ויטמין D הוא ויטמין חיוני מאד המשמש את גופנו לתהליכים שונים וביניהם חיזוק העצמות, תפקוד תקין של מערכת החיסון ומניעה של תחלואה. בין היתר, מחסור בוויטמין D נקשר גם לבריאות הנפש.

כידוע לרובנו, המקור העיקרי לוויטמין D אינו דרך התזונה אלא דרך חשיפה לשמש. על אף שישראל מאופיינת במזג אוויר שמשי ושאנחנו מרבים ללכת לים ולטייל ברב עונות השנה, חוסר בוויטמין D מאד נפוץ בארץ. מחסור משמעותי בוויטמין זה עשוי לגרום לתסמינים כמו ירידה בתפקוד מערכת החיסון, עייפות, כאבי עצמות, חולשת שרירים. הוא עלול גם להשפיע לרעה על ספיגת הסידן וכך להגביר את הסיכון למחלות כמו אוסטאופורוזיס, שברים ורככת.

ויטמין D (צילום: אינג'אימג')
ויטמין D (צילום: אינג'אימג')

המחסור הישראלי בוויטמין D

במחקר ישראלי שפורסם ב-World journal of clinical pediatrics, בוצעה סקירה של מחסור בוויטמין D בילדים בישראל ובעולם. לפי המחקר, ילדים רבים ברחבי העולם, אפילו באזורים שטופי שמש כמו ישראל, אינם מקבלים מספיק ויטמין D מחשיפה לאור השמש או ממקורות תזונתיים.

המחקר מצא כי מתחת לגיל חמש, השכיחות של רמה לא מספקת (insufficiency) של הוויטמין הייתה 52.4%, והשכיחות של מחסור חמור בוויטמין D היה 19% בקרב ילדים אלו. בין גילאי חמש ל-20, הממצאים היו אף משמעותיים יותר, כש-79.4% היו בעלי רמה שאינה מספקת של ויטמין D ו-26.5% מהילדים ומהמתבגרים היו עם מחסור חמור בוויטמין D.

החוקרים הציעו שהשכיחות הגבוהה של מחסור בוויטמין D בישראל עשויה לנבוע מגורמים תרבותיים, כגון לבוש צנוע והימנעות מחשיפה ממושכת לשמש, וגם מגורמים גנטיים, כמו פיגמנטציה של העור. עם זאת, הם סבורים שהסיבה המרכזית היא שינויים באורח החיים ואופי הפעילות בעשורים האחרונים. ילדים מבלים יותר זמן בבית ומשקיעים פחות זמן במשחק בחוץ. על כן כותבי המחקר תומכים מאוד בהמלצות המעודדות תוספת של ויטמין D לאוכלוסיות מיוחדות (נשים הרות ומניקות, תינוקות וקבוצות סיכון גבוהות).

ויטמין D - לא רק מהשמש (צילום: אינג'אימג')
ויטמין D - לא רק מהשמש (צילום: אינג'אימג')

בריאות הנפש וויטמין D

חשיבות נוספת של ויטמין D הוא תפקידו בבריאות הנפש. עד כה רוב המחקרים שבדקו את הקשר בין מחסור ויטמין D להשפעות נפשיות בוצעו במבוגרים. סקירת ספרות שנעשתה לאחרונה בדקה את הקשר בין מחסור בוויטמין D לבין בעיות התנהגות כמו אלימות, חרדה, דיכאון, תוקפנות, ועוד וגם מדדים כלליים שתורמים לבריאות נפשית, כמו מצב רוח ירוד ואיכות השינה.

רוב המחקרים שנסקרו, כולל המחקרים המחמירים ביותר, תמכו בהשפעה חיובית של ויטמין D על בריאות הנפש אצל ילדים. לפיכך, החוקרים הגיעו למסקנה שהשגת רמה נורמלית של ויטמין D בדם באמצעות תזונה או תוסף, כמו גם חשיפה בטוחה לשמש, צריכה להיחשב כגורם התומך בבריאות הנפש בילדים.

דוגמה נוספת להשפעת הוויטמין על בריאות הנפש, במחקר שבדק השפעת תוספי ויטמין D על מצב הבריאות הנפשי של ילדים עם ADHD (היפראקטיביים עם הפרעות קשב). המחקר מצא שתוספת של ויטמין D ומגנזיום למשך חודשיים שיפרה את התפקוד בילדים עם הפרעת קשב וריכוז, בין היתר המחקר הראה הפחתה משמעותית בבעיות רגשיות, בעיות התנהלות, בעיות חברתיות ועוד.

רמות תקינות של ויטמין D

כדי למנוע מחסור בוויטמין D, חשוב לקבל כמות מספקת שלו בתזונה, באמצעות תוספי מזון או חשיפה לשמש. מזונות העשירים בוויטמין D כוללים דגים שומניים, מוצרי חלב מועשרים, ביצים ופטריות. תוספי ויטמין D זמינים גם בטיפות לתינוקות וילדים (כגון טיפטיפות) או בכדורים למבוגרים. חשיפה לשמש עשויה לעזור אך חשוב שתעשה באופן בטוח, על מנת שלא ליצור נזק.