מדינת ישראל נערכת להבאתם של אזרחיה הנמצאים על ספינת הקורונה ה"דיימונד פרינסס" מול חופי יפן בתנאי בידוד הגנתי.
 שר הבריאות, מר יעקב ליצמן, ומנכ"ל משרד הבריאות, מר משה בר סימן טוב, הנחו את המרכז הרפואי"שיבא" בתל השומר על מנת שייערך לקליטת הישראלים עם הגעתם ארצה.
 
מהמרכז הרפואי נמסר כי הוא ערוך לקליטת הישראלים ביחידה נפרדת שתאויש על ידי צוות ייעודי ונפרד שהוקצה לצורך משימה זו בלבד. במהלך שהיית המטופלים ביחידה הייעודית, ימשיך המרכז הרפואי שיבא בפעילותו השוטפת, וזאת תוך הפרדה מלאה – פיזית ותשתיתית – ממתחם הבידוד".
 
שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: ״אנחנו עובדים בתיאום עם שלטונות יפן, משרד החוץ וכל גופי החירום במדינה על מנת להשיב ארצה את הנוסעים על הספינה בשלום, נעשה זאת תוך הקפדה יתרה על בריאות אזרחי מדינת ישראל והקפדה על בריאות הנוסעים. הנחיתי את בית החולים להערך למהלך הלוגיסטי המורכב".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן הוסיף: "כל הטיפול בהבאת הנוסעים מהספינה הוא אירוע לוגיסטי ורפואי מורכב וזה מבחינתי המקום להודות לכלל הגופים שלוקחים בכך חלק. לכלל חברות הביטוח מגדל, הראל, כלל ופספורטכארד שחכרו את המטוס ומסייעים בהבאתם של הנוסעים. כמו כן למד"א שיערך בשדה התעופה להסיע אותם ל'שיבא' לבידוד ולבדיקות רפואיות.

פרופ' אלחנן בר-און, מנהל המרכז לרפואה במצבי חירום ב"שיבא" אמר, כי "המומחיות שלנו היא בהובלה ובטיפול במשימות חירום לאומיות, וכך נעשה גם במקרה זה – במקצועיות ובאחריות".

הנגבי הורה למנוע כניסת עובדים מתאילנד

לאור הנחיית משרד הבריאות לבידוד לנוסעים השבים מתאילנד, ולנוכח העובדה שבעוד שעות אמורה לצאת טיסה מתאילנד ועליה עשרות עובדים זרים למשקים חקלאיים, מבקש שר החקלאות להאריך את שהיית העובדים הזרים מתאילנד בישראל, ולא להביא חדשים במקומם. שר החקלאות, צחי הנגבי, אמר: "צריך להאריך שהיית עובדי חקלאות מתאילנד בארץ, ולא לאשר כניסת חדשים".

השר הנגבי הנחה את מנכ"ל משרדו, שלמה בן אליהו, לפנות למשרדי הבריאות, הפנים והחוץ, ולהביא בפניהם את עמדת משרדו לפיה מן הראוי להימנע בעת הזו מהגעת עובדים חדשים.

"כולם יידבקו"

לנה סמואלוב, ישראלית שנמצאת על "ספינת הקורונה" העוגנת לחופי יפן, סיפרה הבוקר (שני) על הרגעים הקשים שעוברים הנוסעים בשבועות האחרונים. בראיון בתכנית של אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM אמרה סמואלוב כי "אין סיכוי להישאר בריא כאן, אני חושבת שגם אני נדבקתי".

"אתם בטח יודעים שכבר שלושה ישראלים ירדו מהספינה, בהתחלה היה עדכון של שני אנשים והיום בלילה עוד אישה אחת. לדעתי בסיום הבידוד פה כולנו נעבור לבית חולים, אני לא חושבת שיש סיכוי להישאר פה בלי וירוס בספינה".

ציוד מיגון ייעודי לשוטרים

במסגרת היערכות המשטרה למצב שבו תידרש בעתיד לסיוע באכיפה למשרד הבריאות על פי צו או לגורמי הרפואה בעת הצורך, הוחלט כי בימים הקרובים יחולקו לשוטרי הסיור בשטח ציוד מיגון ייעודי (מסכות ונשמיות) שיימצאו בניידות המשטרה במוכנות לשימוש מיידי בעת הצורך.

מהמשטרה נמסר כי מדובר במהלך שנועד להגביר את המוכנות המבצעית של הכוחות לתרחיש עתידי שטרם התממש באזורנו, על מנת לספק לשוטרים את כל האמצעים לבצע את תפקידם בשגרה ובחירום.



את חושבת שבסופו של דבר כולם על הספינה ידבקו?
"כן, אני חושבת שיש גם אצלי אבל אצלי זה עובר בלי סימפטומים, לבחור שאיתי בחדר היה חום אתמול גבוה קרוב ל- 6 וחצי שעות, אח"כ ירד החום והיום הוא עם 36.6 כמו כולם. זה נותן שטח למחשבה, מישהו עובר את זה יותר קשה, או יותר קל, בלי סימפטומים, בלי שיעול, ובלי כל הדברים שצריכים להיות. אני חושבת שאין סיכוי פה בספינה להישאר בלי וירוס, אתה מבין שלכל חדר נכנס אויר מהמיזוג המרכזי אבל כל פעם שאדם פותח דלת, או לקבל אוכל או משהו, יש סירקולציית אוויר.. אם בן אדם חולה פתח את הדלת - אז אוויר מזוהם יצא לפרוזדור, ואחר כך שכן שלו, נניח, פתח גם את הדלת והאוויר המזוהם נכנס לחדר שלו. לפי כל המחקרים זה נשאר באוויר למשך יותר מ-48 שעות ולא שמעתי שיש חיטוי לאוויר. בגלל זה כנראה שאחרי שנקבל את התוצאות של הטסטים כולנו נעבור לבית חולים ביפן".

כשנשאלה האם היא יודעת מי מבין הישראלים נדבק בקורונה, אמרה: "ניסיתי לדבר עם ניקול היום בבוקר, אבל כנראה שעבר עליה לילה לא פשוט. אני גם הייתי במרפסת עד 4 לפנות בוקר והסתכלתי איך האמריקנים מפנים את הספינה. היום הקנדים והונג קונג צריכים לפנות מהספינה, נראה לאן ייקחו אותנו ואיך".



סמנכ"ל משרד הבריאות ליפן הגיע אתמול ליפן כדי לסייע ביחד עם רופא מיוחד מהארץ. השאלה המרכזית עכשיו היא איך יעבירו אתכם ולא יסתכנו בהדבקה של אנשים נוספים.
"אנחנו  צריכים לקבל את התשובות לטסטים ולדעתי אנשים בריאים ואנשים חולים לא יכולים לנסוע ביחד. מי יכנס לשירותים אחרי מישהו שיש לו וירוס? אנחנו יודעים שגם דרך השירותים זה עובר".

איך נראה הפינוי אתמול?
"שלחו הרבה אוטובוסים, זה המשיך כמעט ארבעה שעות. הם פינו את הספינה. האנשים ירדו שמחים, עשו לנו שלום עם הידיים, היה נחמד להסתכל איך הם עוזבים את הספינה".

הם כולם ישבו ביחד באוטובוס עם כוחות החילוץ?
"באו לאסוף אותם עם האוטובוסים, היו 13 אוטובוסים גדולים".

מה אתם מצפים מהממשלה ומשרד הבריאות?
"רויטל, הקונסולית שלנו בטורקיה אמרה שתשתדל לעדכן אותנו, אנחנו מחכים שיגיע פרופסור גרוטו, הרבה זמן לוקח לו. אנחנו גם לא יודעים אם יתנו לו לעלות לספינה או לא. בינתיים לא שמענו ממשרד הבריאות דברים חדשים. עכשיו אשב מול הטלוויזיה וגוגל לחפש מה אומרים".

את מתגעגעת לאנשים בארץ?
"אני סבתא מאושרת, אני מבת ים במקור אבל אני עובדת בתל אביב וכל יום מדברת עם המנהלים מהעבודה. כולם מחכים שנחזור וכולם מאחלים לנו הרבה בריאות, סבלנות והרבה תמיכה".