מחלות-לב מהוות את סיבת המוות השנייה בשכיחותה בישראל, לאחר מחלת הסרטן. מחלות הלב הנפוצות כוללות תעוקת חזה (אנגינה פקטוריס), אוטם בשריר הלב ("התקף לב"), וכן אי-ספיקת לב, שהיא למעשה קבוצת מחלות הכוללת לחץ דם גבוה, מחלות לב כליליות, דלקת שריר הלב, הפרעות קצב ומחלות של המסתמים. גורמי הסיכון למחלות לב כוללים, בין היתר, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, השמנת יתר, סוכרת, עישון, חוסר פעילות גופנית, מתח נפשי וכן גיל, מין וגורמים תורשתיים. 



שכיחותן הגבוהה של מחלות לב לא מפחיתה מעוצמת הפגיעה במציאות חייו של החולה. ההשלכות של מחלת לב על תפקודו של החולה ועל חיי היום-יום שלו רבות ומשמעותיות, וכוללות לא רק השלכות פיזיות ונפשיות, אלא גם השלכות כלכליות לא פשוטות. החולה, אשר במרבית המקרים נאלץ לצאת ממעגל העבודה למספר שבועות של שיקום והחלמה, עשוי להזדקק גם לשירותים רפואיים יקרים, לנטילת תרופות קבועות ולעתים גם לשירותי עזר. כל אלו יחד עלולים להכביד מאוד על הכיס, ובהיעדר ידע בדבר הזכויות השונות ואופן מימושן עומדים חולים אלו בפני שוקת שבורה.



פנינו לנבחרת המומחים של זכותי, אשר סייעה כבר לאלפי חולי לב לממש את זכויותיהם השונות, בעזרתה בדקנו מהן ההטבות העיקריות אותן יכולים חולי לב לממש, והופתענו לגלות כי אלו כוללים לא רק תוכניות שיקום והשתתפות במימון טיפולים, אלא גם פטורים מתשלומי מס שיכולים להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים. כך, לדוגמא, הציג לנו אלון אהרונוב, מנכ"ל זכותי, מקרה בו קיבל אדם אשר עבר אירוע לבבי, וכתוצאה מכך סבל גם מבעיות רפואיות נוספות, סך של 420 אלף ₪ שכל כולו עקב הכרה רטרואקטיבית בפטור ממס, ועוד עשרות מקרים דומים.



אז אילו זכויות ניתן לממש? על פי מומחי זכותי יש להפריד בין שני מקרים-  אירוע לבבי אשר ניתן לראות בו תאונת עבודה, ואירוע לבבי אשר התרחש מחוץ למסגרת העבודה. ניתן לראות כתאונת עבודה אירוע לבבי אשר התרחש או בזמן העבודה, או מחוץ לעבודה אבל עקב העבודה, לדוגמא- בעקבות אירוע חריג במסגרת העבודה, בעקבות מאמץ מיוחד, פיזי או נפשי, וכדומה. אם אתם חושדים כי לאירוע הלב שעברתם יש קשר לעבודתכם הדבר יכול להיות משמעותי מאוד בכל הקשור לגובה הפיצויים לו אתם זכאים, מסבירים בזכותי, ומפנים אותנו למקרה שאותו ליוו בשנים האחרונות, בו הוכר מנהל תפעול כנפגע תאונת עבודה לאחר שלקה בליבו בעקבות שיחת עבודה קשה עם קבלן.



מרבית ההטבות הכספיות שחולה לב יהיה זכאי להן נגזרות מתוקף אחוזי הנכות שנקבעו לו, באופן זמני או קבוע. עם זאת, לא לכל חולה לב נקבעת נכות רפואית, והדבר תלוי בקריטריונים מורכבים ונקבע על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. ההשלכות יכולות להיות מענק חד פעמי, קצבת נכות מעבודה/כללית קבועה או שתיהם יחד. הטבות נוספות יכולות לכלול הנחה בארנונה, הנחה באגרות חינוך, הנחה במס רכישה, הנחה בתחברה ציבורית, פטור מאגרת רישוי ואפילו השתתפות בשכר דירה. לכך מצטרפים גם שירותים לחולי לב מתוקף חוק הבריאות וביטוחי הבריאות, הכוללים מימון שהות בבית החלמה, השתתפות בשירותי רפואה מיוחדים ותוכניות שיקום הכוללות פעילות גופנית בהשגחה רפואית.


בית חולים. צלם : ingimage ASAP
בית חולים. צלם : ingimage ASAP


אולם ההטבות הכספיות המשמעותיות ביותר הינן קצבת נכות ופטור ממס הכנסה. כפי שציינו, חולי לב עלולים לסבול מרמות שונות של ירידה בתפקוד השוטף, ודבר זה עשוי להשפיע על כושר השתכרותם. קצבת נכות כללית הינה קצבה חודשית המשולמת ע"י הביטוח הלאומי, מטרתה לפצות על פגיעה זו בכושר ההשתכרות של החולה. גובה הקצבה תלוי ביכולת התפקוד של החולה, הכנסותיו, בני המשפחה התלויים בו ועוד. פטור ממס הכנסה הינו פטור מתשלום מסים עד להכנסה בסך של כ-610 אלף ₪ בשנה.



מומחי זכותי מסבירים כי בעבר, עד ליולי 2003, היה ניתן לזכות בפטור זמני ממס הכנסה באופן אוטומטי למשך 3 חודשים לאחר אירוע לבבי. אולם כיום המצב שונה, ופטור מתשלום מס הכנסה ניתן רק במצב בו הנכות הרפואית המשוקללת הינה למעלה מ-90% לתקופה של 6 חודשים לפחות. מאחר וגורמי הסיכון למחלות לב כוללים גם יתר לחץ דם, סוכרת או עודף כולסטרול, פעמים רבות מצטרפים מצבים רפואיים אלו למחלת הלב עצמה ויחד מגיעים לנכות משוקללת של למעלה מ-90%, המזכה בפטור ממס הכנסה. 



חשוב לציין כי הן הפטור ממס והן הקצבאות, במצבים בהם הם ניתנים, יכול להינתן גם רטרואקטיבית, 12 חודשים מיום הגשת התביעה בקצבאות ביטוח לאומי, ו-6 שנות מס בפטור ממס הכנסה. חושבים שאתם או מי מקרוביכם עשוי להיות זכאי להטבות משמעותיות אלו? בחברת זכותי מזמינים אתכם לפגישת היכרות ללא תשלום וללא התחייבות עם אחד ממומחי הזכויות הרפואיות של נבחרת זכותי.