משרד הבריאות הודיע היום (שבת) כי מספר ישראלים ששבו מסין הוכנסו לבידוד ועברו בדיקות כדי לברר האם נדבקו בנגיף הקורונה. בכל המקרים שנבדקו בבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים ובבית החולים "שיבא" בתל השומר נשללה הימצאותו של הנגיף. במקרה אחר, של תיירת סינית שנבדקה בבית חולים בבית ג׳אלה ברשות הפלסטינית טרם התקבלה תשובה האם מדובר בנגיף.

מבית החולים "הדסה עין כרם" נמסר, כי "אל חדר המיון הגיע אתמול בחור בן 35 שסבל מחום וקוצר נשימה. מאחר וחזר מסין לפני מספר שבועות, נלקחו דגימות לבדיקה ובמקביל נערכו התייעצות עם משרד הבריאות, בסיומן הוחלט כי ישהה בבידוד בביתו עד להגעת תוצאות הבדיקות". הערב דווח כאמור, כי תוצאות הבדיקה שליליות.

נשיא סין, שי ג'ינפינג, אמר כי ארצו ניצבת בפני "מצב חמור" לאור התפשטותו המהירה של נגיף הקורונה. הנשיא אמר את הדברים במהלך ישיבה מיוחדת בנושא המלחמה בווירוסף, שגבה את חייהם של 41 בני אדם.

הבוקר דיווחה סין כי מניין הקורבנות עלה ביממה האחרונה מ-26 ל-41. אחד מ-15 הקורבנות הנוספים הוא רופא בן 62 מהעיר ווהאן, אשר בא במגע עם חולים.

העיר ווהאן, על 11 מיליון תושביה, ממשיכה להתנהל תחת מצור. רשתות סטארבאקס ומקדונלדס הודיעו על סגירת כל סניפיהן בעיר למשך השבוע הקרוב.

בתוך כך, מקרה ראשון של הידבקות בווירוס נרשם גם באוסטרליה. מדובר באזרח סיני בשנות ה-50 לחייו, אשר הגיע למדינה מארצו בשבוע שעבר.

ביום חמישי פירסם משרד הבריאות לראשונה מסמך רשמי, ובו הנחיות המתייחסות לנגיף הקטלני. המסמך כולל הנחיות לבתי חולים, מרפאות הקהילה וכן לתושבים. באופן מפתיע, המסמך מדגיש שלנוסעים לסין אין בשלב זה אזהרת מסע, אך כן נכתב כי "יש לשים לב כי ישנן מגבלות תנועה המוחלות על ידי השלטון הסיני בערים שונות ויש להתעדכן עליהן בזמן אמת". אולם, במסמך מודגש שלא ניתן לשלול אפשרות של הגעת מקרים לישראל.

בהנחיות, עליהן חתומות ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי וראש חטיבת הרפואה, ד"ר ורד עזרא, מצוינות גם המלצות לכל הנוסעים לווהאן, בהן הימנעות ממגע עם בעלי חיים חיים או מתים והימנעות משהייה בשווקי בעלי חיים; הימנעות מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה; הקפדה על רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי לעיתים קרובות ולאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו וכן הימנעות משהיה בלתי-הכרחית במוסדות בריאות בווהאן.

עוד מותוות הנחיות למקרה של הופעת מחלה נשימתית (חום ושיעול) בעת הנסיעה או בתוך 14 ימים משהייה אחרונה בווהאן.  אם אלה מופיעים בחו"ל, ההנחיה היא לצמצם מגע עם אחרים כדי לא להדביק אותם; כיסוי הפה והאף בעת שיעול ועיטוש וכן לשקול פניה לעזרה רפואית בתלות בחומרת המחלה ובמקום השהיה.

אם התסמינים מופיעים בישראל, ובתוך 14 ימים משהייה אחרונה בווהאן - יש לפנות בהקדם למחלקה לרופאה דחופה בבית חולים קרוב, כאשר יש להודיע מראש טלפונית וליידע את צוות המיון שהמטופל סובל ממחלה נשימתית ושהה בווהאן. בנוסף, יש יש להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, ועד לבדיקת הרופא אף מומלץ לכסות את הפה ואת האף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר. עוד נכתב כי בכניסה למרפאה או לחדר מיון יש לדווח מיידית לפקיד הקבלה או לאחות על סימני המחלה ועל הקשר לשהייה בווהאן ב-14 יום טרם הופעת סמני המחלה.

ארגון הבריאות העולמי אישר כי קיימת אפשרות להעברת הנגיף מאדם לאדם. תקופת הדגירה המשוערת היא חמישה עד שבעה ימים, כשהטווח נע בין שניים ל-14 יום.

בשל חגיגות השנה הסינית החדשה שעתידות להתקיים בחודש הקרוב, קיים חשש מוגבר להפצת המחלה בתוך סין ומחוצה לה. ה-ECDC מעריך את הסיכון להבאת מקרים לאירופה כבינוני. כאמור, במסמך של משרד הבריאות מודגש כי לא ניתן לשלול אפשרות של הגעת מקרים לישראל.