מגפת השעלת ממשיכה להתפשט בישראל: משרד הבריאות מתריע כי קיימת התפרצות מחודשת של המחלה בשבועות האחרונים באזור פרדס חנה-כרכור, אזור מוכר מהעבר בשל ריבוי מתנגדי חיסונים. על פי הערכות גורמים במשרד אובחנו עשרות ילדים במחלה, הוריהם קרוביהם וילדים נוספים שהיו עמם בכיתות קיבלו טיפול מונע.

שוקלים זריקות הרזיה? כדאי שתדעו איך זה באמת עלול להשפיע עליכם | ד"ר מאיה רוזמן
3 שבועות אחרי השתלת כליה מחזיר: החולה בן ה-62 שוחרר במצב טוב

בשנה החולפת חלה עליה משמעותית מאוד בהתפשטות המחלה בישראל: נתונים שסיכמו את שנת 2023 הצביעו על עליה של 7,000 אחוזים במספר המקרים המדווחים בשעלת, ועל פי ההערכות המספר האמיתי של החולים כפול מזה, משום שרבים מהם אינם יודעים על המחלה או שאינם מדווחים על כך למשרד הבריאות וממשיכים להדביק אחרים.

לאור ההתפרצות החדשה בפרדס חנה-כרכור העביר משרד הבריאות הנחיות לרופאים לבצע בדיקת אבחון למחלה באמצעות מטוש הנוטל דגימה מהאף, ולהתחיל בטיפול בתרופה אזניל למשך 5 ימים. במשרד עוד הנחו כי אלה שבאו במגע קרוב עם החולה במשך כ-6 שבועות מתחילת הופעת התסמינים של החולה, צריכים להתחיל גם הם טיפול – ללא צורך בבדיקה מקדימה. 

מחלת השעלת נגרמת על ידי החיידק בורדטלה פרטוזיס. מדובר במחלה בעלת מספר שלבים: היא מתחילה בתקופה של נזלת, לאחריה מופיע שיעול טורדני ומכאיב בהתקפים של גם מאות פעמים ביממה. השיעול עלול להימשך גם ארבעה חודשים, ולהדביק בקלות ילדים ומבוגרים שנמצאים בסביבת החולה. 

שעלת היא מחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל חצי שנה שעלולה לגרום אצלם לסיבוכים קשים ולמוות. החיסון שניתן לתינוקות החל מגיל שישה שבועות, נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו.  

על פי ההמלצות המקובלות, גם נשים בשליש השלישי להריון צריכות להתחסן: נשים הרות מחוסנות מפתחות נוגדנים נגד שעלת שעוברים לעובר ומגינים עליו בחודשים הראשונים לחייו.