מוצרי חלב מפחיתים את הסיכון לחלות באחד מסוגי הסרטן בראש ובצוואר המכונה סרטן מערות האף והלוע. כך עולה ממחקר שפורסם באחרונה בכתב העת לאונקולוגיה Frontiers in Oncology ומוצג השבוע במרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן בסימן חג השבועות. 
 
במחקר, שנערך בחמישה בתי חולים מרכזיים בהונג קונג בין השנים 2014־2017, השתתפו 815 חולים לצד 1,502 בריאים. הם נשאלו על הרגלי צריכת החלב ומוצרי חלב אחרים כגון גלידה, יוגורט וגבינה במהלך חייהם. החוקרים חילקו את השאלות לפי ארבע תקופות חיים שונות בעברם של המשתתפים - בגילים 6־12, 13־18, 19־30 ובנקודת הזמן של עשר שנים לפני גיוסם למחקר.
 
המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות: קבוצת הנמנעים מצריכת מוצרי חלב; קבוצת הצורכים מדי פעם (פחות מחמש כוסות חלב או שמונה מנות של מוצרי חלב אחרים בחודש); וקבוצה של מי שצורכים חלב בקביעות (יותר מחמש כוסות או שמונה מנות של מוצרי חלב אחרים בחודש).
 

מהממצאים של המחקר עולה כי שתייה של יותר מחמש כוסות חלב בחודש הפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן מערות האף והלוע ב־26% בקרב המשתתפים שנהגו לשתות חלב כשהיו בגיל 6־12; ב־32% בקרב המשתתפים ששתו חלב כשהיו בגיל 13־18 ובקרב אלו ששתו חלב כשהיו בגיל 19־30; וב־28% בקרב  המשתתפים ששתו חלב במהלך עשר השנים לפני הגיוס למחקר. לא נמצא קשר בין צריכת מוצרי חלב אחרים והפחתת הסיכון לחלות. 
 
החוקרים מציינים כי ממצאי המחקר התצפיתי מצביעים על חלב כגורם מגן אפשרי מפני סוג סרטן זה. כלומר, שתיית יותר מחמש כוסות חלב בחודש הפחיתה את הסיכון לסרטן ב־2% בקרב אנשים ששתו חלב כשהיו בקבוצת הגיל 13־18 או 19־30.