פרסום ראשון: אחרי המתנה ארוכה זריקת ההרזיה וויגובי נחתה בישראל. מלאי ראשוני כבר נבדק בימים אלה על ידי צוותי משרד הבריאות והתרופה תהיה זמינה לרכישה החל מהשבוע הבא. הזריקה נכון להיום היא המתקדמת מכל טיפולי ההרזיה ומביאה לירידה במשקל משמעותית מאוד אצל המטופלים והיא תחליף בהדרגה את הזריקה "סקסנדה".

לא רק להרזייה: הזריקה שתמנע גם התקף לב ושבץ
טירוף זריקות ההרזיה: כל מה שלא מספרים לכם | ד"ר איתי גל עושה סדר

ל"מעריב" נודע כי מחירה של הזריקה יעמוד על 600 שקלים במינון הנמוך של 0.25 מיליגרם, ממנו עולים בהדרגה למינון הסופי של 2.4 מיליגרם שנמצא שמוביל לירידה משמעותית במשקל. מחיר הזריקה דומה למחירה של "סקסנדה" הגרסה הקודמת כשהגיעה לישראל. המחיר הזה צפוי לרדת עוד יותר כיוון שהזריקה תיכנס ככל הנראה גם לביטוחים המשלימים.  לאחרונה נמצא כי הזריקה וויגובי עושה הרבה יותר מירידה במשקל: היא נמצאה כמפחיתה משמעותית את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי, מה שיקדם ככל הנראה גם את הכנסתה לסל התרופות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הזריקה וויגובי שמאושרת לשימוש הן בארה"ב וגם במספר מדינות באירופה, נחשבת למתקדמת מסדרות זריקות ההרזיה שפועלות במנגנון שקרוי אנלוג להורמון GLP1. הזריקות פותחו תחילה כטיפול לחולי סוכרת, אצלם נמצאה תופעת לוואי של ירידה במשקל, שהובילה למחשבה שהזריקות תהיינה יעילות גם להרזיה. מחקרים עוקבים הראו כי הזריקות מביאות לירידה משמעותית במשקל, לצד איזון הסוכרת והפחתת רמות השומנים בדם.

אריזת וויגובי  (צילום:  נובו נורדיסק)
אריזת וויגובי (צילום: נובו נורדיסק)

המולקולה GLP1 עליה מבוססת הזריקה, פועלת באופן רב מערכתי: היא מעלה את הפרשתו של ההורמון אינסולין מהלבלב על פי רמת הסוכר גלוקוז בדם. ככל שרמת הסוכר גבוהה יותר, כך גורמת המולקולה ליותר אינסולין להיות מופרש, שבתורו מפחית את רמות הסוכר על ידי החדרתו לתאי הגוף. 

התרופה פועלת במנגנון נוסף בו היא מקטינה את הפרשת הורמון אחר בשם גלוקגון שמגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. ההורמון פועל בדרך כלל כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו כך שהוא גורם לשחרור הגלוקוז מהכבד לדם. 

המולקולה GLP1 פועלת בנתיב נוסף – שהביא לאפקט ההרזיה: היא מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה לדיכוי תיאבון ועליה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. במנגנון לא ברור, המולקולה גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.

כאמור השנה דיווחה היצרנית נובונורדיסק על ממצאים מעודדים עוד יותר: הזריקה וויגובי גם מפחיתה ב-20% את הסיכון לשבץ מוחי והתקפי לב בקרב אנשים שסובלים מעודף משקל עם היסטוריה של מחלות לב. 

את התרופות להרזיה מזריקים לאזור הבטן, משם הן נעות למחזור הדם ומתחילות להשפיע בתוך יום עד שלושה ימים מרגע ההזרקה ולמשך שבוע, פרט לזריקה סקסנדה אותה יש להזריק מידי יום. וויגובי, בדומה לאוזמפיק, תדרוש הזרקה אחת לשבוע. הטיפול מתחיל במינון נמוך של 0.25 מיליגרמים, שאותו מעלים בהדרגה, בשל תופעות לוואי בתחילת הטיפול הכוללות בחילות, אי נוחות בבטן או שלשולים. חלק מהמטופלים מדווחים גם על רתיעה ממזונות מסויימים כמו מוצרים עתירי שומן ומלוחים, וכמיהה למזון מתוק.

חשוב לציין כי זריקות ההרזיה אינן תרופות פלא: ללא אורח חיים בריא שכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית, התרופה לא תשפיע. בנוסף הראו תצפיות מחקריות, שהפסקת התרופה מביאה לעליה עד למשקל המקורי ואף יותר. את הזריקה וויגובי ניתן יהיה לרכוש תחת מרשם רופא פרטי.