מספר מיטות האשפוז בישראל בתחתית המדינות המפותחות: משרד הבריאות מפרסם את דו"ח עמדות האשפוז ממנו עולה כי בהשוואה למדינות ה-OECD ישראל עומדת על 2.1 מיטות בממוצע לכל אלף תושבים, לעומת 2.4 בממוצע במדינות המפותחות. מצוקת האשפוז מתבטאת לא רק בצפיפות גדולה, שהייה במסדרון במחלקות הפנימיות, פקקים בחדרי המיון אלא גם בעומסים כבדים על צוותי הרפואה שקורעים תחת העומס ואינם מצליחים לתת מענה מלא למטופלים. 

"נראה כמו ד"ש מסער": בממשלה זועמים על היועמ"שית, שנפגשה עם נתניהו ולוין

הדו"ח מגלה כי שיעור המיטות במחלקות הכלליות בשנת 2022 עמד בישראל על 2.1 מיטות לכל אלף איש, בהשוואה לממוצע של 2.4 במדינות המפותחות. מקומה של ישראל הוא רביעי מסוף הטבלה, כשבראשה נמצאות דרום קוריאה עם 7.3 מיטות אשפוז לכל אלף תושבים, אחריה גרמניה עם מערכת בריאות הנחשבת מהטובות בעולם – בה 5.8 מיטות אשפוז לכל אלף תושבים, וסמוכות אליה ליטא (5.1), אוסטריה (5.0), בלגיה (4.9), סלובקיה (4.8), פולין (4.4) הונגריה (4.3) וצ'כיה (4.2).

שיעור המיטות לאשפוז פסיכיאטרי נמצא נמוך עוד יותר: בישראל 0.3 מיטות אשפוז במחלקות בריאות הנפש לכל אלף תושבים, כשבראש הרשימה קוריאה ובלגיה עם 1.3 מיטות. ממוצע ה-OECD בתחום זה דווקא נמוך ועומד על 0.1 מיטות לכל אלף איש. גם במחלקות השיקום מצבה של ישראל רע עם 0.3 מיטות אשפוז לכל אלף איש, מתחת לממוצע ה-OECD שעומד על 0.5 מיטות לאלף איש. בראש רשימת מחלקות האשפוז נמצאת גרמניה עם 2 מיטות שיקום לכל אלף תושבים.

על פי משרד הבריאות, בחמש השנים הקרובות צפויות להתווסף עוד 1,790 מיטות אשפוז נוספות כך שיהיו בישראל כ-17,500 מיטות לאשפוז כללי. במחלקות השיקום יוסיף משרד הבריאות 300 מיטות, עבורן נפתח מרכז שיקום חדש בהדסה לאזור ירושלים, ומרכז שיקום חדש שצפוי להיפתח בבית החולים פוריה לתושבי הצפון. במחלקות הפסיכיאטריות צפויות להתווסף עוד 245 מיטות, רובן בבתי חולים כלליים.

מרכז השיקום החדש בהדסה (צילום: אבי חיון)
מרכז השיקום החדש בהדסה (צילום: אבי חיון)

"מדינת ישראל נמצאת בתקופה מורכבת מאוד", אמר שר הבריאות, אוריאל בוסו, "הימים הללו הם גם הזדמנות עבורנו לקדם את השינויים הנדרשים להבטחת המשך תפקודה הראוי של המערכת. התוכנית הרב שנתית להקצאת מיטות אשפוז שהצגנו לאחרונה היא צעד חשוב במסגרת הפעולות שאנו מקדמים לקיצור התורים במערכת הבריאות, ובמערך לבריאות הנפש, וכן בשיפור הנגישות ואיכות הטיפול הרפואי. אנו מוציאים אל הפועל צעדים הכרחיים נוספים לרווחת הציבור, לרבות הגדלה של כוח האדם הרפואי, המקצועי וכוח העזר בכל תחומי הרפואה, שדרוג והרחבה של תשתיות בריאות, הטמעת התמיכות בקופות החולים בבסיס סל הבריאות שמאפשרת לייצר אופק תכנוני ותפעולי ארוך טווח, הגדלת תקציב בתי החולים ביותר ממיליארד ורבע שקלים ועוד. נמשיך לפעול לשיפור השירות, קידום המערכת והתאמתה לאתגרי העתיד".

"במסגרת התוכנית האסטרטגית למערכת הבריאות, התווספו בתכנית המיטות האחרונה כאלפיים מיטות עבור אשפוז, שיקום ובריאות הנפש", הוסיף מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, "לצד זאת, מתמרץ המשרד את קופות החולים להמשיך ולפתח את מערך אשפוזי הבית והשיקום הביתי, ומקדם הקמת בתי חולים נוספים שאמורים להעלות את היקף המיטות בצפון ובדרום. הוספת מיטות קריטית לשיפור השירות הרפואי לתושבי מדינת ישראל והמשרד ימשיך בפעולות הנדרשות לכך. תוספת המיטות משמעותה גם צורך בתוספת בכוח אדם, לשם כך פעלנו בשנה האחרונה להגדלת מספר הסטודנטים החדשים לרפואה כשהיעד הוא הגדלה ל-2,000 סטודנטים בכל שנה עד סוף העשור, וכן להגדלת מספר האחים והאחיות בישראל. בנוסף, משרד הבריאות פועל להגדלת מספר הרופאים המומחים בכל התחומים והאזורים הגיאוגרפים, באמצעות מימון מתמחים בקהילה בקופות החולים".