ד"ר ליאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית, התייחס הבוקר (חמישי) בשיחה עם "הקבינט" לסערת נגיף הקורונה: "אנחנו לא בפאניקה אנחנו בבהלה נוראית, אני רואה את זה אפילו בבית החולים בו אני נמצא כעת. אני רואה את זה בכל מקום אני שומע מאנשים דברים פשוט מטורפים". הוא הסביר כי "אנשים בפאניקה, בהיסטריה ואנחנו יודעים מההיסטוריה של האנושות שקל מאוד לגרום לפאניקה, אנשים פוחדים וזה מחייב אותם לעשות צעדים לא הגיוניים. קשה מאוד להחזיר דברים לסדרם".

הוא ניסה להסביר ב-103FM למה להיות רגועים: "קודם כל עובדות רפואיות מה שאנחנו יודעים, המחלה הזו של קורונה היא לא מחלה קטלנית במיוחד, מקסימום, מקסימום זה בסין יש כ-3% אנשים שנפטרו, בכל העולם הרבה פחות". לדבריו, יש הרבה מדינות שיש שם הרבה אנשים עם קורונה וממש מעטים מהם נפטרו. הוא אמר כי "זה קצת יותר משפעת עונתית, אבל בשפעת הרי זה מחלה של מיליונים, בכל שנה מתים בעולם 200-500 אלף אנשים, חצי מיליון אנשים מתים משפעת עונתית. ב-80% מאלה שנדבקו המחלה היא קלה או קלה מאוד. 80% קלה מאוד".

איך אנחנו יודעים את הנתון הרי אם אדם עובר את המחלה בצורה קלה לא סביר שידווח.
"בוודאי, אתה צודק אז מה שאנחנו יודעים היום שיש הרבה יותר שנדבקו, אז החישוב של התמותה עוד יותר נמוך. לדעתי, הכי חשוב נכון לעכשיו לגבי הבהלה - אצל הילדים המחלה הזאת היא קלה ביותר, מעט מאוד ילדים שנחשפו לנגיף יש להם תסמינים. מעט מאוד".

על אילו גילאים מדובר?
"מתחת לגיל 10, יש לנו מספרים זה נחקר הכול. מתחת לגיל 10 המחלה הזאת כמעט לא רואים אותה או עם סימנים מאוד קלים. ילדים כל הזמן מצוננים קצת משתעלים אז המחלה הזאת היא ממש מחלה קלה בילדים".

"אנחנו יודעים היטב שמנגנון ההדבקה של הקורונה הוא באמצעות טיפות באוויר או טיפות על השטח שלא נשארות הרבה זמן על השטח", ציין, "יש בידיים אבל בעיקר בנשימה". לדבריו, במגע צמוד זה עובר, אם אתה מתרחק בשני מטר הסיכוי שלך לתפוס נגיף הוא סיכוי קטן מאוד. אלון בן דוד אמר כי "במטוס הקוריאנים שחזר מישראל צוות הדיילים ידע שמדובר בחולים ודיילת נדבקה". אידלמן השיב: "שום דבר לא קרה. היא הייתה במרחק קרוב".

בן דוד: היא לא נגעה בהם, השאלה היא אם זה לא עובר באוורור.
"באוויר זה עוד לא ברור אם זה יכול לעבור, אם אתה נמצא פחות משני מטר באוויר אז ברור שאתה יכול לתפוס את הנגיף".

בן דוד: מדובר במצב שמעבר להדבקה טיפתית, לא?
"טיפתית באוויר".

"בוודאי שיכול לעבור במערכות אוורור. תיקחו בחשבון את הקוריאנים שהיו בארץ, התקשרו אליי למחרת שילד דיבר איתם בכניסה. אני מוכן עם הילד הזה לדבר עכשיו צמוד כי אני יודע ש בשיחה קצרה, הוא לא התנשק עם הקוריאנים, הוא לא יכול היה להידבק", הוסיף אידלמן, "אף ילד לא נדבק מהקוריאנים וזאת עובדה, בארץ אף ילד לא נדבק מהקוריאנים למרות שטיילו לידם". הרופא הבכיר טען כי "זה כן ענין של טיפות. ברוב המקרים הגיעו אנשים שהיו במגע צמוד, הגיעו למקום הזה ומשם זה התחיל להתפשט". הוא הסביר כי "ללחוץ יד ולהיות במרחק קטן משני מטרים. זה נכון שכל אחד שיש לו נגיף מדביק אחרים, אלה שנמצאים קרוב אליו. זה ברור".

אידלמן ציין כי "אנחנו עוד לא יודעים. נכון עושה הנשיא טראמפ שמרגיע את הציבור שלו, נכון מאוד הוא עושה, אבל הוא אומר שבטוח זה יעלם באפריל - אף אחד לא יודע". הוא הדגיש כי "אין לנו הרבה ניסיון עם נגיפים מסוג זה, בשנים האחרונות יש לנו שלוש מגפות של נגיף מסוג זה. אחד מהם הסארס עדיין נשאר אבל בפרופיל נמוך, וגם השני נמצא במקומות מסוימים, אני לא חושב שהוא יעלם לגמרי". הוא הוסיף: "אנחנו יודעים שבסין היום יש הרבה פחות הדבקות, מי שחלה הוא ברוב רובם של המקרים עמיד".

בן דוד: ומי שנחשף ולא חלה?
"חסינות תהיה רק אם מישהו נדבק או אם יהיה חיסון שכפי שאמרתי בשלושה חודשים האחרונים שלא יהיה חיסון בשנה הזאת. יכול להיות שיהיו תרופות, יש סיכוי. בוא ניקח את ה'סנריו' הכי גרוע שכל האוכלוסייה בעולם או 80% מהאוכלוסייה, כי זה אף פעם לא 100% תהיה חולה בקורונה. אחרי זה היא תהיה מחוסנת נגד הקורונה, 97%מהאנשים יעברו את זה בשלום. אפילו ב'סנריו' הכי גרוע שכנראה לא יהיה".

בן דוד: אפשר לבחור אם להיות ב-97% האלה?
אידלמן: "אי אפשר לבחור, אבל פה זאת נקודת אזהרה. מי שצריך להיזהר באמת זה אנשים שיש להם הרבה מחלות ומעל גיל 70".
טל לב רם: מה אתה מצפה מהאנשים שמנהלים את ההתמודדות עם הנגיף? ההנחיות נכונות? 
אידלמן: "אני אגיד לך שלושה דברים. קודם כל, בהלה שמתחילה היא מדרבנת את עצמה וכבר קובעת כללים, אני הייתי מצפה מהקברניטים קודם כל להרגיע את האנשים כי הבהלה עלולה לגרום ליותר נזק מהקורונה. דבר שני, כשאני שומע שממשרד הבריאות אומרים 'אנחנו לא מתלבטים', 'לא מהססים' ומתגאים בזה - אני נכנס לחרדה. אני 50 שנה ברפואה ו-40 שנה בתור רופא, ואני אומר לך רופא שלא מתלבט הוא רופא מסוכן. זה כלל מספר אחד ברפואה. אם אתה מקבל בלי היסוס החלטות באמת קשות, גורליות - אתה מסוכן. אין מה להתגאות בזה".
בן דוד: לדעתך אנחנו נסתכל בעוד שנה ונגיד היינו היסטריים?
אידלמן: "ההיסטריה בטוח לא במקום, לא בצדק. אני אומר אפילו ב'סנריו' הכי גרוע שיכול להיות שבטוח לא יהיה כזה כולנו נעבור את הקורונה ויותר מ-97% מהאנשים יעברו את זה בשלום, במיוחד ילדים".