גוברת ההיערכות להתפשטות נגיף הקורונה בישראל בקרב הגופים השונים. בשירות בתי הסוהר דיווחו היום (שלישי) כי החלו דיונים בנושא הווירוס הסיני במערכות השב"ס, וכי נשקלת האפשרות להגבלת ביקורים בבתי הכלא מחשש להידבקות במחלה בקרב אסירים. 

בתוך כך, במערכת הבריאות ממשיכים את פעולות ההכנה לקראת קליטת חולים ונשאים אפשריים של הנגיף. מדוברות בית החולים רמב"ם בחיפה נמסר כי ההכנות לפתיחת מחלקת הקורונה בבית החולים נמצאות בשלבים הסופיים וצפויות להסתיים בקרוב. במסגרת ההכנות נערכו הצוותים, הכוללים אחיות, רופאים ומתנדבים, והודרכו על הליכי ההתמגנות מהמחלה, זאת לצד הדרכת היכרות עם מערכת ניטור מרחוק לבדיקת המדדים החיוניים של החולים, שתכנס לשימוש ראשון בישראל.

המחלקה המבודדת תתפוס קומה נפרדת וכן מעלית נפרדת וכניסה נפרדת לאמבולנס בבניין מאייר בבית החולים, זאת תוך מחשבה למנוע מגע עם חולים אחרים ככל הניתן. המחלקה מתוכננת לקליטת 30 מטופלים ותכלול שני חדרים שיאפשרו קליטת ילדים, לצד חדר אחד המתוכנן לטיפול בחולים מונשמים. המחלקה תאוייש בצוות מוסמך, המונה 30 אנשים מטעם ההנהלה שיעבדו במחלקה זו באופן בלעדי. הצוות עבר הדרכה בנשא ההתנהלות עם החולים בבית החולים תל השומר, שם כבר פועל מרכז לקליטה וטיפול.

במהלך ההסמכה למדו את נהלי הקליטה, הבידוד, הטיפול רפואי והפעולות הלוגיסטיות המיוחדות הנדרשות במצב של טיפול בנשאי וחולי קורונהץ בנוסף, הצוות יצר נהלים המתאימים לבית החולים רמב"ם, תוך התייחסות לאפשרות שחולה קורונה עשוי להזדקק להליכים רפואיים שונים כמו ניתוח, צינתור ועוד. 

לצורך בידוד מוחלט של החולים, הוקדשה מחשבה לוגיסטית מעמיקה, לכן, ליד כל מיטה הוצבה מערכת של טלפון ו-ווידאו שיאפשרו לחולים לתקשר עם הצוות וכן עם בני משפחתם, אשר לא יורשו להיכנס למחלקה, אך יוכלו לדבר עם יקיריהם מחדר משפחות מיוחד. 

כאמור, במחלקה ייעשה שימוש ראשוני במערכת שפותחה על ידי סטארט-אפ ישראלי בשם "ביו-ביט", הכוללת מדבקות ניטור חכמות המשמשות תחליף לאמצעי הניטור הקיימים. המדבקה תודבק לחולים ותאפשר ניטור רציף של קצב נשימתו, הדופק, לחץ דם, טמפרטורת גוף וכן מדדים חיוניים נוספים. הנתונים ישודרו בצורה אלחוטית בזמן אמת למערכת מידע המאפשרת מעקב צמוד לחולים ללא צורך במגע אדם. בנוסף, המערכת תאפשר זירוי התדרדרות במצבו של החולים בשלבים מוקדמים. 

"הקמת מחלקה ייעודית לקליטת חולי קורונה מעמידה בפנינו אתגרים רבים, את חלקם אנחנו לומדים לראשונה. יש לנו את הגב וההנחיה של משרד הבריאות וסיוע של המשרד להצטיידות מיוחדת, אבל הכול עומד על התגייסות של הצוות, הכולל רופאים, סיעוד, לוגיסטיקה. אנשים הגיעו להקים מחלקה מאפס במהלך הלילות וסופי השבוע האחרונים. יש התנדבות מרשימה ואני בטוח שנוכל לעמוד במשימה לספק רפואה איכותית לאזרחים ישראלים שעלולים למצוא עצמם כחולי קורונה – זה חלק מהייעוד שלנו כאנשי רפואה", אמר ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם.

כזכור, הבהלה מהתפשטות הנגיף בישראל גוברת, כשאתמול אותרו שני חולי קורונה נוספים. האחד תושב רמת גן שחזר מאיטליה ב-25 בפברואר, והאחר תושב אשדוד ששב גם הוא מארץ המגף יום אחד לאחר מכן. הם הוכנסו לבידוד בהתאם להוראות משרד הבריאות. נכון לרגע זה, אותרו בארץ 12מקרי הידבקות בנגיף.