משרד הבריאות ממשיך בהיערכות לקראת אפשרות ממשית שנגיף הקורונה יתגלה אצל חולה בארץ. אף שנכון להיום (שלישי) אין מקרה מאומת של קורונה בישראל, הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות כי "הנחת העבודה היא שיהיה אצלנו חולה קורונה ואנחנו הכל חוץ משאננים, נערכים לכך ויודעים להתמודד".

בשיחה עם כתבים הוא הסביר שהאירוע "מתפתח ברמה של דקה אחר דקה והכל יכול להשתנות בכל רקע. מחר אפשר לקום בבוקר ולגלות מסה של חולים מחוץ לסין או לגלות שהנגיף עבר מוטציה ונהיה אלים יותר ומדבק יותר". חמור מזה, הסוף כרגע לא נראה בעין: "אף אחד לא יודע כמה זמן זה ההתפשטות תימשך בכלל. אנחנו פועלים לפי הנחיות ארגוני הבריאות העולמיים, וסין פועלת בשקיפות מלאה מולם".

פועל סיני מפונה לברזילי מחשש להדיבקות בנגיף הקורונה. צילום: דוברות מד"א
פועל סיני מפונה לברזילי מחשש להדיבקות בנגיף הקורונה. צילום: דוברות מד"א

ההיערכות בישראל כוללת מעבדות מרכזיות ששוכללו בימים האחרונים כך שהן אמורות לדעת לזהות את הווירוס בטווח של שעות בלבד. עם זאת, לגבי חדרי בידוד, במשרד הבריאות לא מסתמכים על חדרי הבידוד שבבתי החולים, למקרה שההיקפים של החולים יהיו רחבים מלהכיל והמספרים יגיעו למסות של חולים. בתור "גיבוי", במשרד הבריאות מסתמכים על חדרי בידוד בקהילה ובמקרה של תחלואה קלה, בבתי החולים (שמסיבות אחרות ביניהן הגיינה, מהווה אופציה אופטימלית). 

בר סימן-טוב התייחס לתמיהה שנשמעה בימים האחרונים, ביחס להיעדר הוראה מצד משרד הבריאות למדוד חום לבאים בשדה התעופה. "אין המלצה בארגוני הבריאות הבינלאומיים על כך, זה לא יעיל ואפילו עלול להזיק", הוא הסביר. "מעבר לעובדה שבאמצעות אקמול יהיה אפשר לעבור את הביקורת, יש הרבה חולים בקורונה שלא מפתחים שום סימפטום, מה גם שיש גם תקופת דגירה שנמשכת בין יומיים לשבועיים, ומנגד ייתכנו חולים עם חום מסיבות אחרות. וכל התקהלות של שבים מסין מדי יום בנתב"ג כשלעצמה לא תעשה טוב. אם בהמשך ארגוני הבריאות העולמיים יורו על כך שיש טעם, נפעל בהתאם". 

כיוון שהנגיף עצמו הוא חדש לעולם המדע, במשרד הבריאות מדגישים כי אין טיפול ייעודי למחלה, לא תרופה ולא חיסון. כך, שאפשרויות הטיפול בטווח הנראה לעין כוללות טיפול תומך, כהורדת חום ובמקרים מסוימים סיוע בנשימה. גם אנטיביוטיקה אין שכן המחלה ויראלית. בהקשר זה יצוין שלפי דיווחים ראשוניים שמתפרסמים בימים האחרונים, בסין בוחנים אם תרופה המיועדת נגד HIV במטרה למנוע ממנו להשתכפל, יכולה להועיל בקורונה.

עם זאת, נחמה פורתא היא שאחוז התמותה מבין החולים המאומתים עומד נכון להיום על כ-2.5%, 107 מקרים מתוך 4474 מקרים מאומתים של חולים בנגיף, וכ-60 חולים מתוך כלל החולים המאומתים הספיקו להבריא לחלוטין. 

ובזירה אחרת, תחלואת השפעת בישראל נמצאת אומנם בעלייה אבל נראה שהתמתנה יחסית לשלב זה של העונה אשתקד. לפי הדוח האפידמיולוגי האחרון של משרד הבריאות, בעונה הנוכחית נפטרו 43 ישראלים משפעת, זאת מתוך 351 חולים. 89 מהחולים הם ילדים עד גיל 18, מתוכם חמישה נפטרו. לצורך השוואה, בשבוע זה בחורף אשתקד נרשמו 163 מקרי תחלואה, מתוכם 49 פטירות, ובחורף לפני שנתיים 198 חולים, מתוכם 90 פטירות.