שר הבריאות יולי אדלשטיין הצהיר הבוקר (רביעי) בדיון על סוגיית המתמחים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, כי בכוונתו להקל על שעות העבודה של המתמחים במטרה לסייע לפתור את מצוקתם. "נפעל יחד עם המתמחים והארגונים המייצגים למציאת פתרון הולם לסוגיה, כולל קיצור שעות במשמרות", אמר השר.

"צריך תוספת תקנים באופן מיידי, זה יסייע לנו גם בהתמודדות עם הקורונה ובכלל", אמר בהמשך דיון, "צריכים לעשות צעדים אמיצים בנושא ההכשרה והגדלת מספר הלומדים, ואולי אולי גם שינוי קריטריונים בקבלה ללימודי רפואה". אדלשטיין ציין עוד "יש מאות אנשים שמחכים להתמחות". לדבריו, תוספת תקנים תאפשר לנו שיפור גם באופן מיידי וגם בקביעת תכנית רב שנתית, שכל שנה יתווספו עוד רופאים. "שני עקרונות שאני עומד עליהם: שום פשרה של איכות ההכשרה וקיצור התורנויות", סיכם.

יו"ר ארגון מרשם ד"ר ריי ביטון אמרה בוועדה: "עשר שנים אנחנו נאבקים. החברים אצלנו מצביעים ברגליים. מילאנו כיכרות ומילאנו את בתי החולים בהפגנות. אנחנו לא צריכים מתווים וועדות. אנחנו מבקשים את 50 התקנים שהאוצר כבר הקצה למתמחים דרך הר"י ב-2011 כדי להתחיל קיצור תורנויות מחר בבוקר בעשר מחלקות שונות, והקמת צוות פעולה בין משרדי שיפקח ויעקוב אחרי הפיילוטים האלה". במקביל, עשרות מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים לרפואה מפגינים סמוך למשכן הכנסת בדרישה לעצור את התורנויות המסוכנות בנות ה-26 שעות.

שר העבודה והרווחה, חבר הכנסת איציק שמולי, הגיב לדברי אדלשטיין ואמר: "אני שמח לראות שההחלטה התקדימית שקיבלתי בסוף השבוע מתחילה להניע את גלגלי השינוי עבור המתמחים ומברך את שר הבריאות על הודעתו האמיצה, שנותנת גיבוי מלא להחלטתי. עלינו לשמור על התמחות מקצועית אבל להפוך אותה ליותר אנושית, ולכן הדרך היחידה לקבלת האישור מטעמי עוברת דרך יצירת מתווה ברור לקיצור תורנויות המתמחים".

יולי אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)
יולי אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)

לפני כשבועיים הפגינו כ-150 רופאים מתמחים וסטאז'רים לרפואה מול ביתו של השר, המתגורר בהרצליה פיתוח. זאת, נגד המתווה הניסיוני לקיצור משך שעות התורנויות שלהם. המחאה, ביוזמת מרשם- ארגון המתמחים לרפואה, ותחת השם "מחאת 26 השעות", כללה גם הקמת אוהל מחאה למשך 26 שעות. אחרי שהמשטרה הרחיקה בתחילת הערב את מאהל המתמחים למרחק של 250 מטר מביתו של השר, עשרות מתמחים צעדו כעת עד לפתח ביתו.

המפגן התבצע בשל פיילוט שהוצג על ידי ההסתדרות הרפואית לישראל (הר"י) בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת במסגרתו תיבחן האפשרות לקצר את משך התורנות של הרופאים המתמחים מ-26 שעות ל-21. הניסוי צפוי להתבצע במספר מחלקות ילדים ופנימיות. המתווה של הר"י מגיע על רקע מחאת הרופאים המתמחים שהוביל מרשם בשבועות האחרונים כנגד החזרה לשגרת טרום-קורונה ובכללה תורנויות בנות 26 שעות. אולם, ברקע להתנגדות המפתיעה של מרשם למתווה של הר"י, ניצבת העובדה שהראשון מהווה חלופה לשניה כארגון יציג בפרט לרופאים המתמחים בפרט (כשהר"י ארגון יציג לכלל הרופאים).