נגיף הקורונה שממשיך להתפשט ברחבי הארץ והעולם, כאשר עד היום (שלישי) אותרו 12 חולים בישראל, מייצר סוגיות רבות בנושאי תעסוקה, יחסי עובד מעביד וזכויות עובדים בסיטואציה שטרם הכרנו. עורכת הדין שירה להט, שותפה במשרד יגאל ארנון ושות' ומומחית בדיני עבודה, עושה סדר בסוגיות הרבות שמעלה הנגיף הסיני.

הילד שלי נדרש להיות בבידוד ואני צריך להישאר איתו בבית. מה מגיע לי?
מאחר ודין שהייה בבידוד כדין מחלה, אני סבורה שיש לראות בהעדרות כזו כהעדרות בשל מחלת ילד, בהתאם לכללים החלים על העדרות כזו (ילד עד גיל 16, על חשבון ימי המחלה של ההורה, בתנאי שרק הורה אחד נשאר עם הילד, וכו'). אמנם, נוסח "אישור המחלה" הגורף שפירסם משרד הבריאות מדבר על "עובד", אך ברור כי הכוונה היתה להחילו על כל "אדם" השוהה בבידוד.
 
אני צריך להיות בבידוד, אבל אני לא חולה ורוצה להמשיך לעבוד. אפשר?
הבידוד נכפה על עובדים רבים אשר לשמחתם אינם חולים, וחלקם מבקשים להמשיך ולעבוד מהבית כרגיל בתקופת הבידוד. מי שאינו חולה ורק שוהה בבידוד, יכול לבקש ממעסיקו לעבוד מהבית בתקופת הבידוד. אם המעסיק יסכים לכך, העובד ימשיך לקבל את שכרו הרגיל וההעדרות לא תנוכה ממכסת המחלה של העובד.
 
אחד העובדים חזר מחו"ל והוא משתעל, והעובדים האחרים מבקשים שהוא לא יגיע לעבודה. מה אני כמעסיק יכול לעשות?
אזכיר, כי על המעסיקים נאסר לאפשר כניסה למקום העבודה של מי שמחויב לשהות בבידוד. מאידך, אם הנחיות משרד הבריאות אינן מחייבות בידוד, המעסיק אינו יכול למנוע מעובדים להגיע לעבודה (גם אם הקולגות מבקשים זאת וחוששים לעבוד במחיצת עובד פלוני). המעסיק יכול לבקש מהעובד לעבוד מהבית, ואם העובד יסכים לכך, זה כמובן מותר. 
 
נקבעה לי נסיעת עבודתה לחו"ל, אך אני חושש לנסוע בשך המצב, האם המעסיק יכול לחייב אותי לטוס?
מעסיקים אינם יכולים לחייב עובדים לטוס לחו"ל לצרכי עבודה למדינות לגביהן פירסם משרד הבריאות אזהרת מסע. לגבי יתר המדינות, יש להפעיל שיקול דעת בהתאם להנחיית משרד הבריאות ולשקול את נחיצותן של נסיעות לחו"ל.

עו
עו

 
אישרתי לעובדים לצאת לחופשה בחו"ל לפני התפרצות הקורונה, אבל עכשיו זה אומר שהם יעדרו גם 14 יום אחרי החופשה המאושרת כי יצטרכו לשהות בבידוד. זה פוגע בעבודה, מה אפשר לעשות?
מקומות עבודה מסוימים ביקשו מעובדיהם לבטל נסיעות מתוכננות לחו"ל, על מנת שהעובדים לא ידרשו להעדר מהעבודה תקופה נוספת של שבועיים לאחר שובם מהחופשה, בשל הצורך לשהות בבידוד. נראה, כי מעסיק שכבר אישר לעובד לצאת לחופשה, לא יכול לדרוש ממנו לבטלה. לעומת זאת, עובד אשר פונה עכשיו ומבקש לצאת לחופש, ומציין שבכוונתו לטוס לחו"ל במהלך החופשה, לגיטימי כי המעסיק יביא במסגרת כלל השיקולים לאישור החופשה, גם את האפשרות שהעובד יידרש להעדר מהעבודה שבועיים נוספים לאחר שובו מהחופשה בשל הצורך לשהות בבידוד.
 
אני עצמאי, ואם אני בבידוד מי ישלם לי דמי מחלה?
עצמאים אינם זכאים לדמי מחלה, כי אין להם מעסיק. כרגע שכירים אינם זכאים לפיצוי אם ייגרמו להם הפסדים בגלל שנאלצו לשהות בבידוד, כמו שהיה קורה אילו היו נעדרים מהעבודה עקב מחלה "רגילה".

לסיכום - הכותבת אינה רופאה (מקסימום היפוכנדרית) לכן חשוב להדגיש, כי יש קודם כל להישמע להוראות משרד הבריאות ולפעול לפיהן, ומעסיקים חייבים לכבד את ההנחיות הללו בין שהן חלות עליהם ובין על עובדיהם.