הפרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה עין-כרם, התארח בתכניתה של סיון כהן ב-103FM והמליץ להחזיר את המשק לפעילות מלאה - תחת הקפדה על ריחוק חברתי ועטיית מסכות ותוך המשך הגדלת היקף בדיקות המעבדה.

שלום פרופסור רוטשטיין
"צדק אלי כהן, אין שום הצדקה לא להפעיל את המשק בצורה מלאה, אין שום הצדקה להסתכל לזוג צעיר שיש לו ילדים בבית והוא לא יכול לפרנס את עצמו ולהגיד תירוצים כאלו ואחרים, וגם לא צריך. הנקודה העיקרית, אם זה היה מקדם אותנו לאיזשהו מקום אז את צודקת, אבל לא צריך. אפשר להיזהר ואפשר לחיות עם הקורונה וזאת הנקודה החשובה - לחיות לצד הקורונה".

מבחינתך - המסעדות, האולמות, ההתקהלויות, החיים כבר היו יכולים לחזור לשגרה מלאה?
"נכון, אבל אני מה שנקרא לא הייתי מהחסידים של שוודיה ואמר 'בכל מקרה ולא ניזהר בכלל, ומה שיהיה יהיה' אלא הייתי חסיד דרך הביניים. מצד אחד עבודה והפעלת המשק ומצד שני המשך חיים לצד הקורונה, שזה אומר דגימות של האוכלוסייה. דגימות במקומות מסוימים, למשל, פתחנו את בתי הספר - אוי ואבוי אם לא נעשה דגימות של הסגל שהוא, בעיני, מדבק. עם אחד כזה אנחנו יוצרים ישר בית ספר שלם שהוא סגור ומבודד ומזה צריך להימנע על ידי זה שנעשה בדיקות סדרתיות לפי מודל סטטיסטי, שככה עושים גם במקומות טובים כמו טאיוואן, קוריאה, סינגפור. היום שמעתי בבוקר שמשרד הבריאות החליט סוף סוף לעשות באותו בית ספר סקר. הסקרים צריכים להיות יזומים ולא בצורה ר-אקטיבית".

מה קורה עם הבדיקות?
"את מבינה שאני המושמץ? אני זה שפתחתי מעבדה, שקרסה המעבדה של משרד הבריאות שימשתי מעבדה ארצית לכולם, אני זה שדגמתי מקומות עבודה והוכחתי ששכיחות המחלה שם פחות מפרומיל ושאפשר להפעיל אותה באופן מלא, כולל בשעות נוספות כדי שאנשים לא ידבקו".

אתה מבין את בעל העסק שפותח למרות האיסור, שאומר – 'נמאס לי'?
"אני יכול להבין אותו, יש בעיה בתפקוד של משרד הבריאות, אני לא מגלה שום דבר חדש, אני חכם לאחר מעשה. תוך כדי הייתי אופוזיציה מאוד לוחמנית נגד משרד הבריאות. היום בא אליי אחד המנהלים הגדולים במשק ואמר שהוא רוצה לנסוע לחו"ל ומבקשים שיעשה בדיקת קורונה, הוא אומר לי שמשרד הבריאות לא מאשר לעשות בדיקה כזאת. אמרתי – 'למה שאזרח בישראל לא יעשה בדיקת קורונה?' ועדיין מתקיפים אותי אתמול בערוץ 12 – 'מה פתאום אני מעז לעשות בדיקות קורונה?'"

אתה מציע בדיקות בתשלום?
"אני מציע דרכון בריאות של הדסה שתקף במדינות רבות בעולם ולאט לאט יהיה תקף בכול המדינות ונותן לאנשים את היכולת לטוס לחו"ל".

מה העלות?
"עלות המחיר של משרד הבריאות ואנחנו נותנים גם הנחות.  אם אני לא טועה מחיר משרד הבריאות לבדיקה, מחיר לבדיקת וירוסים של משרד הבריאות, אמנם לא כתוב על זה קורונה, זה כמה מאות שקלים".

בדיקת קורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
בדיקת קורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

מי שנוחת עכשיו ולא רוצה להיכנס לבידוד?
"בזה אני לא שולט, בזה שולט משרד הבריאות, משרד הבריאות הוציא צו שמחייב אותם, אני? אם היו עושים 2 בדיקות הייתי משחרר אותם כרופא, כאפידמיולוג. אבל משרד הבריאות עדיין אוחז בזה ולא משחרר".

אדם נוחת בישראל, הצליח לעשות 2 בדיקות קורונה שיוצאות שליליות
"2 בדיקות אני צריך בשביל להשקיט לי את המצפון הרפואי .אחת ובהפרש של 4 ימים עוד בדיקה וברגע שיש לי את שתי הבדיקות – מבחינתי הוא יחיה נורמלי".

משרד הבריאות אבל יחייב אותם להיות בבידוד
"כן, אבל אני מניח שאם נמשיך ללחוץ, אם האזרחים ימשיכו להצביע נגד משרד הבריאות וזה חבל כי שיתוף הפעולה דווקא בעת הזאת שהמתח רפוי יותר הוא חשוב. אסור להוריד מסכות, אסור לזלזל ב-2 מטר, אסור לתת לנו להידבק".

ראית מה קורה בתל אביב?
"זה לא טוב, חופי הים צריכים להיפתח. הקורונה לא אוהבת מים ושמש".

מרכז תל אביב, אין מסעדות וברים אז יש דוכנים במקום?
"זה לא עושה היגיון, הצעדים של משרד הבריאות לא עושים הגיון. צריך להפעיל הגיון בריא, שכל פשוט יעלה יותר טוב מאשר כל הייסורים של משרד הבריאות. השכל הפשוט צריך לשים אותנו במקום מסודר ורחוק מהקורונה, אפשר לחיות לצל הקורונה אז יהיה הדבקות פה ושם. אם זה אנשים תצעירים לא נורא, את המבוגרים נשים בבוידעם, נסגור, נקפיד לשמור עליהם. כמובן, בתנאים חברתיים, בפגישות עם המשפחות ולצאת החוצה".

אנשים שמבוגרים שמאזינים, צריכים להיות מודאגים?
"אנשים מבוגרים יש להם סיבה טובה לדאגה כי בכל העולם לגיל יש משמעות גדולה מאוד לתוצאות של הקורונה וגם הפחדנו אותם מאוד מאוד. אז עכשיו צריך למצוא מתווה הגיוני לשמור בעיקר על בתי האבות, על ידי זה שאנחנו לא נותנים לאנשים מזוהמים להיכנס פנימה, לבדוק את הצוות הרפואי ולחזור על הבדיקות כמו שאני עושה לצוות שלנו. מישהו יעלה בדעתו להגיע לבית החולים שמשרד הבריאות אוסר לבדוק את הצוות עצמו? או ההוראה שהם הוציאו שאם אתה בא לניתוח לא דחוף אתה לא צריך לעשות בדיקת קורונה? מה אני אכניס מישהו חיובי לקורונה לתוך מחלקה ואדביק את הצוות שלי?".

נשאיר את החומרים לוועדת חקירה
"יש לנו שר חדש נקווה שיהיה מנכ"ל".

תל אביב לאחר משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
תל אביב לאחר משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

השר החדש בדיאלוג איתך?
"עדיין לא יצא לנו לדבר, בעבר דיברנו כשהיה בתפקידו הקודם"

לפי התחקיר של דרוקר, נראה שיכולת לתרום לא מעט במהלך החודשים האחרונים.
"103 משדר כרגע את דבריי ללא צנזורה – אני מוכן להעמיד את עצמי לרשות משרד הבריאות לגבי כל ממלאי התפקידים שם, לייעוץ ככל שהם יחליטו שטוב להתייעץ איתי. אני מוכן גם להקים מועצת מתנדבים של אנשי מקצוע שישבו גם ליד השר, שאנחנו לא צופים ממנו להיות מחר בבוקר אפידמיולוג ולצד המנכ"ל מי שיהיה. לשבת קבוע ולדון בדברים האלה, להעלות סוגיות, לפתור סוגיות וליצור מחדש את האמון של הציבור במנהיגים הרפואיים שלו"

כמה החמסין משפיע על הקורונה?
"אני כן מייחס לו חשיבות, אני חושב שיש בכל אופן רגישות של הווירוס לנושא של מזג האויר אבל הדברים  הם לא מוחלטים ולכן מסתכל על זה עם טיפה חשדנות. אבל סך הכול השבוע אתם רואים מה שמתבטא במספרים נמוכים, אני רק רוצה להזהיר מהטעות כי הפסקנו לעשות בדיקות - זה מוריד את  המספרים של הנדביקם אוטומטית, בלי קשר אמיתי למה שקורה. אז זו אזהרה קלה".

חזרנו לנקודת ההתחלה? בדיקות, בדיקות, בדיקות?
"מסתבר שהדבר הבסיסי הזה שהזנחנו במדינה למרות שקנו מעבדות ועשו המון המון אבל בתכל'ס שום דבר עוד לא פועל חוץ מהמעבדות שלנו, בתי החולים וקופות החולים שעושות עבודה נפלאה".

אני יכולה לקנות בדיקה?
"את יכולה לקנות אצלי כי אני לא רואה שום סיבה מדוע למנוע מאזרח לעשות בדיקות".