גילוי מוקדם של מחלת הסרטן ידוע כבעל פוטנציאל להפחתת שיעור התמותה ממנה. מחקר חדש, שנערך לאחרונה על ידי חוקרים מסין, מציג כעת פיתוח פורץ דרך לזיהוי המחלה באמצעות בדיקת דם מיוחדת, המאפשרת לאתר אותה ארבע שנים לפני הגילוי שנעשה באמצעות שיטות האבחון המקובלות, המבוססות על ביופסיות או בדיקות הדמיה.

המחקר, שפורסם בכתב העת Nature Communications, מציג בדיקת דם חדשה המכונה PanSeer, אשר מסוגלת לאתר חמישה סוגי סרטן נפוצים: סרטן הקיבה, סרטן הוושט, סרטן המעי, סרטן הריאות וסרטן הכבד - ובכך מסייעת בזיהוי מוקדם לאלו הנמצאים הסיכון גבוה להתפתחות המחלה על סמך היסטוריה משפחתית, גיל או גורמי סיכון אחרים. הבדיקה, מבוססת על טכניקה הכוללת זיהוי של גידולים סרטניים אשר נמצאים בשלבים ראשוניים, שטרם הובילו לתסמינים ושלא אותרו בשיטות האבחון האחרות. 

יודגש כי הבדיקה הצליחה לאתר אחד מחמשת סוגי הסרטן בקרב 95% מתוך 605 המשתתפים שלא סבלו מתסמינים, אך אכן אובחנו כחולים במחלה לאחר כארבע שנים ממועד הבדיקה. הצוות השתמש גם בניתוח של דגימות פלזמת דם מ־223 חולי סרטן נוספים שכבר אובחנו עם אחד מחמשת סוגי סרטן אלו, כאשר תוצאות הבדיקה גילו סרטן אצל 88% ממשתתפים אלו.

החוקרים מקווים כי בדיקת דם כמו זו תתבצע באופן שגרתי במסגרת הבדיקות השנתיות, אולם הם הוסיפו כי יש מגבלות מסוימות בבדיקה, כמו למשל חוסר היכולת לזהות באיזה סוג של סרטן מדובר. החוקרים הדגישו כי יש צורך במחקרים גדולים יותר כדי לאשר את פוטנציאל הבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן אצל אנשים שטרם אובחנו כחולים.