ידוע שבחדרי כושר ובשיעורי סטודיו ברגע שהדלת נסגרת המוזיקה מתגברת, אבל עד כמה המוזיקה רועשת והאם היא עלולה להזיק לשמיעה? רחלי אביטן ורז כהן, סטודנטים מהחוג למדעי איכות הסביבה במכללה האקדמית הדסה בירושלים, החליטו לחקור את נושא עוצמת הרעש במסגרת פרויקט הגמר שלהם. לשם כך הם בדקו 10 חדרי כושר ברחבי העיר ירושלים, בהם נמדדה עוצמת המוזיקה וכן נשאלו המתאמנים אודות עוצמת הרעש. הסטודנטים רצו לדעת עד כמה המוזיקה חזקה והופתעו מהממצאים.



הם הצטיידו במכשיר מדידה - מד רעש דציבלים, אותו שאלו מהמשרד להגנת הסביבה ויצאו לדרך. הם מצאו כי ב-8 מתוך 12 שיעורי הסטודיו אותם דגמו, עוצמת הרעש עברה את הסף המומלץ של המשרד להגנת הסביבה, העומדת על 85 דציבל. עוד נמצא כי בשיעורי ספינינג המוזיקה הייתה חזקה במיוחד ועמדה בממוצע על עוצמה של 95 דציבלים - 10 דציבלים מעל המומלץ. עוד עולה מהמחקר כי לפי תוצאות השאלונים והסקר האינטרנטי שחולקו למתאמנים, 41% מהם מודעים לכך שעוצמת הקול גבוהה מידי אך רק 27% מהמתאמנים היו מעוניינים להנמיך את עוצמת הקול.



רחלי אביטן ורז כהן, המכללה האקדמית הדסה בירושלים
רחלי אביטן ורז כהן, המכללה האקדמית הדסה בירושלים



כהן, מכיר את הנושא מקרוב כמאמן כושר והסביר ל"מעריב" כי "לפני שמדדנו את המוזיקה בשיעורים לא ידענו זה כמה אמור להיות ורק אחרי שהיינו בפנים הבנו עד כמה העוצמות הן גבוהות". לדבריו, הם שאלו את המתאמנים על עוצמת המוזיקה ורובם לא היו מודעים לנזקים הבריאותיים העלולים להיגרם מכך ואמרו שהרעש לא הפריע להם. כהן מסכם ואומר כי "כיום יש מחקרים רבים האומרים שעוצמת הקול לא גורמת למתאמנים ליותר מוטיבציה באימון אלא מה שגורם לכך זה הקצב המהיר של המוזיקה".