פורים ללא ספק הוא החג האהוב על הילדים, בצדק. התחפושות הססגוניות, משלוחי המנות המושקעות (בתקווה), האיפור היצירתי - כל אלו הופכים את חג הפורים לחוויה של פעם בשנה. לצד זאת, גם בפורים מסתתרות סכנות לילדים.

כאשר מכירים את הסכנות ומודעים אליהן, זה קל ופשוט לעבור את החג בצורה בטוחה ומאושרת. עבור הילדים זאת ההזדמנות להפוך ליום אחד למישהו אחר, הזדמנות להתחקות עם דמות נערצת, ובמיוחד הצפייה להתאפר בשלל צבעים. אלא שבתוך החגיגה, יש להקפיד לנהוג בבטיחות כשמדובר בעור צעיר ורגיש כמו של הילדים. מומחה לרפואת עור מזהיר כי חומרי איפור מסוימים עלולים להוביל לתגובה אלרגית, לדלקות לבעיות בריאותיות שונות.

איפור לפורים (צילום: אינג'אימג')
איפור לפורים (צילום: אינג'אימג')

חומרי איפור לילדים וקעקועים קבועים או זמניים, אלו חומרים כימיקלים כמו עפרת, אסבסט, פתלטים המכילים חומרים משמרים וצבעים כולל מרכיב של דבק (אקריל ועוד). השאלה עד כמה מסוכן משתנה מאוד מאדם לאדם, שכן חומרים אלו יכולים לגרום לתגובה אלרגית, תגובה קלה עד תגובה קשה. למשל, תגובה מקומית המתבטאת באודם, נפיחות ותחושת שריפה וגרד, עד תגובה מפושטת במעורבות דרכי נשימה, שכאמור הדבר יכול לסכן חיים.

להלן עשרה טיפים חשובים לפני בעת ולאחר השימוש באיפור:

1. לפני השימוש בצביעה וחומרי איפור יש לעיין טוב בעלון ובמרכיבי החומר, לוודא אישור משרד הבריאות וכמובן לבדוק גם האם הוא בתוקף. 

2. מומלץ לקנות את צבעי האיפור בחנויות איפור מקצועיות, ובכל מקרה כדאי שיהיו מתוצרת מותגים מוכרים-מוצרי איפור זולים מחנויות לא מוכרות עלולים להיות רעילים.

3. יש לבדוק רגישות לחומר על ידי מריחה על קפל המרפק פעם ביום במשך שלושה עד חמישה ימים-במידה ואין אודם או גרד אפשר להשתמש. 

4. מומלץ לנסות את האיפור יום או יומיים קודם-כדי להבטיח שעור הפנים אינו רגיש למוצרים שבחרנו. 

5. יש להימנע ממריחה על שטח עור נרחב, מומלץ להימנע כמה שאפשר ממריחה סביב העיניים והפה. במידה ומופיע אודם, תחושת שריפה, גרד או נפיחות, יש להסיר את החומר באופן מידי במים וסבון ולפנות לבדיקת רופא.

6. הימנעו ממריחת אבקות נצנצים סמוך לעפעפיים, הדרך הבטוחה לשימוש היא נצנצים במרקם ג'ל, המרקם לא מאפשר את פיזורם לכל עבר והוא גם קל להסרה.

איפור לפורים (צילום: אינג'אימג')
איפור לפורים (צילום: אינג'אימג')

7. לפני השימוש באיפור, מומלץ למרוח על עור הפנים קרם לחות היפואלרגני.

8. חומרי איפור מסוימים עלולים להכיל עופרת ומתכות שונות, מה שעלול לגרום לרגישויות ולפריחות בעור ובעיניים. מוצרים אלה אינם מותאמים לילדים ואינם מאושרים לשימוש על ידי משרד הבריאות.

9. איפור על בסיס שומן עלול לסתום את נקבוביות העור-העדיפו צלליות אבקה יבשות נטולות שומן וחומרי שימור. 

10. בעת הסרת האיפור-מומלץ להסיר אותו בהדרגה, לקחת מעט שמן תינוקות ולעסות בעדינות את אזור המצח, ולאחר מכן להסיר את שאריות האיפור בעזרת מגבון לח. יש להמשיך בפעולה זו בכל חלקי הפנים, ולסיום מומלץ לשטוף היטב במים ולנגב בעזרת מגבת יבשה.

הכותב: ד"ר מוחמד סח, מומחה לעור ומין, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון