בשורות טובות לחולי האלצהיימר: מחקר חדש בשיתוף פעולה בין הטכניון לאוניברסיטת בר אילן מהווה פריצת דרך מדעית בטיפול במחלת האלצהיימר. הודות למחקר, תרופה שהייתה קשה עד בלתי אפשרית לטיפול במחלה הקשה, נעשתה שימושית בעזרת הטכנולוגיה שפותחה במחקר. הפתרון החדיש נמצא בצ'יפ סיליקון בגודל ננומטרי ש"מרמה" את מחסום ה-BBB (מחסום הדם-מוח) ומאפשר את כניסת התרופה ופעילותה בין רקמות התאים.

החוקרים טוענים כי פריצת דרך מעין זו עלולה לגרום לעצירת התפשטות המחלה. התגלית נמצאה על ידי פרופ' אסתר סגל והדוקטורנט מיכאל רוזנברג מהפקולטה לביוטכנולוגיה והנדסת מזון בטכניון, לצד פרופ' אורי שפי והדוקטורנטית נטע צילוני-חנין מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן.

אלצהיימר היא מחלה נוירולוגית שמקורה בתאי המוח. הגורם המרכזי להתפתחותה הוא הצטברות של חלבון בשם אמיוליד-בטא ברקמות המוח, שהורג את התאים הנוירונים באזורים שונים של המוח. נזק שכזה יכול לפגוע במנגנונים חיוניים לתפקוד המוח.

פריצת הדרך, שמאפשרת לרכיב הבקטריאלי בתרופה לחדור את מחסום ה-BBB שמגן על המוח מפני רכיבים שעלולים להזיק לו, הייתה משימה לא פשוטה לביצוע, שכן, באופן טבעי המוח ינסה לדחות תרופות שבכוונתן לטפל במחלה. צ'יפ הסיליקון החדיש שפותח על ידי המדענים והמדעניות הישראלים פותר, כאמור, את הבעייתיות הזו.

החלבון משתחרר מהשבב ברגע שהוא מגיע לרקמה הייעודית במוח, תוך התפרקותו לרכיבים שאינם רעילים. מחלת האלצהיימר, שהיא התגלמותה הנפוצה ביותר של מחלת הדימנציה, מאופיינת בסימפטומים כגון איבוד הזיכרון, בעיות במרכזי הדיבור, התמצאות במרחב ופגיעה משמעותית בתפקודים מוטוריים כאלו ואחרים. לרוב המחלה מופיעה בקרב האוכלוסייה המבוגרת, ובשל העלייה בתוחלת החיים בעולם, המחלה כעת נחשבת כמגפה בקרב קשישים ואף מכונה "המגפה של המאה ה-21".