התפשטות מגיפת הקורונה: הנגיף הקטלני התפשט עד כה לכ-32 מדינות וממשיך לגבות קרבנות ברחביה העולם. על פי הודעה רשמית שפרסמו היום (רביעי) רשויות הבריאות באיראן, מספר המתים הרשמי כתוצאה מהידבקות במחלה עלה ל-19. עם זאת, אתמול דווח כי מספר המתים האמתי כתוצאה מהידבקות בנגיף עלה ל-50. כזכור, אתמול דווח כי טורקיה סגרה את מעבר הגבול עם איראן בעקבות התפשטות הנגיף במדינה. 

התפרצות הווירוס הסיני במזרח התיכון מעוררת דאגה גם בישראל, זאת בעיקר לאור החששות העולים בנוגע לאמינות הנתונים שמפרסמות הרשויות האיראניות ביחס להיקף התפשטות המחלה בתחומי המדינה. רמי עמרני, מנהל רדיו "רן" בפרסית ומומחה לענייני איראן, התראיין היום בנושא בתכניתם של אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM

גולן: מה קורה בטהרן?
"באופן רשמי, הממשלה הודיעה על 15 הרוגים ו-61 נדבקים, בחשבון מאוד פשוט לפי הנתונים שמגיעים מהמחוזות השונים, עולה כי יש כ-70 הרוגים ו-200 נדבקים. יכול להיות שיש עוד הרבה יותר חולים, כל מחוז דיווח על הרוגים במחוז שלו ובחשבון כולל עולה שיש כ-70 הרוגים".

אילה: הסיפור עם סגן שר הבריאות שחלה, זה מאד דרמטי. איך האיראנים מאפשרים סצנה כזו פומבית?
"יש כעס מאוד גדול על המשטר באיראן. שלושה שבועות הסתירו שיש קורונה במדינה, והסיבה היא בגלל הבחירות. הם פחדו שאנשים ידעו על המחלה ולא יצאו לרחובות, ולכן הסתירו. זה גרם לנדבקים רבים יותר, כי אנשים לא היו מודעים למחלה והמשיכו בשגרה".

גולן: מה מצבו של סגן שר הבריאות האירני?
"הוא פשוט חולה. יש עוד שניים מאנשי המשטר שכבר נפטרו מהמחלה. יש הרבה אנשי משטר שנדבקו. המחלה נכנסה לאיראן מהעיר קום. 700 עולים סינים באו לביקור בעיר וחברת התעופה המשיכה להטיס אנשים לסין ולהחזיר אותם".

אילה: מה בנוגע לכעס של תושבי באירן?
"מיד לאחר הבחירות, התחילו להודיע על הקורונה במדינה, כדי לעורר פחד. עכשיו ישתמשו בזה כדי שאנשים לא יתארגנו ויצאו לרחובות, כדי שלא יפגינו נגד המשטר. לפני כן הממשלה לא רצתה שהציבור ידע, עכשיו הם משתמשים בזה. לכן, הביאו את סגן שר הבריאות כדי שיודיע את הדברים".

גולן: מישהו חושב שזה מהונדס? אילה: רומזים אלינו, לא?
"לא כל כך, זו קונספירציה ברשת וביטויים אנטישמיים, ברוח 'הישראלים והציונות אשמים בחור באוזון ואשמים בהכול'. יש כעס מאוד גדול על חוסר האחריות של המשטר וחוסר האחריות בטיפול במחלה, וכן עצם הסתרת המחלה. הכעס מופנה יותר כלפי המשטר במדינה ומשרד הבריאות, שרק לפני 3 חודשים הדביק אנשים איידס משום שלא היו סטריליים בעת שימוש במזרקים".

מעבר להתפשטות הנגיף במזרח התיכון, קיים חשש כי הווירוס מגיע גם לאזורים נוספים ומרוחקים יותר בעולם. הבוקר נודע כי קיים חשש מפני חולה ראשון בדרום אמריקה, כשמרד הבריאות הברזילאי פרסם הצהרה רשמית לפיה גבר כבן 61 מסאו פאולו, ששב לאחרונה מאיטליה, נבדק לאחר שהחל להפגין סימפטופמים של המחלה. במידה ויימצא כנשא חיובי של הנגיף, הוא יהיה החולה הראשון המאומת בדרום אמריקה. 

בנוסף, באיטליה עלה מניין החולים בעיר לומברדי, שהיוותה מוקד מרכזי להתפרצות המחלה במדינה. מעל 320 איש כבר נדבקו בנגיף באזור, מתוכם גם מספר קטינים, הצעיר מביניהם כבן 4 ועוד שניים נוספים בני 10 ו-15, המאושפזים כעת בבתי חולים בעיר. כ-12 אנשים נהרגו מהמחלה במדינה נכון לרגע זה.   

בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, התראיין גם הוא בתכניתם של אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM, ושוחח עימם על איום הקורונה בישראל ועל חששות משרד הבריאות מפני התפרצות המחלה במוקדים שונים באירופה, המהווים אתרי תיירות פופולריים בקרב אזרחים ישראלים וגורמים נוספים שעשויים להאיץ את התפשטות המחלה.  

גולן: מה שלומנו הבוקר?
"לצערנו, זה אירוע בו חדשות טובות יגיעו בבקרים הקרובים. אנחנו באירוע מתפתח ואנחנו רואים את מה שחששנו מפניו, אבל ציפינו שנראה את זה, שמצאו עוד ועוד אשכולות של הידבקות במחלה בעוד מקומות בעולם. זה התחיל עם קוריאה הדרומית, ועכשיו, הסיפור של הימים האחרונים, זה איטליה, כמו גם סיפור מאוד מאוד גדול באירן".

גולן: הקרבה לאירופה מהווה סכנה לישראליים?
"אנחנו אומרים לאורך כל הדרך, הסיפור של הגעת הנגיף לישראל הוא בלתי נמנע ואנחנו רוצים לראות איך אנחנו דוחים את זה ככל הניתן. אנחנו עושים צעדים אגרסיביים, שתמיד נראים אגרסיביים מידי ואחר כך מתבררים כשקולים. הצעדים האלו נועדו למניעה, ואני מקווה שהם עושים את זה. הנחת העבודה שלי היא שהמחלה כבר כאן, נכנסה לכאן, או דרך הקבוצה הדרום קוריאנית או בדרך אחרת. איטליה זה אירופה, אבל לא מדובר רק באיטליה. בסוף נראה את זה בעוד הרבה מאוד מוקדים באירופה וגם אירן תאגף אותנו מהכיוונים האחרים".

אילה: בהתחלה הייתה ביקורת על חסימת הגבולות, ובסוף מתברר שזה היה תבוני וצפה את העתיד? מהצד השני, רואים שבשלב זה, למעט אנשי הספינה מיפן, וכן מכל הסיפורים על אנשים שבאו במגע עם התיירים הקוריאניים ויוצאים היום מבידוד, לא הייתה פגיעה.
"אני חושב שנצטרך לעבור בין 4 ל-6 שבועות כדי שנהיה בטוחים. יכול להיות שהקבוצה הזו הסתובבה לאורכה ולרוחבה של ישראל בהרבה מאוד אתרים המוניים, הרבה מאוד בתי מלון, מסעדות, כנסיות, מערת המכפלה והרשות הפלסטינית. במקומות האלה מסתובבים הרבה אנשים, חלקם תיירים וחלקם ישראליים, או תיירים שמבקרים אחר כך במקומות אחרים. יכול להיות שמישהו נדבק, וכיוון שהמחלה היא בעלת סימפטומים קלים מאד בהתחלה, או קלים עבור חלק מהאוכלוסייה, האדם שנדבק יכול לא לשים לב בכלל, וכך להדביק עוד מישהו. עברו 14 יום, ואחר כך יעברו עוד 14 יום, ואז נראה מצבור של אנשים חולים".

גולן: הבחירות יהיה כסדרן?
"נכון לכעת, אנחנו לא רואים תרחיש בו הקורונה מפריעה לבחירות להתקיים כסדרן. הדאגה הגודלה ביותר היא 'פייק ניוז', וגם בשביל זה אנחנו מרכזים מאמץ".