אם אתם סובלים מבחילות בנסיעות, אפל מבטיחה לנסות להפחית את התופעה. ענקית הטכנולוגיה פיתחה דרך חדשה שתצמצם או תמנע את תחושת הבחילות ברכב, באמצעות שימוש באנימציה על המסך שנעה בהתאם לכיוון הנסיעה. הפיתוח יוצג בכנס המפתחים השנתי של אפל שייערך בעוד כשבועיים.

מוכנים לזה? אירוע אפל מגיע: כך ייראה האייפד החדש
Redmi Note 13 PRO: מעבד עוצמתי ושפע זיכרון

כדי להבין את בחילות הנסיעה, נקדים ונסביר על החלקים בגוף שאחראים על תחושת התנועה. תחושה זו מורכבת מ"פאזל" אותו מעבירים למוח האוזן הפנימית, העיניים, העור והשרירים. האוזן הפנימית מכילה את איבר שיווי המשקל. תנודות הנוזל שבתוכה מאפשרות לנו לחוש בתזוזת הגוף ובתנועה לכל הכיוונים. העיניים מבחינות כידוע במראה התנועה. קולטנים על גבי העור מאפשרים לחוש במגע בקרקע, והשרירים משדרים למוח באיזו תנוחה נמצא הגוף. 

האוזן הפנימית. איבר שיווי המשקל מטעה בנסיעה (איור: ingimage)
האוזן הפנימית. איבר שיווי המשקל מטעה בנסיעה (איור: ingimage)


כל המידע הזה משודר למוח, ובאמצעות פעולה הדדית של קליפת המוח, המוחון (צרבלום) שאחראי על שיווי המשקל בגוף, וחלקים נוספים במוח נקבעת תחושת המיקום שלנו. אבל מה קורה כשהאותות המשודרים למוח אינם מתאימים לכדי תמונה אחידה? זה מה שגורם לתחושת הבחילה בזמן נסיעה. 
 
למה הכוונה? כשאנו יושבים במכונית ולמשל קוראים בספר או צופים במסך וידאו או טלוויזיה, הנוזל באוזן הפנימית והקולטנים שעל העור חשים בתנועת המכונית, אולם העיניים מתרכזות בספר או במסך שאינם בתזוזה. גם השרירים משדרים למוח שהגוף עומד במקומו. כך מקבל המוח שדרים מנוגדים, והתוצאה היא בחילה והקאה. 

התחושה הזו אופיינית במיוחד לילדים. מוחם עדיין אינו מיומן בעיבוד מידע מנוגד באשר למיקום, לתנוחה ולתזוזות. עם זאת, גם מבוגרים רבים תקועים עם בחילת הנסיעות, במיוחד כשישובים במושב האחורי, משם מוגבל המבט לתנועה שבחוץ. בפיתוח החדש של אפל, מופיעות נקודות לצידי המסך שאינן מפריעות לתוכן עצמו.

הנקודות נעות בהתאם לכיווני הנסיעה: שמאלה, קדימה, אחורה, ימינה ועצירות. באופן זה למוח יש עדיין תחושה של כיוון גם בזמן הישיבה הסטטית במקום כך שלא נוצרת אותה "התנגשות" בין הנסיעה שאותה מרגיש איבר שיווי המשקל באוזן הפנימית לבין העיניים שנותרות שקועות באייפון ללא תזוזה. סביר להניח שכמו מרבית מוצרי אפל, גם הפיתוח הזה שוחרר לאחר מחקר ממושך שהוכיח את יעילותו.

בינתיים, הנה מה שתוכלו לעשות כדי להפחית את הבחילה כשאתם נוסעים ברכב כנוסעים ולא נהגים, או בכל כלי תחבורה אחר: הביטו אל מחוץ למכונית: כך גם העיניים ישדרו למוח כי המדובר בנסיעה. אצל פעוטות מקמו את הכיסא כך שהזאטוט יוכל להביט החוצה. פתחו חלון: מחנק במכונית, ריחות מזון, עשן סיגריות והיעדר אוויר צח מחריפים את תחושת הבחילות. פתחו חלון, מה שעשוי להקל על הבחילה. 

אל תסעו על קיבה ריקה: רעב מחמיר את תחושת הבחילות, קחו איתכם חטיף קל או ביסקוויט ותנו לילד. בלי עצירות פתאומיות: אלה מחמירות את תחושת הבחילות. שינויי התנועה והעצירות אינן מיטיבות עם המוח. השתדלו לנהוג 'חלק'. במקרים חמורים: היעזרו בתרופות מונעות בחילות או כאלה שמטפלות בבחילה.  עצרו להתרעננות: אם מדובר בנסיעה ארוכה, עצרו אחת לשעה בפונדק דרכים, שתו משהו ואפשרו לילד לנוח מהנסיעה המעיקה.