מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר, חלה עלייה של כ-20% בפניות לטיפולי רפואה משלימה לצורך הקלה בחרדה ובדיכאון. כך עולה מנתוני "מכבי טבעי" – רשת הרפואה המשלימה של מכבי שירותי בריאות.

מתח, אי ודאות וטראומה: כך המלחמה משפיעה על מתמודדי נפש - ואיך נעזור להם

"אירועי ה-7 באוקטובר ומאורעות המלחמה יצרו אצל רבים תחושות מועקה, מתח נפשי, כעס, או צער ואף תופעות קשות יותר כמו חרדה ודיכאון. אצל חלקנו, אלו יתבטאו בתסמינים גופניים, כמו כאבי שרירים, תחושת מחנק, כאבי בטן, קשיי שינה, חלומות רעים ועוד", אומרת ד"ר גלי שטופמן – מנהלת אגף הרפואה במכבי טבעי.

לדבריה, לצד העלייה בצריכת התרופות, גם רואים כי ישנם כאלו המוצאים את הרפואה המשלימה הנותנת מענה יעיל להתמודדות עם התסמינים הרגשיים והגופניים.

"לא רק מחקרים קליניים מראים על יכולתה של הרפואה המשלימה להקל במצבי משבר, אלא כעת גם המטופלים עצמם", היא ציינה – "בסקר שבוצע לאחרונה, דיווחו 84% מהמטופלים שפנו למרכיב טבעי בשל תסמינים אלו, על הקלה במצבם".

הטיפולים המסייעים והנפוצים ביותר, כפי שנראה סקר של מכבי טבעי, שנערך על ידי מכון שילוב, היו דיקור סיני, רפלקסולוגיה, שיאצו וטווינה – שיטת טיפול במגע, המבוססת על רפואה סינית.

אחת השאלות בסקר נגעה לצורך בסיוע דחוף נוסף בטיפול קונבנציונלי. 54% מהמשתתפים דיווחו כי הטיפול המשלים לא זכו, ייתר את הצורך בטיפולים נוספים.

"לצד פנייה לרופא המשפחה, או לטיפול חום בריאות הנפש, כדאי לשקול להיעזר ברפואה המשלימה", ממליצה ד"ר שטופמן.

לדברי דבורה חסיד, מנכ"לית מכבי טבעי, הטיפול המשלים עשוי לסייע ואף לאפשר לחברים שלא לפנות לטיפול נוסף במערך בריאות הנפש. "אנו מבינים את הצורך הדחוף והמצוקה בה מצויים חלק מאזרחי המדינה בגין המלחמה ולכן, אנו נערכים להרחבת שירותי בריאות הנפש", היא הודיעה.