניכיים העמוקה להחלים גם מדלקות קשות. שילוב של גז אוזון עם ניקוי אבן שן יסודי או הקצעת חניכיים יאפשר אפקט חיטוי וניקוי חזק ביותר שגם יעודד את המערכת החיסונית לפעול נגד החיידקים שנותרו ולחניכיים להחלים מהר יותר.

מרפאת דנטלי פרסונלי – פתרון לדלקת אחת ולתמיד
גם אם ניסיתם פעמים רבות בעבר להתמודד עם דלקות חניכיים ללא הועיל, וגם אם טופלתם בעבר במרפאות אחרות אך הדלקת שבה וחזרה, זה לא אומר שדלקת החניכיים הינה גזירת גורל. אפשר לתקן ולרפא גם את המקרים הקשים ביותר וזאת על ידי אבחון נכון. לאחר אבחון הוליסטי ומקיף הכולל את ההרגלים שלכם, אורחות החיים שלכם וסגנון החיים שלכם, ניתן יהיה להבין טוב יותר מדוע החניכיים הם אלו שסובלות יותר מכל.

ייתכן ושינוי תזונתי, הפסקת עישון, שינה ארוכה וטובה יותר, שינוי דרכי צחצוח השיניים והרגלי ההיגיינה שלכם יובילו לפתרון הבעיה אחת ולתמיד, כמובן בשילוב עם טיפול מקומי יעיל ומדויק בחניכיים שלכם. רק לאחר בדיקה מקיפה הכוללת אבחון אצל פריודונט (רופא שיניים מומחה לחניכיים) ניתן יהיה לרדת לשורש העניין ולהבין טוב יותר מדוע הדלקת לא עוברת.

הכתבה נכתבה בשיתוף דנטלי פרסונלי