ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים של משרד הבריאות בנושא הקורונה: "אני אומר משבר וצריך להבין, אנחנו בעיצומה של מגיפה עולמית. ישראל, יחד עם עוד 2-3 מדינות במערב, נמצאת במצב הטוב ביותר. הנחיתי מדיניות של היערכות יתר ולא חסר, נקטנו צעדים נוקשים. החוזרים מצרפת, גרמניה, שוייץ ואוסטריה נדרשים להיכנס לבידוד למשך 14 יום. נדרוש גם- להקפיד הקפדה יתרה על הגיינה אישית, שזה נגד הטבע האנושי, ולהימנע מלחיצת ידיים. אני לוקח על עצמי להיות הראשון".

שר הבריאות יעקב ליצמן: "היסוד זה לשמור על מה שמשרד הבריאות מציג. נמנע התכנסויות של מעל 5000 איש. מתברר שחלק גדול מהאנשים שהיו באיטליה לא דיווחו איפה היו. לא נהסס מכלום, גם אם זה לא פופולרי, גם להחמיר מה שצריך".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "אנחנו יודעים לגבי כל אחד מה-15 ממי נדבק ומתי, מבחינה זאת המצב טוב. החשוב כרגע הוא להיות מהירים. אנחנו עושים פה פי 4 יותר בדיקות מארה"ב, כדי לצמצם פוטנציאל ההדבקה של אותם אנשים, הבידודים במספרים הולכים וגדלים וזה נראה נטל אבל האלטרנטיבה תהיה גרועה יותר".

בר סימן טוב הודיע על איסור כנסים בארץ ואיסור על אנשי בריאות ועוד אנשי שירותים חיוניים לטוס. "אני מבין את השלכות הכלכליות, אבל אם לא ננקוט בצעדים אלה, אז ההשלכות הכלכליות יהיו חמורות הרבה יותר", הוסיף.

הצהרת ‏משרד הבריאות: "נפעל בחומרה רבה מאוד נגד אנשים שלא מדווחים אמת, אבל אנחנו רואים שרוב הציבור מתנהג כהלכה ובצורה אחראית. הפרה של הבידוד היא בשוליים ובמקרים כאלה נפעל בחומרה".

נציב שירותי המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', אימץ את אחת ההמלצות ואסר באופן גורף על עובדי המדינה לצאת לחו"ל. בהתאם להמלצת משרד החוץ להימנע ככל הניתן מנסיעות לחו"ל, ובתיאום מראש עם משרד הבריאות - הוחלט כי נסיעת ראש המטה הכללי אביב כוכבי, שתוכננה להתקיים לארצות הברית בשבוע הבא תידחה למועד אחר.

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)

בין היתר משתתפים במסיבת העיתונאים מנכ"ל הביטוח הלאומי, שלמה מור יוסף, ומנכ"ל מד"א, אלי בין. הלילה צפויות לנחות בנתב"ג חמש טיסות מצרפת, שבע מגרמניה, שתיים מספרד, ארבע מאוסטריה ואחת משווייץ.

אתר משרד הבריאות קרס במהלך הערב.

ההודעה המלאה - 11 הצעדים של משרד הבריאות להתגונן בפני הקורונה:
 
1. ישראלים השבים  מ- צרפת, גרמניה, שוויץ, ספרד אוסטריה יחויבו בבידוד בית למשך 14 יום, ההחלטה רטרואקטיבית מיום עזיבת היעד.
2. זרים ממדינות אלו לא יוכלו להיכנס לישראל, אלא עם יציגו יכולת מוכחת לבידוד בית. ישום החלטה זו יכנס לתוקף בימים הקרובים. 
3. איסור גורף לקיום כנסים בינלאומיים בישראל. 
4. תושבי ישראל השבים מכינוסים בינלאומיים בחו״ל– יחויבו בבידוד בית 14 יום.
5. עובדי מערכת הבריאות – איסור גורף לצאת לחו"ל.
6. חל איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש.
7. חל איסור השתתפות בהתכנסויות מעל 100 איש , לאנשים שחזרו מכל יעד בחו״ל ב-14 הימים האחרונים.
8. המלצה לנציב שירות המדינה לאסור באופן גורף יציאות עובדים לחו"ל.
9. המלצה לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב , סכרת ,יתר לחץ דם , מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו״ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים. 
10. תיירים ששהו באיראן, עיראק, סוריה, לבנון (ב-14 יום האחרונים) לא יורשו להיכנס.
 11. משרד הבריאות ממליץ להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה ולהימנע מלחיצות ידיים.

בתוך כך, פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, התייחס בראיון לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM להסלמה בהתפשטות הנגיף. גרוטו הסביר מדוע המשרד יצא הודעות סותרות בנוגע לבידוד אוהדי מכבי ת"א שנכחו בבלומפילד במשחק הדרבי, וגם למהלכים העתידיים כדי למנוע את הנגיף.

"בהתחלה לא היה מיפוי מדויק של הדברים. לא היינו בטוחים שאפשר למפות את זה, ויצאה הודעה. אחרי בדיקה מוחדשת הבנו שזה לא יותר מכמה שורות קדימה ואחורה, זה סביר ולא קופץ יותר מזה, ותיקנו את ההודעה". 

בהמשך התייחס לתקנות הבידוד החדשות לחוזרים מצרפת, גרמניה, ספרד, שוויץ ואוסטריה, והודה כי הם מנסים לבלום את ההתפשטות. "אנחנו מקדימים צעדים, ולא עושים שום דבר חריג. בארה"ב הרמות הם לא כמו באירופה, ואם יהיה שינוי אנחנו נשנה את התקנות. אנחנו בישראל עדיין בשלב של בלימה, הצעדים האלה רלוונטיים גם אם תהיה התפשטות גדולה, והטיפול בה יהיה מניעת התקהלות וביטול אירועים". 

נושא נוסף אליו מיהר להתייחס פרופ' גרוטו הוא מצבם של המבוגרים וכל מי שנמצא בקבוצת הסיכון להידבק מנגיף הקורונה: "יש לנו המלצות לאנשים יותר מבוגרים וכאלה הנמצאים בקבוצות סיכון להימנע מאירועים. זה חלק מההנחיות, פשוט כולן עדיין לא התפרסמו. כרגע עוצר על יישובים, שכונות, וערים עדיין לא רלוונטי לנו. זה פחות רלוונטי לביצוע. אנחנו מתמקדים בהמלצות הכלליות, יחד עם הוראות ההיגיינה". 

עוד הוסיף: "לצערנו התמונה באיטליה דומה למה שראינו בסין, ואין ספק שאחוזי התמותה מהנגיף יחסית גבוהים". בהמשך שאל אריה אלדד אם לא היו מזהים את הווירוס כווירוס חדש, והמתים מהקורונה היו מצטרפים לרשימה של החולים משפעת, העולם היה יותר רגוע, "האם זה עודף הידע שהורג אותנו?"  אנחנו יודעים שסיכונים חדשים יותר מפחידים מישנים, אבל אנחנו מנסים להבין את העבודה בסין ולזהות את המקרים יותר מוקדם, כשנצא מזה נעבור למוד אחר".